Misschien klinkt het raar want ik sta niet ik jouw schoenen maar ik denk sowieso dat ik bij het hebben van een kind iets anders zou kiezen dan wanneer ik als 17/18 jarige voor de eerste keer een studiekeuze maakte. Dit ook omdat je meer verantwoordelijkheid hebt etc.
Dus op mijn 18e zou ik eerder kunstgeschiedenis studeren en nu bijvoorbeeld eerder een docentenopleiding (al doe ik dat nu wel zonder kinderen).
Kan je geen plus- en minnenlijstje maken en voor beide studierichtingen en de volgend vragen bijv. beantwoorden
Werkgelegenheid
salaris
Toekomstbestendigheid
Te combineren met kinderen (alleen echt meetellen als je een minimaal netwerk hebt etc)
Zie ik mijzelf dit over 5 jaar nog doen?
Tot welke beroepen/mogelijkheden leidt dit op? (mag het op den duur tegenvallen)
Kans op slagen (moeilijkheidsgraad)
In hoeverre sluit het aan op kennis en vaardigheden die je nu al hebt
Verwachte tijd die je kwijt bent aan studie
Hoe te combineren met andere bezigheden
Andere beren op de weg
Voordelen van de studierichting ten opzichte van de andere richting (bijv. ene richting vaker kans op onregelmatige werktijden)
Reistijd als je gerichter een keuze kan maken
@En_17_Anderen
Ik ken iemand die geld had geleend bij familie (wel goede afspraken op papier gemaakt).
Verder heb je het leven lang leren krediet.
Ik had ooit een studiegenoot die haar huis had verkocht en een paar jaar goedkoper in een huurhuis had gewoond en zo makkelijker alles kon bekostigen.
Is het ook niet te bereiken via een andere (pre)master trajct?
Dan ben je alsnog goedkoper uit dan 3a 4 jaar studie