Studietopic

Ik doe een studie naast mijn baan aan de OU. Het bevalt me goed. Soms is het wel even zwaar omdat je 's avonds en in het weekend nog even aan de bak moet, maar ik vind de stof interessant en leuk.

Even wat voor- en nadelen op een rij:

Voordelen:

• studeren op eigen tempo en de meeste tentamens en andere verplichtingen (presentaties, trainingen) kun je zelf inplannen
  • het verschilt per vak, maar soms komen ze echt met leuke oplossingen om digitaal aan de praktijk te snuffelen
  • je betaalt per vak, ook als je een hele studie doet. Dus mocht je ooit even weinig tijd hebben, dan koop je die periode gewoon geen nieuw vak aan. Je betaalt dan niet ‘voor niets’ collegegeld. Aangezien dit mijn tweede bachelor is en ik dus instellingstarief betaal, vind ik dat heel fijn.
  • Het is meestal heel duidelijk wat er van je verwacht wordt voor een vak. Dat maakt het plannen naast je baan makkelijker.

Nadelen:

• Vanwege de flexibiliteit met plannen zijn de meeste tentamens multiple choice. Ik vind het niet heel erg, maar ik merk wel dat je daar op een bepaalde manier van gaat studeren.
  • Omdat er geen colleges of werkgroepen zijn (soms filmpjes) ben je heel afhankelijk van het boek. Een droog of slecht geschreven tekstboek maakt het vak al snel taai, want je kunt niet afwisselen en het wordt je op geen enkele andere manier uitgelegd.
  • Ze moedigen het niet heel erg aan om vragen te stellen. Die moet je eerst aan je medestudenten stellen en als die het ook niet weten dan mag je de vraag aan de docent stellen. Daardoor stel je alleen een vraag als je iets echt niet weet, niet omdat je je ergens meer in wil verdiepen. Tenminste, dat effect heeft het op mij.
1 like

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Echt heel fijn! Wil je delen welke studie je doet? En hoe lang verwacht je er uiteindelijk over te doen? Is het voor jou puur een hobby of wil je ook verder in het werkveld van je nieuwe studie? En ben je fulltime blijven werken?

Ik doe de bachelor psychologie en wil hierna ook een master doen, maar ik weet nog niet precies welke. In totaal ga ik er acht jaar over doen (zes jaar voor de bachelor en twee jaar voor de master), ik zit nu in mijn derde jaar. Ik doe het omdat ik het leuk vind, maar ik wil uiteindelijk ook graag als psycholoog aan de slag. Eventueel in combinatie met mijn huidige werk.

Ik werk er 36 uur, verdeeld over 4 dagen, naast. Het is wel heel fijn om die extra dag te hebben, dan kun je het wat meer verdelen.

De OU gaat in principe uit van 30 studiepunten per jaar, want het is een deeltijdopleiding. In het begin dacht ik nog dat ik misschien wel wat sneller zou kunnen, maar dat lukt me toch niet. Tenminste niet als ik ook nog andere dingen naast werken en studeren wil doen.

Welke studie wil jij doen?

HĂ© wat leuk! Ik wil ook graag psychologie doen! Mijn plan is dan om in september te beginnen. Ik krijg hopelijk 4 uur studieverlof van mijn huidige werk en ik wil dan 1 tot 1,5 dag ontslag nemen zodat ik 3 dagen werk en 2 dagen heb voor mijn studie. Hopelijk kan ik het dan iets sneller afronden, maar ik vind het lastig om in te schatten hoe lang ik er dan precies over ga doen. Heb jij ook die 35 punten vrijstelling gekregen omdat het je 2e bachelor is?

Oh leuk! Wil je er ook in gaan werken?

Ik kreeg geen vrijstelling want ik heb iets totaal anders gedaan als eerste bachelor, dus echt nul overlap. Met twee dagen voor je studie kun je denk ik wel wat sneller gaan. Kwestie van uitproberen, gewoon met een vak beginnen en dan kijken of je nog tijd heb voor een tweede vak. Er zijn vier blokken die op een bepaald moment starten in het jaar en twee losse blokken, die je op elk moment kunt starten. Maar die vaste blokken hebben vaak twee startmomenten, dus dan kun je alsnog twee vakken tegelijk doen.

Je kunt trouwens ook met een studiecoach je eigen studiepad maken. Ik zou eerst een vak doen zodat je een beetje weet hoeveel tijd het je kost een dan samen met de coach een planning maken.

Hoe is het gegaan?

1 like

Komt vast goed!

1 like

Is er geen mogelijkheid om telkens een dag kijkstage mee te lopen? Ik denk vooral dat je in functie van jezelf moet kiezen en niet per se naar toekomstige werkgevers toe. Wie weet kies je voor een stage dat op papier het meest interessant lijkt naar werkgevers toe, maar had je het daar helemaal niet naar je zin.

1 like

En als je het bij jezelf houdt? Wat vind jij interessant, wat wil jij graag leren? Ik ben ervan overtuigd dat als je vooral iets doet wat je zelf leuk vindt, je er ook veeel meer uithaalt dan wanneer je het voor ‘een ander’ of het ideaalplaatje doet

En als je A kiest, dan sluit het B en C later echt niet per se uit. Want alles wat je leert neem je mee in volgende dingen die je gaat doen! Dus je doet het nooit voor niks

1 like

Uit je beschrijvingen van beide stages vind ik functie A er het meest uitspringen. Projectmanagement is trouwens zeker ook een vaardigheid die mooi staat op je CV. Je klinkt ook veel ‘enthousiaster’ dan bij functie B. Dat klinkt meer als een moetje dat vooral op papier goed klinkt dankzij die instelling.

1 like

Ik kon vanaf vandaag (10u ofzo) een keuzevak kiezen (deadline was pas over 2 weken) en hetgene wat me echt op het lijf geschreven stond was nu al vol :sob:
Ik heb echt zonder reden zitten wachten om de keuze te maken, vind het nu zo stom van mezelf :upside_down_face:, heb dan maar iets gekozen wat iets meer uit mijn comfort zone ligt maar me wel interessant lijkt, hopelijk zal het ook zo zijn haha

1 like

Jammer wel. Ik kan me er echt niets bij voorstellen dat vakken “vol” zitten. In de opleidingen/vakken ik volg/gevolgd heb, zien ze hoeveel inschrijvingen ze hebben en passen ze daar de lokalen op aan. Dat zorgde o.a. voor de eerste lessen in te kleine lokalen (omdat ze niet voorzien waren op zoveel studenten en de lokalen nog niet veranderd waren) of een net iets te klein lokaal, met de wetenschap dat er na een tijdje toch minder studenten opdagen of zelfs dat het vak in een lokaal buiten de unief (of zelfs in een andere stad) wordt gegeven (ik heb nog les gehad in een cinema). Wat zijn redenen om de hoeveelheid inschrijvingen te beperken?

Ik denk dat ze in elk vak evenveel leerlingen willen en niet dat iedereen eenzelfde vak doet en dat een ander keuzevak geen leerlingen heeft

Heb zooooveel stress nu voor de afronding van dit blok en tentamenweek volgende week, echt teveel deadlines. En net een mail gehad dat de studiereis naar Stuttgart over 4 weken niet doorgaat :sob: In maart staat er ook een Oxford reis op de planning, hoop zo dat dat dan wel door kan gaan.

De lessen zijn voor mij nog maar 1 week bezig. Langs de ene kant is het al stress om alle taken maar de klasgenoten (vooral van de oktober intake, die de school al wat kennen) zijn zo verwelkomend, we zijn gisteren met zn allen wat gaan drinken en het was heel gezellig. Zo voel ik me toch al wat thuis en op mn gemak :relaxed:

6 likes

Binnenkort kan het hopelijk weer.
Waar studeren jullie buiten de deur? Ik zoek thuis teveel afleidingen.

En als het in een café is ofzo, hoeveel bestellen jullie dan?

Misschien kan je ook naar de bieb? Daar kan je vaak studeerplekken huren (gratis), en hoef je dus ook niks te bestellen.

Hier moet je bij veel horeca betalen voor een laptopplek. Dan betaal je een paar euro per uur om te kunnen werken, en dan bestel ik vaak nog 1 drankje per 45 min/uur.

1 like

Ik blijf echt helemaal in die stressmodus hangen. Kan gewoon niet wat leuks doen of niksen zonder dat ik halverwege denk ‘omg niet te lang, moet nog zoveel doen, moet tentamens leren, scriptie schrijven’. Maar ik wacht enkel nog op bericht dat ik mijn scriptie mag verdedigen. AL BIJNA TWEE MAANDEN :sob::sob: Helemaal klaar mee, keur dat ding onderhand eens goed, kan ik uit die stressmodus

3 likes

Ja ik hoop het! Dat ze maar eens opschieten haha

1 like

Vragen staat natuurlijk altijd vrij, maar de meeste docenten die ik ken hebben een vrij volgepropt schema. Dus als ze volgende week vrijdag hebben ingepland om na te kijken is er weinig kans dat ze eerder tijd hebben. En dan is er nog altijd juridisch gezeur als je iemand een cijfer vertelt voordat het officieel is vastgelegd (en dat gaat weer doorgaans per batch).

Edit: tenzij je een kleinschalige studie doet met een informele sfeer, dan is de kans groter.

2 likes