Die van mij (althans eentje) was ook niet meer dan 500 woorden. Ik kan mijn ene brief niet voor de dag halen maar er stond onder meer in.
-
Dat de vakken X en Y goed aansloten op die specifieke master [voorbeeld genomen van een bepaald paper dat ik had geschreven waaruit dat blijkt en vervolgens dat gerelateerd aan het vakkenpakket en algemene insteek van die master].
-
Waarom mijn voorkeur uitging naar die universiteit [bepaalde dingen die zij aanboden die andere masteropleidingen niet of in mindere mate hadden]
-
Misschien liep ik te ver op de zaken vooruit, maar ik had toen eigenlijk al een goed beeld van een mogelijk scriptieonderwerp (duidelijk richting) en toen heb ik ook verwoord. [Relevantie aangeboden vakken om af te kunnen studeren op dit onderwerp.] => Ik wist wel dat je daar veel vrijheid kreeg m.b.t. tot het schrijven van een masterscriptie en niet gebonden was aan iets.
En nog wel andere dingen maar dit is wat er nu in mij opkomt.
(o.a. persoonlijke dingen / wat ik in mij heb / kan toevoegen)
In ieder geval heb ik dus meerdere male voorbeelden uit de praktijk gebruikt (papers, onderwerp bachelorscriptie, revelante dingen naast mijn studie waaruit mijn interesse blijkt) om mijn punt te maken / keuze te motiveren.
Ik hoefde trouwens in mijn brief niet inhoudelijk veel te vertellen over mijn bachelor omdat ik tijdens de aanmeldprocedure ook een overzicht moest meesturen met eerder gevolgde vakken + relevante literatuur + summier soms aangeven waar dat vak precies over ging.