Studietopic

Zou er anders nu alvast naar vragen over mailen. Van de week vroeg een collega dit ook voor een aantal studenten ivm afstuderen dus een gekke vraag is het sowieso niet :slight_smile:

1 like

Ik snap eigenlijk even een dingetje niet over die leenstelsel protesten. Er staan daar mensen met bordjes met 80k studieschuld en die willen dan volledige compensatie ofzo? Maar hoezo? Ze moeten toch gewoon gelijk worden getrokken met mensen die onder de basisbeurs vielen? Dus toch gewoon kijken van nou Piet die woonde 2 jaar thuis, dus 2 jaar thuiswonende basisbeurs, daarna ging hij op kamers, dus nog 2 jaar uitwonende basisbeurs. En dat is dan toch compensatie? Want al woon je je hele studie op kamers, ik kan oprecht geen geval bedenken waarin onder het oude stelsel je 80k gratis en voor niets krijgt. Dus ik vraag me even af of ik nu echt iets gigantisch over het hoofd zie? Ik viel nog net onder het oude stelsel en kreeg €100 pm. Toen ik op mezelf ging werd dat €280. Je krijgt dat geld 4 jaar. Kom je in geen geval op 80k. Ja enkel als je vollebak leent en je volledige leenrecht maximaal leent. Maar dat moet je altijd terugbetalen, ook onder het oude stelsel. Ik hoor allemaal mensen over mentale schade en geen hypotheek. Mensen onder het oude stelsel zonder studieschuld kunnen ook geen fatsoenlijke hypotheek krijgen. En als ik maximaal had geleend jarenlang en nu met 80k schuld zou zitten zou ik ook mentale schade oplopen als ik duo zou openen. Ik snap helemaal dat je in sommige gevallen echt niet anders kan dan lenen of dat je langer over je studie doet hoor, begrijp ik echt volledig. Maar ik snap gewoon niet waar alle ā€˜80k schuld, ik eis volledige compensatie’ bordjes dan vandaan komen? Op het nieuws zeiden ze dat die basisbeurs die je dan misloopt zo’n 13k is. Vind dat nogal een verschil met 80k :sweat_smile:

5 likes

Niemand wil 80k terug, mensen willen gewoon het geld van de basisbeurs terug. Dus precies wat jij zegt. Maar dat wordt bedoeld met volledige compensatie.

8 likes

Ahh ja dat zou volledig terecht zijn. Ik begreep die bordjes als ā€˜geef mij 80k’ en toen dacht ik hehhhh zo’n gigantische schuld heeft m.i. niet zoveel meer met het nieuwe stelsel te maken

Ik heb precies hetzelfde. Compensatie voor misgelopen basisbeurs snap ik helemaal maar sommige mensen eisen dat hun gehele schuld kwijtgescholden wordt en dan denk ik van snap je dan echt niet dat de overheid dat niet kan betalen?!
En het is er al in een ander topic over gegaan maar die zogenaamde actie om 1 cent over te maken naar DUO ipv je maandelijkse terugbetaling vind ik ook echt walgelijk. Veel mensen zullen niet weten van de consequenties

2 likes

Ja zie het nu idd in wjekw. Maar veel mensen doen alsof hun giga studieschuld echt volledig door het leenstelsel komt. Nou sorry maar als je zo’n megaschuld hebt, had je die onder het oude stelsel ook. De gevallen die zulke bedragen terugeisen komen op mij over als ā€˜heeeeuuuuuuu 18, heeeuuuuu studereeeee, BIER MAXIMAAL LENEUHHH’ en dan na jaren studeren ā€˜oh kut 80k’ ja sorry maar nee. Zelf weten hoor en soms kun je niet werken naast je studie en moet je op kamers en moet je dus lenen. Maar heb het idee dat er ook veel mensen zijn die jarenlang maximaal hebben geleend gewoon omdat het kan, nu een gigantisch bedrag in duo zien staan en het dan volledig afschuiven op t nieuwe stelsel. Als je maximaal leent onder het oude stelsel zit je ook met zulke gigantische bedragen. Die domme vouchers slaan nergens op nee en die mensen moeten gewoon met terugwerkende kracht basisbeurs krijgen, maar meer dan dat vind ik onnodig. Een schuld heb je onder het oude stelsel net zo goed en ook die mensen kunnen geen hypotheek krijgen

4 likes

Neem je ook even de huidige huurprijzen mee in je betoog hoe iemand aan 80k kan komen? Studievertraging, niet ernaast kunnen werken zoals je zelf al zegt. Als je €750 moet lappen voor je kamer van 8m2 loopt het snel op hoor.

5 likes

Ja dit echt. Ik heb echt niet extreem veel meer geleend dan nodig, heb altijd gewerkt wat kon maar het leven is gewoon super duur. Altijd 500-600 euro huur, GWL, dure boodschappen, boeken etc. + een studie die 6 jaar duurt. Afgelopen jaar wilde ik niet meer lenen omdat mn schuld al zo hoog is dus 25 uur per week gaan werken om alles te kunnen betalen. Nu heb ik een burnout omdat het niet realistisch is om naast mijn studie met 5 dagen per week onbetaalde stage nog 25 uur te werken en ook nog van alles te doen om een goed cv te krijgen. Ik vind het echt kwalijk dat er alrijd wordt gedaan alsof die schuld alleen maar komt door feesten :rage:. Die basisbeurs had voor mij wel een groot verschil gemaakt

4 likes

Dat weet ik, want ik betaalde als student ook meer dan €800 aan huur, maar daar schiet je met een basisbeurs ook geen kont mee op. Die studenten waar het om gaat moeten gewoon met terugwerkende kracht die basisbeurs krijgen ja, maar het is niet zo dat je met een basisbeurs wel zulke huurprijzen kan betalen, want dat was ook geen vetpot

4 likes

Het maakt zeker een verschil, maar ik zie omgekeerd ook dat er soms wordt gedaan alsof je met basisbeurs geen enkele financiƫle zorg meer hebt. Niet door jou hoor, maar in interviews die ik lees.

Ik kreeg een basisbeurs en dat was heel fijn. Daarmee was ongeveer de helft van mijn huur gedekt. Maar daarmee ben je er natuurlijk niet. Ook de basisbeurs-generatie had een bijbaan nodig en/of compromissen sluiten. Of ouders hebben die bij konden springen. Al mijn studiegenoten uit die tijd hadden een bijbaan en aten wel eens boterhammen met pindakaas als avondeten. En sommigen leenden bij en hebben nu ook een behoorlijke studieschuld.

Dat neemt niet weg dat het shit is dat het leenstelsel is ingevoerd en dat deze mensen fatsoenlijk gecompenseerd moeten worden. Maar het is ook een illusie dat je met een basisbeurs zorgeloos door het leven kunt gaan.

3 likes

Heb volgende week tentamen en ben nu op YouTube filmpjes aan het kijken over hoe sneller en beter te studeren. Natuurlijk zeggen ze allemaal dat je op tijd moet beginnen.

Als ik daar tijd voor had hoefde ik het niet op te zoeken.

2 likes

Ik had vandaag een online ā€˜innovation challenge’ (op zaterdag ja :tired_face::tired_face:) en we moesten in groep een oplossing vinden op een probleem van een echt bedrijf. En onverwacht was mijn groepje bij de beste 4 (van 40) en dan moest ik het kort pitchen en uiteindelijk zijn we 2e geworden.

Ben echt heel blij daarmee, we hebben ook een amazon giftcard gewonnen van €40 en een certificate of accomplishment of zoiets haha, is ook wel mooi meegenomen.

Ik ben echt niet de beste pitcher maar omdat we vaak in groep moeten werken en ik meer de leiding neem is het vaak vanzelfsprekend dat ik de dingen presenteer, en ik ben zo blij dat dit voor mezelf een manier van oefenen is want ik was altijd echt een bang meisje die liever niet de leiding nam en stond te trillen vooraan de klas bij een presentatie maar het lukt steeds beter🄰

15 likes

Ik vind het zo moeilijk om me na een stageperiode nog in te zetten voor het examen. Zeker als die leerstof niet gelijk loopt met de afdeling waar je hebt stage gehad.

1 like

Hebben jullie een tip voor een programma waar je pdd-bestanden kan vertalen?
Ik wil er best voor betalen.
Ik had nu deepl maar daarvoor had ik een creditcard nodig en die heb ik niet.
Het zijn meestal bestanden rond de 11 a 12 mb.

Ik heb net vanuit thuis een presentatie gedaan (terwijl mn groepsleden het op school deden) omdat ik me ziek voelde sinds gisteren en dus 2 lesdagen gemist heb. Ik haaaat ziek zijn tijdens lessen want voel me dan altijd zo schuldig omdat ik niks doe en dan moet ik later nog meer inhalen blabla.
Ben nu ergens wel blij dat ik toch punten krijg nu en niet nog een of andere opdracht moet gaan doen.
Maar ze mogen op school wel wat meer aanmoedigen om rust te nemen als dat echt nodig is vind ik, ipv van ā€˜probeer toch maar naar school te komen/werk te doen’

2 likes

Hoe bepalen jullie of onderzoek wat je wil doen haalbaar is binnen een bepaalde periode? Ik ben bezig met het voorstel voor mijn masterscriptie, en ik heb straks een half jaar de tijd om hem te schrijven. Ik heb een vrij duidelijk beeld van mijn richting maar ik kan wel 1001 deelvragen bedenken, en ik vind het heel moeilijk om te bepalen wat een redelijke omvang zou zijn merk ik

Wat stom, ik zie dat ik hier helemaal niet meer op gereageerd heb! Maar thanks, hele fijne tips! Vooral om er alvast hoofdstukken aan te koppelen en hoeveel woorden die in beslag zouden nemen, dat helpt echt om het formaat een beetje te overzien (:

1 like

Als wij met school tripjes doen waarbij we in een hotel slapen is het altijd per 2, lijkt me ook vrij logisch aangezien het veel duurder is anders

2 likes

Weet je of je zelf voor accomodatie moet betalen? Als dat zo is lijkt het me al makkelijker om een privekamer te fiksen

Edit: en als dat niet duidelijk is, is dat misschien wel een mooi ingangetje om te informeren?

1 like

Mhh, als het iets is wat je los van de kamerdeelsituatie graag zou doen zou ik toch gewoon even informeren! Misschien is het mogelijk om zelf iets bij te leggen voor een privekamer? Als je die financiƫle ruimte zelf hebt natuurlijk

1 like