Studietopic

Ugh, ik ben bezig met mijn theoretisch kader (dat volgende week vrijdag opgestuurd moet worden), maar ik vind het zooooo saai. Ik wil lekker aan m’n volgende hoofdstukken werken want dan kan ik tenminste zelf gaan analyseren. Motiveert echt totaal niet dit. Wil vandaag eigenlijk 1000 woorden typen en daarna mag ik leuke dingen doen en dinsdag en woensdag mag ik van mezelf ergens aan het strand werken maar toch ugh.

Zijn er hier nog meer meiden die hun scriptie rond juli in moeten leveren? Misschien kunnen we elkaar een beetje op de been houden, haha. Ik ben nu dus mijn MA thesis aan het schrijven.

@En_17_Anderen hoe is het nu met je onderzoeksvoorstel? Je kan het!!

Ik moet mijn MA thesis in augustus inleveren en herken je struggles heel erg! Ik ben eigenlijk net klaar met mijn vooronderzoek en het maken van mijn outline, maar ik vind het zo lastig om te beginnen met schrijven :tired_face: Zeker aangezien ik het druk heb met andere vakken op dit moment. Wat studeer je als ik vragen mag? :slight_smile:

Ik merkte dat ik eigenlijk alleen prima aan mijn scriptie kon werken vorig jaar als ik geen andere verplichtingen (zoals vakken) had die week. Mijn scriptie is dan ook geschreven in 3x een week een een maand knallen na de laatste projectdeadlines. Was toen wel heftig, maar wel gewoon gehaald.

Bij mijn huidige scriptie heb ik deze valkuil minder, door dagdelen in mijn agenda te blokken voor scriptie was ik dan wel een paar uur productief. Maar nu de laatste week, want vrijdag lever ik het in. Dus nog even doorwerken, maar komt goed :slight_smile:

Hier ook een scriptieschrijver! Ik moet de eerste versie op 7 juni inleveren en heb welgeteld nog 0 woorden van de 25.000, 2 weken geleden is mijn onderzoeksvoorstel goedgekeurd maar sindsdien kan ik me er niet meer toe zetten. Over een uurtje heb ik een bespreking met mijn begeleider en dan maar even harde deadlines zetten. Heb ook gewoon nog 2 vakken ernaast nu die ik in april afrond. Ik vind het echt gekkenwerk momenteel.

1 like

Hey nog meer scriptie-schrijvers! Ik rond nu mijn onderzoeksstage af, dus deze of volgende week moet ik mijn thesis inleveren en komende donderdag eindpresentatie geven. Eerst was het alleen 1 presentatie voor de mensen van mijn vakgebied, maar nu zijn er nog 2 andere vakgebieden die gevraagd hebben om mijn onderzoek te komen presenteren. Best spannend dus allemaal.

Ik heb een enorme database gemaakt, waar ik zoveel uit kan halen dat ik nu soms echt door de bomen het bos niet meer zie. Dan heb ik mijn onderzoeksvragen beantwoord maar dan denk ik ohh maar dit en dit en dit kan ik ook nog doen.
En vind (goede) tabellen en figuren die ook nog eens mooi zijn maken echt moeilijker dan ik dacht … :stuck_out_tongue:

1 like

Haha, nou na 750 woorden was ik gestopt. Overigens moet ik zo’n 18.000 woorden in totaal schrijven, dus 1000 is dan niet zo heel veel (helaas). Ik denk dat ik de deadline uiteindelijk wel ga halen, al moet ik morgen en overmorgen nog wel echt aan de bak. Wat fijn dat je je proposal hebt ingeleverd! Wel balen met zo’n stage ernaast he. Ik werk zelf ernaast (in het onderwijs) dus ik weet hoe zwaar het is.

@tukker ik probeer mezelf maar een beetje wat worsten voor te houden, anders wordt het niks. Kijk wel uit naar mijn volgende hoofdstukken, dus dat scheelt. Is het gelukt met de data?

@Olifant ah wat leuk, nog een MA’er! Ik volg naast mijn thesis ook nog twee vakken dus moet 40 studiepunten halen dit semester. Echt balen.

Samenvatting

Ik studeer Engelse literatuur en jij?

@Puntzak wow 25.000 woorden, ik vond dat van mij al veel. Hoe is je bespreking gegaan?

@anon4550793 lijkt me echt zo spannend, zo’n eindpresentatie. Ik heb een hbo scriptie en een pre-master scriptie geschreven maar voor beiden gelukkig niet hoeven presenteren/verdedigen. Voor m’n MA thesis wel en ik knijp 'm nu al. Wel heel gaaf dat 2 andere vakgebieden je gevraagd hebben!

Ik ben ook bezig met mijn (MA) scriptie, deadline is eind Juni en ongeveer 20.000 woorden. Ik heb verder geen harde deadlines vanuit school en daar baal ik wel van, zelf streng zijn is toch iets moeilijker :grimacing: Wil deze week een eerste versie van mijn theoretisch kader + methode afhebben zodat het allemaal wat gestructureerder wordt, dus moet flink aan de slag de komende dagen. In ieder geval, succes allemaal de komende periode, we kunnen dit!!:muscle:t3:

1 like

Geen scriptie hier, maar ik verdrink momenteel bijna in de deadlines. Moet de komende maand o.a. 2x conclusies schrijven (pleitnota in NL denk ik? je argumenten als advocaat) en dan ook effectief de zaak pleiten. Nu heb ik dat sowieso nog nooit gedaan, en ik heb in beide zaken een juridisch zeer zwakke positie, ik kan wel janken haha.

Enige voordeel is dat ik nu wel weet dat ik niet de advocatuur in wil

onderwerpen voor de geïnteresseerden

Ene fictieve zaak is een poging tot schijnhuwelijk waar ik het koppel verdedig, maar alles wijst er op dat het echt om een schijnhuwelijk gaat. Andere fictieve zaak gaat over een bestuurder van een vennootschap die mogelijks aansprakelijk is voor het faillissement van de vennootschap.

2 likes

Ik moet voor mijn scriptie veel interviews afnemen en dus veel transcriberen… word er helemaal gek van haha. Weet iemand nog een fijn programma hiervoor? Nu gebruik ik een gewone afspeler en druk ik op pauze als het te snel gaat…

Nog een scriptieschrijver hier! Mijn scriptie (BA, geesteswetenschappen) is alleen echt niks vergeleken met wat jullie doen, 6000 woorden 🤷 Mijn voorstel is al even goedgekeurd, verder heb ik er nog niet veel aan gedaan. Maar ik heb nog een maand en de meeste essays van 3000 woorden schrijf ik in 2-3 dagen dus kan me er nog niet echt druk om maken eigenlijk. Heb wel al m’n primaire literatuur al gelezen en het wordt voornamelijk een close reading met theoretische achtergrond, en die achtergrond heb ik al grotendeels neergezet in m’n voorstel. Structuur heb ik ook al dus ik denk dat het wel gewoon goed moet komen?

Ik gebruikte hier altijd Xpress Scribe voor. Vond ik altijd wel handig, maar het is niet het meest moderne hightech programma ooit :smile:

1 like

Ik zou sowieso zowel aantekeningen meenemen en ook meenemen naar het gesprek. Weet je al waar het aan lag dat je voorstel niet goed is? Als het bijvoorbeeld je onderzoeksvraag is en je hebt er nog tijd voor, misschien vast proberen om alternatieve vragen te formuleren zodat je die direct voor kan leggen om te peilen of je het nu beter hebt begrepen?

Wow wat een enorm aantal woorden moeten sommige van jullie zeg! Bijna een heel boekwerk!

@En_17_Anderen misschien zorgen dat je de onderzoeksvraag duidelijk hebt, en goed begrijpt? Soms wil het ook helpen als er iets van literatuur over het onderwerp is!

Ik heb mijn presentatie bijna af, beetje puntjes op de i… Morgen is het zover.

Kreeg vanochtend appje van een van mijn begeleiders dat hij op een congres een praatje had over mijn onderwerp en dat we snel aan de slag moeten om te publiceren en dat ik ook gauw moet gaan spreken op een congres… dit wordt een to be continued dus :stuck_out_tongue: Spannend hoor!

4 likes

Ah dat is wel lastig ja! Wat lezers meenemen betreft vind ik het altijd fijn om mijn verhaal te vertellen/structuur te doorlopen aan iemand die niks van het onderwerp weet. Dan merk je vaak snel waar je nog aan moet sleutelen. Succes in ieder geval morgen!

Ook ik schrijf mijn scriptie momenteel! Wij moeten hem halverwege juni inleveren en het moet ongeveer 12.000 woorden zijn. Gelukkig is mijn voorstel goedgekeurd, zelf heb ik nu vooral moeite met een bepaald construct vormgeven (afhankelijke variabele), met name omdat ik mijn construct met literatuur moet onderbouwen. Alleen ik heb het vermoeden dat het nog niet eerder gedaan is (n.a.v. alle literatuur in het vakgebied). Iemand misschien nog een goede tip waar je een overzicht kan vinden van het vormgeven van variabelen in een experimenteel onderzoek?

Lastig! Ik zou (zoals de rest ook al zegt) vooral voor jezelf even kort de hoofdlijn van je verhaal opschrijven. Door de structuur van je verhaal per paragraaf titel te noteren en daarmee te laten zien hoe je dan tot je onderzoeksvraag komt. Wanneer je dit aan je begeleider laat zien, kan hij of zij denk ik in je argumentatie wel aangeven waar je nog aan moet werken. Dat heeft mij in ieder geval wel geholpen.

1 like

Mijn studie heeft geen minor. Je hebt alleen in de master een keuzevak en eigenlijk kiezen mensen vaak maar uit 2 vakken omdat maar 2 vakken semi interessant zijn voor de studie. Super saaie vakken.

Je mag echter alle vakken van de faculteit kiezen. Denken jullie dat het heel erg is als ik een vak kies dat niet echt verband houd met mijn studie maar me wel erg leuk lijkt?

Juist omdat ik nooit een minor heb kunnen doen lijkt het me gewoon leuk om eens wat anders te volgen en je leert er altijd wat van lijkt me? (Wel nog steeds recht maar bijv Jeugdrecht)

1 like

Ja ik denk dat het je zelfs kan helpen je wat meer te onderscheiden ten opzichte van je medestudenten aangezien (bijna) iedereen die twee vakken doet! En dat even terzijde, als het je leuk lijkt en het mag is dat al genoeg reden om het gewoon te doen.

1 like

Ligt een beetje aan het vakgebied, maar meestal wordt er niet meer precies gekeken naar de vakken die je gevolgd heb (meer naar of je vakken in gebied X gedaan hebt, en niet of je een specifiek vak gedaan hebt). Dus zolang je niet denkt dat je door wil met een van die twee keuzevakken zou ik gewoon iets anders kiezen! Mocht je dat later nog moeten ‘verantwoorden’ dan kun je ipv ‘voor de lol’ altijd nog iets zeggen zoals ‘ik wilde buiten mijn eigen vakgebied kijken om te zien of ik daarvan nog ideeen of invalshoeken in mijn eigen vakgebied kon gebruiken oid.

1 like

Ik wacht al 2 weken op een reactie/goedkeuring/uitnodiging van m’n scriptiebegeleider. Herinnering ook al gestuurd. Hopelijk haal ik de scriptiedeadline :tired_face: