Ik heb net de vakaanmelding voor het eerste semester van mijn research master gedaan. Ik kwam een ander vak tegen, van de faculty Humanities, die me zó ontzettend interessant leek: Sexuality and Media. Het ligt niet in mijn vakgebied (research master Child Development & Education), dus ik kan het niet ruilen voor een van mijn vakken, denk ik. Maar lijkt me écht een heel leuk vak, wel 12 studiepunten waard, dus best een groot vak. Ik heb geen idee hoe ik dit het beste aan kan pakken, maar ik wil dit vak wel heel graag volgen. Alleen betwijfel of het naast mijn drukke en pittige master kan. Iemand tips?
Bedankt voor je reactie! In de informatiebrochure van mijn research master staat dit over het volgen van een ‘personal programme’:
The regular route allows for freedom of choice in courses as students may choose from the
disciplinary courses in the current programme and/or take a course outside the general programme. It
is also possible to construct a personal programme, deviating from the general programme and study
routes described in Section 2.
Students are allowed to replace a limited number of courses (max. 12 ECTS) of the general
programme with external courses, that is, courses that are offered by other departments of the
University of Amsterdam, or by other universities. If students want to include outside courses in their
research master programme, they have to ask for permission from the Examinations Board. For each
outside course, the Examinations Board consults staff members of the Research Master, the course
description and if necessary the lecturer of the outside course and the study materials to verify whether
the course meets the requirements of quality and coherence of the Research Master programme. Of
course, outside courses also have to fit within the time schedule of the general programme to be
considered (see schedule in Section 2).
Ik twijfel heel erg over die coherentie. Het sluit totaal niet aan bij mijn andere vakken. Maar ik heb de docente waarmee ik in contact ben over de research master een mailtje gestuurd met de vraag of dit wellicht mogelijk is. Ben benieuwd! Lijkt me echt een heel gaaf vak.
Ik heb eind van de maand mijn eerste tentamen
Ik heb geen idee hoe ik dit moet voorbereiden,ik hoor zoveel verschillende verhalen over de moeilijkheid.
Ik weet ook niet goed waar ik moet beginnen om te leren, heb zoveel bronnen waar informatie staat.
Iemand tips?
Kijk wat er in de leerdoelen staat. Dat is wat je moet kunnen/weten om dit vak te halen.
Wat mij altijd helpt is een samenvatting maken. Dat kun je aan de hand van de leerdoelen doen. Als er bijvoorbeeld staat ‘kan uitleggen hoe xyz werkt’, dan zoek je op hoe xyz werkt en vat dat samen.
Een oefententamen kan je een goed beeld geven van hoe gedetailleerd de vragen zijn. En is het een open vragen-tentamen of multiple choice? Zijn het vooral kennisvragen of inzichtvragen?
Succes!
Dank jullie wel, ook @Luzarl
Het zijn 40 meerkeuzevragen met een mix van theorievragen en toepassingsvragen.
Ik ga morgen weer aan de slag!
Voor je 2e vraag: evt vragen naar studiebelasting, mogeijheden om traject versneld doorlopen bijvoorbeeld. Iets in deze richting wellicht?
Succes!
Is natuurlijk wel afhankelijk van de opleiding:
Als je een beperking hebt wat je vooraf moet regelen.
Als je al vroeg tijdens je opleiding stage moet lopen onder welke voorwaarden en wat zelf regelen
Zaken die je vooraf al moet aanschaffen
Groepsgrootte indeling klassen (bijv. doen ze op leeftijd /achtergrond)
Hoe vangt het schooljaar aan introductie? Lessen op locatie?
Niet te moeilijk over denken hoor, je kunt bijv. dit sturen:
"Goedemorgen,
Zou u mij de zoomlink nog kunnen sturen, alstublieft?
Alvast bedankt!
Met vriendelijk groet,
Baron"
Laatste loodjes wegen zoo zwaar. Woensdag en vrijdag een toets. Vak van vrijdag best interessant en moet wel goed komen. Vak van woensdag vind ik heel saai en kom ik lastig doorheen. Ben ook echt helemaal kapot en gestrest. Leren ervoor lukt amper, komt gewoon niet binnen, vooral omdat het iets van 30(?!?) artikelen erbij zijn die deels verschillende resultaten hebben en dan moet ik dus onthouden en weten welke uitkomsten uit welk artikel komen en dat het bij de ene op die manier zit en bij de andere op een andere manier maar wel dezelfde constructen behalve dan verschillende mediators. Zo ingewikkeld. En saaie onderwerpen.
Ik wil gewoon vakantie en geen herkansing maar leren lukt echt niet voor deze pff.
Heb helaas geen tips, maar herken je struggles echt precies. Heb woensdag een tentamen maar mijn motivatie was afgelopen week echt ver te zoeken waardoor ik amper wat daadwerkelijk onthouden/geleerd heb. Ik heb echt moeite om door te zetten als ik iets niet snap. Moed zakt echt in de schoenen.
Maar ik zal woensdag voor je duimen en hopelijk kun je herkansingloos de zomer in!
Dankjewel, lief! Duim ook voor jou.
Heb je nog iets gehoord van je droomstageplaats of blijf je toch bij je initiële stageplaats?
Ik ben onofficieel al geslaagd voor m’n bachelor!
Het was me stressen zeg, net verdediging gehad en ze hadden 20min nodig om te bespreken terwijl het ‘enkele minuutjes’ zou duren. Ze vonden het niet genoeg uitgediept maar ach, dat doet er nu allemaal niet meer toe. Ik ben blij dat ik ervan af ben.
Vrijdag krijg ik de punten en is het officieel (nu ja, proclamatie is pas in oktober)
Pff, ik heb even ontzettende keuzestress. Ik heb dit jaar een dubbele premaster gedaan (eigenlijk één premaster met één extra vak, ze hebben nogal veel overlap) en wil eigenlijk allebei de masters gaan doen. Ik zie het echter niet zitten om nog twee volle jaren te studeren (heb ook nog maar één jaar recht op ov en financieel wordt het anders ook vrij ingewikkeld), dus wil eigenlijk proberen alle vakken van beide masters komend studiejaar te gaan doen (ze hebben in totaal zo’n vier vakken overlap), één van de scripties te schrijven aan het eind van dit studiejaar, en de andere scriptie het eerste semester van volgend studiejaar, zodat ik eigenlijk maar een paar maanden langer doorstudeer. Dat zou echter wel betekenen dat ik komend studiejaar meer dan 85 EC aan vakken heb, waarvan het zwaartepunt in het eerste semester ligt, terwijl ik juist dat semester zelf 1 ochtend per week lesgeef en nog minstens 12 uur bezig ben met overig werk (ik schrijf aan mijn debuut waarvan de deadline voor het einde van 2021 ligt). Ik weet dus eigenlijk al dat ik zo te veel hooi op mijn vork ga nemen, maar wil het zo graag toch proberen. Ga morgen de studieadviseur maar even bellen, denk ik, misschien dat zij advies kan geven.
Iemand hier die twee (of anderhalve) master tegelijkertijd heeft gedaan, inclusief bijbaan, en me gerust kan stellen dat het allemaal goed te doen is?
Dit is niet te doen. Tenzij je een of andere Einstein-vampier bent die geen slaap nodig heeft, ga je jezelf echt kapotmaken zo.
Ja eens met wat hierboven gezegd wordt. Vraag me daarnaast ook af of het het wel waard is, twee masters met veel overlap. Wil je ze allebei graag doen of is het meer voor je CV? In dat laatste geval zou ik het sowieso niet doen.
Ik heb het afgelopen jaar iets soortgelijks gedaan, masterscriptie met 4 dagen stage, 30 EC aan vakken van een andere master en 25 tot 30 uur werken per week. Eerste 2/3 maanden was het nog oké maar nu ben ik overspannen omdat het gewoon niet te doen is. Ik zou echt heel goed nadenken wat het toevoegt en of het geen optie is om bijv 1 interessant vak van de andere master te doen?
@Nysmn @Meka @Pax Hahaha ja hier was ik al een beetje bang voor, ben iets te hoopvol denk ik. De overlap ligt hem vooral in de research-skill vakken, inhoudelijk zijn het wel echt twee hele andere masters. Ik ga maar even goed nadenken welke ik als eerste wil doen en met de studieadviseur overleggen wat de meest realistische (en gezonde) manier is om ze allebei te kunnen doen zonder mezelf in de stress te gaan werken! Thanks wel voor de bevestiging dat ik even goed moet nadenken haha
Ohja, misschien weet je het wel maar krijg je geen extra ov nu door corona? Of heb je dat al meegenomen? Ik zou misschien eerder kijken of je er dan toch iets langer over kan doen of een scriptie kan kiezen die je voor allebei de masters kan gebruiken
Extra OV inderdaad al meegenomen, helaas. Er wat langer over doen moet sowieso wel te regelen zijn denk ik, misschien dat ik vakken wat beter kan uitspreiden. Een scriptie voor allebei de masters wordt ingewikkeld, denk ik, omdat de ene master Engelstalig is, en de ander Nederlandstalig. Maar komt vast goed, heb de studieadviseur een mailtje gestuurd dus we komen er vast uit (en hoe erg is een paar maanden of zelfs een jaar extra studeren, eigenlijk, misschien juist fijn om er meer tijd voor te kunnen nemen). Thanks voor het meedenken wel!