Dit is een mega late reactie, maar was dit topic aan het teruglezen en wilde toch reageren. Want het was mij ook opgevallen dat juist de ‘officiele’ paginas van de protesten (niet mijn schuld en compensatieprotest) juist wel willen dat er een geheel schuldenvrije basisbeurs komt en eerlijke compensatie (op basis van die veel hogere basisbeurs dus). Ik knapte daar eerlijk gezegd ook wel een beetje van af, want ik hoopte dat die protesten zouden helpen voor de compenstie van de basisbeurs die we gemist hebben en nu eisen ze zo veel meer dan dat wat helemaal niet haalbaar is
Ik ben na 2 mini essays, 2 online assessments en 2 interviews (en 4 maanden hahah) uitgekozen om mee te doen aan een ‘Online Management Program’ georganiseerd door Uniqlo met studenten van over de hele wereld. Ben er echt heel excited over
Alleen jammer van corona want anders had het plaatsgevonden in Japan
Heeft iemand wel eens via scribbr een plagiaatcheck gedaan? Ik ben bang dat zodra ik het upload, alle alarmbellen afgaan als ik mijn verslag inlever. Dat hij dus de upload op scribber als plagiaat ziet.
Wauw, wat vet! Gefeliciteerd!
Reminder: ga altijd naar tentamen inzages / ga zelf achter een docent aan!
Ik ben 3e jaars, heb alles van de opleiding tot nu toe gehaald op 1 stomme herkansing na. Zag er alweer als een berg tegenop om volgend jaar tijdens fulltime stage en afstuderen weer voor die stomme toets te leren waarvan ik alles allang weer vergeten ben. 1 op 1 afspraak met een docent aangevraagd en net weggelopen met een 5,7 ipv een 5,0. Heb hem echt uitvoerig bedankt haha.
Hoeveel dagen of weken vinden jullie normaal om te wachten op een beoordeling van een opdracht voor een opdracht van studie/opleiding?
Ik merk dat ik vaak maar wat toegestuurd krijg van studenten waarbij ik niet weet wanneer ze wat moeten inleveren, dus please geef mij een indicatie wat je wanneer nodig hebt. Dus: mail diegene even.
Meestal is er een uiterlijke nakijkdatum toch? Bij de HvA was dat 15 werkdagen. Als er dan een week daarna nog niks beoordeeld was, ging ik meestal wel mailen.
De deadline voor het inleveren was 3 weken terug en heb maandag gemaild maar nog steeds geen reactie.
Begin haast aan mezelf te twijfelen of ik niet te pushy ben want ze heeft vast meer dingen te doen.
Edit:
Ging om een tweede kans.
Ik vind 4 weken normaal, zo lang duurt het bij mij in ieder geval bijna altijd (HvA).
Ik zit in het vierde en laatste jaar van mijn HBO studie en twijfel om te stoppen (persoonlijke omstandigheden). Kan ik nu op MBO niveau een functie doen? Is daar een ‘regel’ voor? (HBO jaar 4 staat gelijk aan MBO afgerond bijvoorbeeld). Internet helpt me niet echt verder…
Dan telt in principe gewoon je hoogst behaalde diploma. Maar denk dat geen werkgever er moeilijk om zal doen hoor als ze mbo4-niveau zoeken, zou zelfs misschien gewoon hbo-functies proberen in deze arbeidsmarkt.
Huh, weten mensen hier hoe dit zit? Ik moet volgend studiejaar verplicht een 10 EC vak volgen via contractonderwijs, dus dat ik daarvoor apart moest gaan betalen wist ik al. maar opeens besluit mijn uni de prijs per EC met 50% te verhogen? Ik sta er echt versteld van, mag dit zomaar? Het voelt echt ontzettend oneerlijk want je wordt min of meer verplicht dit vak te volgen en dan mag je even €1000 aftikken. Alsof ik dat zomaar ergens heb liggen?
Weet je zeker dat het niet als een coronavergoeding goedkoper was afgelopen jaar?
Er staat wel op de site van mijn uni dat de prijzen omhoog zijn gegaan door een wetswijziging en ik weet dat ze het afgelopen jaar 50% van dit bedrag vroegen en pre-corona ook… in 2020-2021 was dit vak helemaal gratis. Het voelt gewoon heel krom en vraag me af of dit zomaar mag omdat het eigenlijk een verplicht vak is, en dit dus nog bovenop de kosten van collegegeld en dergelijke komt… krijg meteen helemaal stress hiervan. Plus dit is voor doorstromers van HBO toch super demotiverend om door te gaan lijkt mij
Is dat niet het moment waarop je je voorlopige cijferlijst krijgt en je die moet controleren? Stel dat er per ongeluk ergens een verkeerd cijfer staat dam kunnen ze dat dan nog nakijken/aanpassen
Gisteren mijn punten gekregen van mijn eerste jaar. Op 2 vakken (van de 9) ben ik er niet door en ga ik in augustus hernemen.
Alleen ben ik er nog steeds niet uit of ik een goede studiemethode hanteer. Ik doe deze studie in afstandsonderwijs naast mijn fulltime baan. De examens kan ik flexibel inplannen over het hele schooljaar, maar ik doe soms 2 maanden om 1 examen/vak te studeren. Ik vat heel de cursus samen, en dat is heel tijdrovend.
Nu wil ik eens proberen om vanuit de cursus te leren met minimaal notities te nemen en zien of dat beter werkt maar vooral of het tijd bespaard zodat ik misschien meer vakken kan opnemen volgend schooljaar.
Welke studiemethode hanteren jullie? Iemand tips en tricks?
Wat voor vakken zijn het? Samenvattingen maken is inderdaad heel tijdrovend, zeker voor wat het oplevert, want daarna moet je ze nog studeren ook.
Ik probeer veel structuur aan te brengen in mijn boeken/cursussen: bij de eerste keer lezen onderlijnen met potlood, ev. belangrijke termen omcirkelen, nummering toevoegen in de kantlijn, signaalwoorden aanduiden (bv. “3 argumenten… ten eerste blabla… ten tweede blabla”). Maar alles in potlood, want ik wil me niet verliezen in bezig zijn met 20 kleuren en hele systemen. Na het lezen nog eens kort overlopen, nadruk op structuur, soms maak ik een kort overzichtje op de achterkant (geen samenvatting! puur voor de structuur en de samenhang) en kan ik ook met fluo of een kleur de belangrijke dingen aanduiden (achteraf heb je daar vaak een beter zicht op, tijdens het lezen lijkt alles soms belangrijk) of de dingen die ik moeilijk vind/niet kan onthouden. Structuur en begrip zijn het allerbelangrijkst.
Effectief studeren doe ik dan graag luidop, dingen voor mezelf herhalen, uitleggen, opnoemen. Ik las onlangs over een techniek waarbij je de inhoud samenvat met vragen per les/hoofdstuk (“noem de 3 argumenten”, “leg … uit”, “vertel eens over”). Voldoende brede vragen (zodat je niet 3000 vragen per hoofdstuk hebt), maar wel op die manier gesteld dat ze samen alle leerstof overlopen. Daarna probeer je deze vragen te beantwoorden (luidop of schriftelijk). Vragen waar je moeite mee hebt aanduiden en in een volgende herhaling enkel die vragen doen. Telkens herhalen tot je geen vragen meer over hebt. Dat lijkt behoorlijk op mijn studiemethode, maar is iets systematischer en ik stelde geen expliciete vragen. Dus dit wil ik nu gaan proberen.
Voor de rechtenstudenten hier, mochten jullie niks geven om de meest recente wettenbundels, ik doe een hoop oude bundels weg (kluwer). Gaat om de bundels vanaf 2015/2016 t/m 2020/2021. Mocht je een set willen, dan kan ik ze tegen verzendkosten naar je opsturen.
Die van 2019/2020 en 2020/2021 is wel in geschreven (wetsartikelen en jurisprudentie), dus die kun je beter alleen overnemen als op je opleiding in de bundels mag worden bijgeschreven.
Bedankt! Hier kan ik wat mee