Die van mij ongeveer 8000 woorden, geloof ik.
Die van mij was 6k
50 à 70 pagina’s
Zitten hier ook mensen die hbo doen? Ik wil vanaf september gaan afstuderen, maar ik moet dus nog een afstudeerstage vinden. Het lastigste daaraan vind ik om een afstudeeropdracht/onderzoek op te zetten. En ik moet toch eerst een goed onderwerp hebben. Hoe pakken jullie dit aan/hebben jullie dit aangepakt?
Ik mag maximaal 15.000 woorden, dat wordt wat want ik kan echt niet beknopt schrijven dus ga er sowieso overheen; wordt lekker schrappen.
Ik merk een heel groot verschil tussen universiteit en hbo als ik het allemaal zo lees.
Ik doe zelf hbo en heb gewoon strakke deadlines wanneer ik mijn scriptie moet inleveren. Ben ik te laat of wordt hij beoordeeld als onvoldoende moet ik hem herkansen. Wordt hij dan weer afgekeurd dan moet ik helemaal opnieuw beginnen (dus nieuw onderwerp en nieuw bedrijf etc.)
Hier en op andere plekken lees ik ook over feedback. Ik mag mijn scriptie niet laten nakijken of iets. Mijn begeleider is er alleen voor ‘hoe gaat het?’
Opmerkelijk dat er dus eigenlijk echt zo’n verschil zit…
@anon44972210 wegens omstandigheden was ik heel laat met het zoeken naar een plek en dan vond ik het ook nog eens lastig om te bepalen wat ik wilde… Uiteindelijk heb ik zelf mijn onderzoeksvraag geformuleerd en daarbij een bedrijf gezocht (en nog op tijd gevonden jeah ) . Ik ben dus wel de enige van mijn opleiding die dat zo heeft gedaan. De meeste gaan gewoon naar een bedrijf toe en vragen wat ze hebben liggen. Je kan natuurlijk dan al een beetje selectief zijn door bij gerichte bedrijven aan te kloppen.
Mijn hbo bachelor was 8000 woorden. Voor mijn pre-master (wo bachelor) moest ik 10000 woorden schrijven. Was beiden geloof ik 10 EC.
@anon44972210 misschien kun je in repository’s of de hbo kennisbank zoeken om wat inspiratie op te doen en te kijken welke onderwerpen jou interessant lijken. Meestal hebben onderzoeken ook een discussie hoofdstuk, waarin suggesties gedaan worden voor volgend onderzoek. Ik doe dit soms voor essays als ik geen inspiratie heb. Je kunt natuurlijk ook zoals @LaScript als tip geeft vragen aan je stage wat zij graag onderzocht willen hebben.
Ik heb nu bijna 2 weken niks kunnen doen en loop 1,5 hoofdstuk achter op m’n planning. Ontzettende stress… Vandaag gelukkig al bijna 1000 woorden getypt (ik wil per hoofdstuk ongeveer 4,5k hebben) dus er komt weer wat beweging in maar pfffff.
Ja ik word hierin totaal niet begeleid door mn opleiding helaas, dus ik heb geen idee hoe ik dit aan kan pakken. Via school zijn er twee vacatures die allebei te ver weg zijn voor mij en that’s it.
Ik weet dus niet of het normaal is om bedrijven gewoon aan te schrijven van ik ben pietje en ik die hbo rechten en ik zoek een afstudeerstage, hebben jullie nog een opdracht? Of inderdaad zoals jij het hebt gedaan. Als ik vragen mag, had jij toen al een heel beknopt idee met centrale vraag etc, of een onderwerp?
@RupiKaur bedankt voor de tip! Dat is inderdaad wel een goed idee.
Ah ja rechten is denk ik wel wat anders, ik zit aan de ict kant.
Een bepaald onderwerp sprak mij heel erg aan, daarmee ben ik toen bedrijven gaan mailen. Uiteindelijk had een bedrijf dus gereageerd. Ik ben toen daarmee om de tafel gaan zitten, gezegd wat ik wilde en gevraagd hoe zij naar het onderwerp kijken. Vervolgens heb ik het onderwerp een beetje aangepast/gespecificeerd zodat het ook bij het bedrijf past. Edit: Oh en ook samen met hen de onderzoeksvraag opgesteld
Ik loop met mijn scriptie nu tegen het punt betrouwbaarheid aan. Hoe toon ik nou aan dat een bepaald onderzoek dat ik heb gedaan betrouwbaar is? Ik heb bijvoorbeeld mail contact gehad met de overheid. ik maak vaak gebruik van mixed methodes, maar met zoiets vind ik het maar lastig. Iemand een voorbeeld of idee?
Betrouwbaarheid is wel een lastige ja. Als je mixed methods gebruikt, dan zorgt dat sowieso al voor een hogere betrouwbaarheid dan wanneer je dat niet doet, maar je kunt het niet echt kwantificeren. Ik weet niet wat voor methods je allemaal gebruikt hebt? Bij kwalitatieve methodes kun je vooral aangeven dat je betrouwbaarheid goed zit als je met een tweede codeur (of labeller, of wat je doet) werkt. Bij kwantitatieve methodes kun je bij vragenlijsten wel kijken naar bijvoorbeeld de Cronbach’s alfa
Ik ga er naar kijken, dankjewel!
Mijn onderzoeken zijn (bijna) allemaal kwalitatief. Het draait bij mij echt om de behoeften. Dat vind ik dus wel lastig omdat op internet er juist veel te vinden valt over de betrouwbaarheid bij kwantitatieve onderzoeken.
@En_17_Anderen heb jij daar nog tips voor? Het mailcontact is dan misschien geen goed voorbeeld, maar als je misschien algemene betrouwbaarheid-tips voor kwalitatief onderzoek hebt; graag!
Ik werk vooral met kinderen dus juist daarom moet ik ook de betrouwbaarheid goed aantonen. Normaal wordt er vanuit mijn opleiding niet heel strikt naar gekeken. Als ik scripties bekijk uit vorige jaren wordt het vaak ook niet benoemd. Maar wie weet dat ik dan juist wel punten kan scoren haha
En over jouw test-retest. Ik heb er nog nooit van gehoord, omdat ik dus nooit wat met betrouwbaarheid doe. Maar waar ik aan denk als ik het zo lees: is je doel bij elk onderzoek hetzelfde? Sowieso hebben je participanten bij de tweede test ook achtergrond informatie/weten ze al wat er gaat komen. Of heb je wel gebruik gemaakt van andere participanten?
Oeps verkeerd gelezen!
Bij het start gesprek met mijn stagebegeleider werd nadrukkelijk gezegd dat ik moest kijken naar de betrouwbaarheid. Mijn opleiding voert vooral onderzoeken uit met volwassenen en ik doe het nu opeens met kinderen, misschien dat het daar aan ligt. Is bij hun natuurlijk lastiger onderscheiden of ze echt gedrag vertonen of verlangend/wenselijk gedrag. Daarom dus ook die betrouwbaarheid denk ik
@Rozevarken aaah super! Dat kan ik goed gebruiken
Ja hier merk je dus aan dat het nooit is behandeld
Dankjewel
Mijn participanten moeten opdrachten uitvoeren. Dat analyseer ik en daarover stel ik wat vragen/hebben we een gesprek
Maar ik denk dat ik het onderdeel betrouwbaarheid en dus ook validiteit heel kort hou. Ik kan het nergens terugvinden in de handleiding, ik doe het alleen omdat mijn stagebegeleider het mij dus een soort van heeft verplicht
Hi alle kwanti ff’ers. Ik heb een achtergrond in een andere (theoretische) studie dan die ik nu doe en momenteel ben ik bezig met mijn masterscriptie waarbij ik een survey ga uitzetten. Ik heb alleen 1 keer eerder een survey gemaakt, en dat was niet eens voor een cijfer. Oftewel, ik ben er niet heel bedreven in maar ik vind SPSS wel leuk dus daarom heb ik ervoor gekozen.
Lang verhaal kort, ik ben momenteel de survey aan het ontwerpen maar ik heb er veel moeite mee wat er precies in moet. Mijn onderzoek is namelijk zo nieuw dat ik niet veel kan vinden.
Hebben jullie tips hoe ik het beste een survey kan ontwerpen? Waar kan ik het beste zulke schalen nog zoeken, want ik twijfel of ik ze ook niet over het hoofd heb gezien. Het gaat om het keuzeproces van consumenten binnen video on demand platformen, dus gebruik je social media om te bepalen wat je gaat kijken, of spreek je juist met mensen in het echt etc. etc. Ik denk dus dat ik binnen marketing moet kijken voor schalen? In mijn theoretisch kader ga ik vooral in op het EKB model, dus daar zoek ik specifiek schalen voor die ik kan aanpassen naar VOD.
Je kan vaak in papers uit journals schalen vinden die common zijn. Maar misschien is dat er niet echt voor jou doordat er weinig over te vinden is.
Heb zelf vorig jaar een paper geschreven over koopgedrag beïnvloeden en toen heel veel nuttige scales gevonden in “marketing scales hand book”, zou je ook kunnen checken. Lijkt me dat daar vast ook wel iets over in staat voor keuze process. Ben zelf net vertrokken van huis zonder laptop voor een paar dagen dus kan het niet controleren voor je, maar denk dat er vast wel ergens een pdf rondzwerft op internet. Je kan ook scales lichtelijk aanpassen, geloof ik.
Meer mensen die momenteel zitten te strugglen tussen:
mooi weer en chillen < > keihard studeren
Ja, ook hier… Door het mooie weer weinig inspiratie en motivatie.
Heb (helaas) woensdag een onderzoek ingepland. Voordat ik zover ben moet ik alleen nog zo veel doen. Wordt nog wel wat dagen en nachten werk.
Ja, heel erg! Zit nu wel buiten te werken aan scriptie dus dat is wel fijn maar alsnog motivatie is niet al te hoog.
Jup, heb morgen een deadline maar ik heb vandaag eigenlijk niet iets uit mijn vingers gekregen
Heb ik ook heel erg last van! Ik woon niet zo ver van het strand dus mijn strijdplan is om mijn laptop mee te nemen naar een strandtentje en lekker daar aan de gang te gaan. Heb je toch het idee dat je er even tussenuit bent. Moet je alleen wel tegen drukte kunnen als je aan het werk bent