Studietopic

Ik volg nu een deeltijd premaster en vanaf september de master. Houd er wel rekening mee dat het nog wel even duurt voordat alle colleges op de campus worden aangeboden. Momenteel is bij mij alles (nog) online. Dat scheelt mij ontzettend veel reistijd en alles wordt opgenomen waardoor ik het in mijn eigen tijd kan terugkijken. Wellicht is dat bij jouw universiteit ook zo. Ik ben ongeveer 16-20u bezig met mijn studie.

1 like

Ik hoop zo dat hogescholen en universiteiten hier verder mee doen! Niet dat alles online blijft, maar wel dat de optie/combinatie er is. Het materiaal en de ervaring met de technologie zijn er nu toch al. Het heeft zoā€™n grote invloed op de toegankelijkheid van het onderwijs (voor mensen met beperkingen bv.) en het maakt het veel haalbaarder om job en gezin met een studie te combineren.

2 likes

Ja, maar dat was zeker niet overal het geval, in mijn beleving enkel bij een minderheid van de opleidingen. Ik volg nu een opleiding in afstandsonderwijs (al van voor Corona) en sommige vakken waren voldoende voorzien van materiaal en goed uitgewerkt, maar bij veel andere vakken was het ā€œhier heb je de Powerpoint uit de les, trek er je plan meeā€. Sinds Corona krijgen we nu vaak de opgenomen lessen van het dagonderwijs erbij en is er gewoon meer online materiaal. Dus het is de kwaliteit van de opleiding echt ten goede gekomen.

Bij de andere studie waarvan ik vakken volg, werden lessen niet systematisch opgenomen of gestreamd, dus dat was absoluut niet haalbaar als je niet minstens het grootste deel van de lessen aanwezig kon zijn. Of je moet steeds je medestudenten om hun notities vragen, maar dat is ook verre van ideaal. De lessen volgen wanneer het je past, geeft zoveel extra flexibiliteit.

Ik hoop maar dat er veel hiervan blijft hangen en dat er niet halsoverkop terug gegaan wordt naar hoe het was pre-Corona. Dit is zoā€™n grote kans voor het onderwijs.

2 likes

En @Hinkje. Ik hoop ook heel erg dat dat online er blijft! Hoe het in coronatijd wordt gedaan is dat er Ć©Ć©n praktijklesdag is op locatie en de theorie allemaal online. Als die theorie online blijft dan is het al veel beter te combineren. Dan zou ik gewoon die 3,5 dag kunnen werken, in de middag studeren en die lessen zijn dan van 19.00-21.00 uur.

2 likes

Nou ik heb inmiddels alle papieren opgestuurd naar de decaan maar het loopt echt niet lekker. Ze miste een formulier maar had me niet gemaild (ik kwam er achter doordat ik zelf mailde) en ze vroeg me om een ā€˜iets rechtere scanā€™ (kan niet want de huisarts heeft me gemaild en ik voel me bezwaard). Idk, dit is allemaal heel gevoelig en kut voor me en ze gaat er zo gemakkelijk mee om

Ik heb vandaag hopelijk mijn allerlaatste tentamen en ik ben zo nerveus. Het tentamen vergt een flinke dosis wiskundig inzicht en dat heb ik niet echt šŸ„² geef gewoon mijn diploma aub.

23 likes

Ik ga voor je duimen, heel veel succes!

1 like

Ik heb mijn tentamen gehaald! :pleading_face:

Echt bloed, zweet en tranen afgelopen jaren, maar ik heb eindelijk mijn bachelor diploma gehaald :tada: Op naar de volgende uitdaging: maandag op sollicitatiegesprek bij mijn stageplek.

49 likes

Ah wat fijn, gefeliciteerd! :partying_face: en heel veel succes maandag!

2 likes

Proficiat!!

Ik heb vandaag mijn allerlaatste examen gedaan van de opleiding! :grin:

4 likes

Oh spannend. Ging het goed?

Ik denk het wel. Het was wel een race tegen de tijd, dus ik heb niets kunnen nalezen en waarschijnlijk ook slordigheid-/snelheidsfoutjes gemaakt en dingen vergeten (hopelijk niet al te veel), maar ik denk wel dat het genoeg zal zijn.

1 like

Ik heb bijna een jaar pauze gehad van mijn master (om te werken en stage te lopen), ik ben sinds kort weer bezig en het valt mij echt zwaar. Ik moet een onderzoeksproject doen, maar gezien de beperkte tijd wordt het vooral literatuur/beleidsonderzoek. Maar beleidsonderzoek (interprative policy analysis) is vrijwel nieuw voor mij en dit in combinatie met het thuis werken + studeren zorgt ervoor dat ik zo weinig doe en zo weinig motivatie heb. In september begin ik aan mijn thesis en ik zie er echt enorm tegenop. Heeft iemand nog tips om thuis te studeren?

Misschien af en toe een dagje naar de bieb gaan? Nu kan dat bij bepaalde universiteiten weer (maximaal Ć©Ć©n keer per week). Ik vind het ook moeilijk om thuis echt wat te doen. Daar studeren/werken helpt me wel aardig!

Handige tip voor iedereen die aan een Nederlands universiteit of hogeschool studeert: via www.zelftestonderwijs.nl kan je per week Ć©Ć©n gratis zelftest bestellen! Je kan inloggen via je account van je onderwijsinstelling.

3 likes

De studie vond ik goed te doen, maar de onderlinge verschillen qua niveau zijn bij de Hogescholen volgens mij wel groot. Ik heb eerst in Groningen gestudeerd en daar waren de juridische vakken echt wel pittiger dan in Deventer, waar ik uiteindelijk ben afgestudeerd. Al zijn zij volgens mij nu ook bezig met het wijzigen van het curriculum.
Het werkveld is erg breed, dat is fijn, maar wel lastig omdat ik tijdens mijn studie alleen maar tijdens de stageperiode in aanraking kwam met het werkveld. Het is dan lastig om echt een beeld te vormen van wat je leuk vindt in de praktijk. Wat bij je past is ook erg persoonlijk, inkomensconsulent of bewindvoerder past bijvoorbeeld totaal niet bij mij. Ik heb zelf meer voorkeur voor bijvoorbeeld sociaal raadsliedenwerk of het werken bij de huurcommissie. Uiteindelijk ben ik in een functie in het zorgveld terecht gekomen, waar ik ook veel heb aan mijn studie. Tijdens de studie vond ik het soms vervelend dat alles zo breed is, maar daar pluk je uiteindelijk de vruchten van tijdens het zoeken naar een baan. Ik heb gemerkt dat ik echt op veel functies kan solliciteren (ook op niet niet typische SJD-functies) waar ook vaak positief wordt gereageerd op de combi van zowel het sociale aspect van de studie als de juridische kennis. Als je meer wilt weten, stuur dan gerust een pb!

Hahaha ik was vergeten hoe onpraktisch alles altijd geregeld is op mijn uni. Ik wil me aanmelden voor een master en daarvoor heb ik gegevens nodig waar ik niet meer bij kan omdat mijn studentenaccount opgeheven is. Dus ik wou vanochtend al het algemene nummer bellen, zijn die mensen pas vanaf 1 uur te bereiken. Prima, ik netjes gewacht, gebeld, krijg ik een ander telefoonnummer door voor de afdeling die me kan helpen. Hebben die dus op een ander moment pauze en moet ik weer een half uur wachten voordat ik iemand kan bereiken :ā€™)

2 likes

Uitloop is echt totaal normaal joh, maakt je helemaal geen screw up! Toen er nog geen boetes op lagen deden mensen makkelijk 8 of 10 jaar over een opleiding, dus 5 jaar over een vierjarige opleiding stelt echt niks voor. En hoe langer je studeert hoe korter je hoeft te werken :v:

21 likes

Het is een moeilijke opleiding, als er al wat kleine dingen tegenzitten wordt het moeilijk om de vier jaar te belopen.

1 like

Ik heb ook langer over mijn studie gedaan. Maar mijn mantra is dat je niet alles tegelijk kan doen, en tijdens mijn studie waren er op verschillende momenten zoveel dingen aan de hand die dan prioriteit hadden. En ik heb in die periode ook geleerd op mezelf te wonen, hoe om te gaan met stress, leren doorzetten etc etc. Dus ik vind het nu okƩ.

2 likes