Ik doe een studie naast mijn baan aan de OU. Het bevalt me goed. Soms is het wel even zwaar omdat je 's avonds en in het weekend nog even aan de bak moet, maar ik vind de stof interessant en leuk.
Even wat voor- en nadelen op een rij:
Voordelen:
- studeren op eigen tempo en de meeste tentamens en andere verplichtingen (presentaties, trainingen) kun je zelf inplannen
- het verschilt per vak, maar soms komen ze echt met leuke oplossingen om digitaal aan de praktijk te snuffelen
- je betaalt per vak, ook als je een hele studie doet. Dus mocht je ooit even weinig tijd hebben, dan koop je die periode gewoon geen nieuw vak aan. Je betaalt dan niet âvoor nietsâ collegegeld. Aangezien dit mijn tweede bachelor is en ik dus instellingstarief betaal, vind ik dat heel fijn.
- Het is meestal heel duidelijk wat er van je verwacht wordt voor een vak. Dat maakt het plannen naast je baan makkelijker.
Nadelen:
- Vanwege de flexibiliteit met plannen zijn de meeste tentamens multiple choice. Ik vind het niet heel erg, maar ik merk wel dat je daar op een bepaalde manier van gaat studeren.
- Omdat er geen colleges of werkgroepen zijn (soms filmpjes) ben je heel afhankelijk van het boek. Een droog of slecht geschreven tekstboek maakt het vak al snel taai, want je kunt niet afwisselen en het wordt je op geen enkele andere manier uitgelegd.
- Ze moedigen het niet heel erg aan om vragen te stellen. Die moet je eerst aan je medestudenten stellen en als die het ook niet weten dan mag je de vraag aan de docent stellen. Daardoor stel je alleen een vraag als je iets echt niet weet, niet omdat je je ergens meer in wil verdiepen. Tenminste, dat effect heeft het op mij.