Wat voor vakken zijn het? Samenvattingen maken is inderdaad heel tijdrovend, zeker voor wat het oplevert, want daarna moet je ze nog studeren ook.
Ik probeer veel structuur aan te brengen in mijn boeken/cursussen: bij de eerste keer lezen onderlijnen met potlood, ev. belangrijke termen omcirkelen, nummering toevoegen in de kantlijn, signaalwoorden aanduiden (bv. “3 argumenten… ten eerste blabla… ten tweede blabla”). Maar alles in potlood, want ik wil me niet verliezen in bezig zijn met 20 kleuren en hele systemen. Na het lezen nog eens kort overlopen, nadruk op structuur, soms maak ik een kort overzichtje op de achterkant (geen samenvatting! puur voor de structuur en de samenhang) en kan ik ook met fluo of een kleur de belangrijke dingen aanduiden (achteraf heb je daar vaak een beter zicht op, tijdens het lezen lijkt alles soms belangrijk) of de dingen die ik moeilijk vind/niet kan onthouden. Structuur en begrip zijn het allerbelangrijkst.
Effectief studeren doe ik dan graag luidop, dingen voor mezelf herhalen, uitleggen, opnoemen. Ik las onlangs over een techniek waarbij je de inhoud samenvat met vragen per les/hoofdstuk (“noem de 3 argumenten”, “leg … uit”, “vertel eens over”). Voldoende brede vragen (zodat je niet 3000 vragen per hoofdstuk hebt), maar wel op die manier gesteld dat ze samen alle leerstof overlopen. Daarna probeer je deze vragen te beantwoorden (luidop of schriftelijk). Vragen waar je moeite mee hebt aanduiden en in een volgende herhaling enkel die vragen doen. Telkens herhalen tot je geen vragen meer over hebt. Dat lijkt behoorlijk op mijn studiemethode, maar is iets systematischer en ik stelde geen expliciete vragen. Dus dit wil ik nu gaan proberen.