Studietopic

Wat rot zeg! Kan me voorstellen dat je dat erg belemmert. Misschien is er iets als externe studiebegeleiding/scriptiebegeleiding (maar dan dus niet per se voor een scriptie) via een bedrijf? Als je dat een tijdje hebt gedaan, heb je misschien weer meer vertrouwen en lukt het je ook vanuit jezelf!
Weet je waar je schrijfangst vandaag komt?

Ik meld me hier ook maar eens. Ik schrijf nu mijn bachelorproef of -thesis met deadline begin juni. Ik moet begin mei al zeggen of ik indien of niet maar ik weet gewoon niet of het realistisch is om het te halen.
Ik moet nu vooral nog interviews afnemen, transcriberen en conclusies schrijven en tenslotte alles nog structureren. Daar heb ik nog de rest van april voor en de maand mei.

Daarnaast speelt er nog iets waardoor ik me er niet toe kan zetten om te gaan schrijven, namelijk het feit dat ik hierna afgestudeerd ben en dan iets anders moet gaan doen. De angst voor die periode na mijn studie is zo groot merk ik? Ik weet niet of ik wil werken of reizen of nog meer studeren en daarom blokkeer ik eigenlijk ook.
Het van me afschrijven en erover praten helpt iets maar er komt geen oplossing uit.

1 like

Hier nog iemand die geen zin heeft om aan haar scriptie te gaan schrijven. Ik heb nu een paar weken uitgesteld en ben vandaag dan eindelijk begonnen met het schrijven. Ik zag daar zo tegen op. Ik dacht eerst dat ik gewoon geen zin had, maar ik denk dat ik een soort van zenuwachtig was om te gaan schrijven?
Ben begonnen met het makkelijkste hoofdstuk en heb die voor nu af. Ben blij dat ik eindelijk begonnen ben en ik denk dat ik me de komende maand (nog 4 weken omg) wel makkelijker ertoe kan zetten.
Ik wou dat ik kon fast forwarden naar over een maand.

Ook ik kan me er maar slecht toe zetten om voor mijn scriptie bezig te gaan, of überhaupt nog iets te doen voor studie. En dat terwijl ik over het algemeen best gemotiveerd ben. Maar nu ook weer moet ik in twee hoofdstukken wat kleine aanpassingen doen en ik maak het in mijn hoofd zo’n groot ding en schuif het zo voor me uit dat de drempel ook steeds hoger wordt. Ik wou gewoon dat iemand anders het voor me kon schrijven. Heb tien keer liever gewoon tentamens want dan wordt voor je uitgestippeld wat je moet studeren, daar krijg je vragen over en klaar. Nu is het inderdaad de hele tijd afvragen waarom ik kies voor methode x en niet voor methode y, waarom ik bepaalde dingen weglaat en bepaalde dingen niet, bla bla bla. Merk dat ik niet zo veel kan met aan de ene kant zoveel vrijheid hebben maar aan de andere kant wel duizend criteria waar het allemaal aan moet voldoen.

2 likes

Hallo!
Dit is mijn eerste post op dit forum, dus ik moet het nog een beetje uitvogelen.
Ik ben ook druk bezig met mijn scriptie. Althans de ene dag drukker dan de andere dag. Vooral mijn stagebegeleider vanuit school loopt te miepen op alles waardoor mijn motivatie echt vaak daalt.
Ik schrijf hier in ieder geval graag mee

Ik voel me heel dom, maar zit nu jankend achter m’n PC dus vraag het toch maar (ben beetje wanhopig). Ik krijg commentaar als ‘het verbaast me een beetje dat deze vragenlijst niet sterker is opgezet’, ik moet een eigen meetinstrument ontwikkelen voor m’n scriptie.

Maar HOE dan? Ik heb echt 0,0 idee, in artikelen worden vragenlijsten niet vaak ingezet (als voorbeeld ofzo) en ik weet ook niet waar überhaupt vragenlijsten (questionnaires) te vinden zijn over mijn onderwerp en ik durf dat ook niet te vragen want dan lijk ik NOG dommer. :frown:

Hmm lastig. De vragen sterker opstellen of juist open vragen versus meerkeuze vragen ?
Zijn de vragen dekkend om tot een score te komen ? Zijn de vragen eenduidig en niet op meerdere wijze te interpreteren ?

En @En_17_Anderen bedankt allebei voor jullie reactie! Heb inmiddels ook m’n broer gebeld en daar even bij uitgehuild, hij heeft ook meegedacht en kwam met hetzelfde als jullie. Wist gewoon niet wat ik concreet kon aanpassen, vooral omdat ik hier nog nooit een vak over heb gehad. Vind het gewoon lastig wat je als masterstudent aan begeleiding kan vragen en in hoeverre je het zelf moet uitvogelen haha.

Lief als je wil meedenken, ik zal je een PM sturen!

1 like

Hoe lang moet/moest jullie bachelor scriptie zijn?

Die van mij ongeveer 8000 woorden, geloof ik.

Die van mij was 6k

50 à 70 pagina’s :joy:

1 like

Zitten hier ook mensen die hbo doen? Ik wil vanaf september gaan afstuderen, maar ik moet dus nog een afstudeerstage vinden. Het lastigste daaraan vind ik om een afstudeeropdracht/onderzoek op te zetten. En ik moet toch eerst een goed onderwerp hebben. Hoe pakken jullie dit aan/hebben jullie dit aangepakt?

Ik mag maximaal 15.000 woorden, dat wordt wat want ik kan echt niet beknopt schrijven dus ga er sowieso overheen; wordt lekker schrappen.

Ik merk een heel groot verschil tussen universiteit en hbo als ik het allemaal zo lees.

Ik doe zelf hbo en heb gewoon strakke deadlines wanneer ik mijn scriptie moet inleveren. Ben ik te laat of wordt hij beoordeeld als onvoldoende moet ik hem herkansen. Wordt hij dan weer afgekeurd dan moet ik helemaal opnieuw beginnen (dus nieuw onderwerp en nieuw bedrijf etc.)

Hier en op andere plekken lees ik ook over feedback. Ik mag mijn scriptie niet laten nakijken of iets. Mijn begeleider is er alleen voor ‘hoe gaat het?’
Opmerkelijk dat er dus eigenlijk echt zo’n verschil zit…

@anon44972210 wegens omstandigheden was ik heel laat met het zoeken naar een plek en dan vond ik het ook nog eens lastig om te bepalen wat ik wilde… Uiteindelijk heb ik zelf mijn onderzoeksvraag geformuleerd en daarbij een bedrijf gezocht (en nog op tijd gevonden jeah :tada: ) . Ik ben dus wel de enige van mijn opleiding die dat zo heeft gedaan. De meeste gaan gewoon naar een bedrijf toe en vragen wat ze hebben liggen. Je kan natuurlijk dan al een beetje selectief zijn door bij gerichte bedrijven aan te kloppen.

Mijn hbo bachelor was 8000 woorden. Voor mijn pre-master (wo bachelor) moest ik 10000 woorden schrijven. Was beiden geloof ik 10 EC.

@anon44972210 misschien kun je in repository’s of de hbo kennisbank zoeken om wat inspiratie op te doen en te kijken welke onderwerpen jou interessant lijken. Meestal hebben onderzoeken ook een discussie hoofdstuk, waarin suggesties gedaan worden voor volgend onderzoek. Ik doe dit soms voor essays als ik geen inspiratie heb. Je kunt natuurlijk ook zoals @LaScript als tip geeft vragen aan je stage wat zij graag onderzocht willen hebben.


Ik heb nu bijna 2 weken niks kunnen doen en loop 1,5 hoofdstuk achter op m’n planning. Ontzettende stress… Vandaag gelukkig al bijna 1000 woorden getypt (ik wil per hoofdstuk ongeveer 4,5k hebben) dus er komt weer wat beweging in maar pfffff.

Ja ik word hierin totaal niet begeleid door mn opleiding helaas, dus ik heb geen idee hoe ik dit aan kan pakken. Via school zijn er twee vacatures die allebei te ver weg zijn voor mij en that’s it.

Ik weet dus niet of het normaal is om bedrijven gewoon aan te schrijven van ik ben pietje en ik die hbo rechten en ik zoek een afstudeerstage, hebben jullie nog een opdracht? Of inderdaad zoals jij het hebt gedaan. Als ik vragen mag, had jij toen al een heel beknopt idee met centrale vraag etc, of een onderwerp?

@RupiKaur bedankt voor de tip! Dat is inderdaad wel een goed idee.

Ah ja rechten is denk ik wel wat anders, ik zit aan de ict kant.
Een bepaald onderwerp sprak mij heel erg aan, daarmee ben ik toen bedrijven gaan mailen. Uiteindelijk had een bedrijf dus gereageerd. Ik ben toen daarmee om de tafel gaan zitten, gezegd wat ik wilde en gevraagd hoe zij naar het onderwerp kijken. Vervolgens heb ik het onderwerp een beetje aangepast/gespecificeerd zodat het ook bij het bedrijf past. Edit: Oh en ook samen met hen de onderzoeksvraag opgesteld

Ik loop met mijn scriptie nu tegen het punt betrouwbaarheid aan. Hoe toon ik nou aan dat een bepaald onderzoek dat ik heb gedaan betrouwbaar is? Ik heb bijvoorbeeld mail contact gehad met de overheid. ik maak vaak gebruik van mixed methodes, maar met zoiets vind ik het maar lastig. Iemand een voorbeeld of idee?

1 like

Betrouwbaarheid is wel een lastige ja. Als je mixed methods gebruikt, dan zorgt dat sowieso al voor een hogere betrouwbaarheid dan wanneer je dat niet doet, maar je kunt het niet echt kwantificeren. Ik weet niet wat voor methods je allemaal gebruikt hebt? Bij kwalitatieve methodes kun je vooral aangeven dat je betrouwbaarheid goed zit als je met een tweede codeur (of labeller, of wat je doet) werkt. Bij kwantitatieve methodes kun je bij vragenlijsten wel kijken naar bijvoorbeeld de Cronbach’s alfa

Ik ga er naar kijken, dankjewel!

Mijn onderzoeken zijn (bijna) allemaal kwalitatief. Het draait bij mij echt om de behoeften. Dat vind ik dus wel lastig omdat op internet er juist veel te vinden valt over de betrouwbaarheid bij kwantitatieve onderzoeken.

@En_17_Anderen heb jij daar nog tips voor? Het mailcontact is dan misschien geen goed voorbeeld, maar als je misschien algemene betrouwbaarheid-tips voor kwalitatief onderzoek hebt; graag!

Ik werk vooral met kinderen dus juist daarom moet ik ook de betrouwbaarheid goed aantonen. Normaal wordt er vanuit mijn opleiding niet heel strikt naar gekeken. Als ik scripties bekijk uit vorige jaren wordt het vaak ook niet benoemd. Maar wie weet dat ik dan juist wel punten kan scoren haha

En over jouw test-retest. Ik heb er nog nooit van gehoord, omdat ik dus nooit wat met betrouwbaarheid doe. Maar waar ik aan denk als ik het zo lees: is je doel bij elk onderzoek hetzelfde? Sowieso hebben je participanten bij de tweede test ook achtergrond informatie/weten ze al wat er gaat komen. Of heb je wel gebruik gemaakt van andere participanten?

Ik heb vorig jaar kwalitatief onderzoek gedaan en ben er nu ook weer met een scriptie met kwalitatief onderzoek bezig. En betrouwbaarheid is inderdaad in kwalitatief onderzoek de mate waarin de resultaten onafhankelijk zijn van toeval. Bij bijvoorbeeld literatuuronderzoek kan dit gewaarborgd worden door transparant te zijn, je bronnen goed te checken op expertise en actualiteit. Bij interviews kan je dit bijvoorbeeld waarborgen om de interviews op een dezelfde plek te houden met dezelfde omstandigheden en gebruik te maken van een topiclijst die is gebaseerd op literatuur. Werk je alleen met betrouwbaarheid of ook met validiteit?