Studietopic

Ik ben gestrest, daardoor krijg ik niks gedaan en daardoor word ik steeds gestrester :roll_eyes:

Ik heb ruzie met mijn stagegenoot en ze probeert de schuld nu in mijn schoenen te schuiven. Ben ik nou echt zo’n akelige medestudent of heb ik steeds pech met mijn partners?

1 Ze doet echt weinig, ze appte me woensdag om 22:45 of we nog iets moesten doen voor stage (donderdag), ik vind dat gewoon te laat, dat doe je niet meer op zo’n tijdsstip. Verder moeten we leertaken inleveren en ze heeft geen idee wat ze inhouden. Een mede stagegenoot die zei vandaag tegen me dat ze gisteren bij diegene had gestrest over de leertaken en dat diegene had gezegd:“Oh Maestoso doet toch het meeste werk en anders vraag ik alles wel aan haar.” Ik heb haar daar direct mee geconfronteerd vandaag en nu is ze hartstikke boos en vindt ze het kinderachtig dat ik denk dat ze dat gezegd heeft en dat dat niet zo is en dat ik niet het meeste werk doe etc etc. Bah.

@Maestoso Ik denk dat je echt pech hebt. Bespreek dit met haar en als dat niet lukt leg je dit uit aan je docent en vraag je of je de opdrachten alleen mag doen. Zo vervelend, dit soort zuigers.

Heb dit gedaan en ze is oprecht helemaal wild geworden. Uiteindelijk net uitgesproken (na heel veel verwijten naar mij toe vanuit haar) en toen zei ik dat ik het wel wilde proberen, want ze vroeg of ik nog samen wilde werken en toen zei ze:“Ik moet even nadenken of ik dat nog wel wilt” Dus heb gezegd:“Als je twijfelt, kunnen we het beter apart doen.” Dikke doei, zoek het dan ook maar uit hoor.

Ik heb vandaag mijn scriptie voorstel ingeleverd, maar het is al bijna de helft van het woordenaantal wat mijn uiteindelijke scriptie mag zijn :flushed: de literature review delen mag/moet ik uit het voorstel overnemen dus ben nu echt bang dat ik straks heeel veel moet gaan schrappen en daar ben ik heel slecht in

Ja dat is ook heel lastig en een vervelend klusje, maar ik vind zelf wel dat het vaak je verhaal enorm ten goede komt. Als je echt gedwongen wordt om enkel de kern te bewaren schrijf je alleen maar relevante dingen op en dat is voor lezers super prettig.
Soms helpt het ook om iemand er naar te laten kijken en suggesties te laten doen van wat je zou kunnen schrappen. ‘Killing your darlings’ is gewoon lastig.

Ik doe onderzoek naar ‘‘celebrity ambassadorship’’ en ik wil heel graag een mini-onderzoekje toevoegen. Is niet verplicht maar ik moet even scoren haha, heeft iemand een leuke vraag of leuke vragen?

Dit zijn mijn onderzoeksvragen (vertaald naar het Nederlands)

Samenvatting

-In hoeverre zijn politiek, symbolisme en macht relevent bij celebrity ambassadorship
-In hoeverre zijn elite vs folk, popular culture en white privilege relevant bij celebrity ambassadorship?
-Hoe proberen beroemde ambassadeurs invloed uit te oefenen op de maatschappij?

edit: ik bedoelde natuurlijk een enquête wel handig om dat te vermelden lol

Zijn er mensen die SUPER erg uitstellen waardoor het ook gewoon niet van komt? Kan mezelf echt ff niet handelen op het moment.

En zijn hier ADD’ers met tips? Mbt concentratie, productiviteit, etc.

Het enige dat ik kan bedenken wat nog wel wil helpen voor mij is naar de bieb gaan als ik iets moet doen, zodat ik niet toch maar ga netflixen oid. Ik heb daar altijd het gevoel dat iedereen je een beetje in de gaten zit te houden dus dan probeer ik nog wel wat te doen. Verder zijn tips hier ook welkom!

Ja dit vind ik ook wel helpen! Soms ga ik dan maar op mijn telefoon van alles doen🙄

Tip: schoenen aan doen. Blijkt je brein te associëren met actief bezig zijn

Interessant!
Ik deed ze soms uit in de bieb (natuurlijk geen kaasgeur :joy:) en ik zie dit anderen ook doen. Ik ga dit even opzoeken haha leuk!

Hahah dit klinkt echt als mijn eerstejaars stage toen ik net voor de klas stond, echt horror. I feel ya.

Minitip: je bent helderder en productiever als je veel water drinkt.

Yess dat doe ik al, thanks! :nerd_face:

Hahaha ja ik verwacht dat iedereen dit weet maar ik vergeet dit zelf altijd toe te passen. Misschien was dit meer een reminder voor mezelf.

Haha ja ik moet als ik naar de bieb ga mezelf er echt aan herinneren een fles water mee te nemen, same. Liefst die van een liter!

Ik heb deze periode een bedrijfseconomisch vak en daar ben ik dus echt heel slecht in. :sob:

Wat mij heel erg helpt:

• 's Avonds een (realistisch!!) lijstje maken met wat ik de volgende dag ga doen. Anders begin ik de dag al met forummen/youtuben en bedenken wat ik eens moet gaan doen. Maak een duidelijk schema. Bijvoorbeeld:
    09.00 - 10.00: X
    10.00 - 10.15: pauze
    10.15 - 11.00: Y en dat dan voor de hele dag.
  • Wat ook veel mensen helpt is de pomodoro techniek, ken je dat al? Je kunt kiezen voor 25 minuten werken en 5 minuten pauze, maar zelf ga ik liever voor 50 minuten werken en dan 10 minuten pauze.
  • Wat leidt je af? Is het je telefoon? Download dan forest! Je wil je schattige boompje namelijk echt niet vermoorden. Is het je computer? Download dan ColdTurkey! Is het je huishouden? Ga dan buiten huis studeren. Zijn het sociale dingen? Zeg dan tegen al je vrienden dat je die dag studeert en ze je niets mogen sturen.
  • Maak het KLEIN! Dus niet ‘onderzoeksvoorstel schrijven’, ‘essay schrijven’, ‘vak X leren’. Want dan hik je er zo tegenaan. Maak het zo klein mogelijk, dat je denkt: oh even 10-20 minuten dit doen dan kan ik dat wegstrepen. Bijvoorbeeld: ‘2 artikelen opzoeken over onderwerp x’, ‘paragraaf x lezen’, ‘outline essay opzetten’, ‘powerpoint opzet maken’. En ga zo maar door.
  • Op momenten dat ik ECHT NIET wil beginnen, omdat er iets heel kuts op de planning staat, begin ik alvast met de minder erge dingen, zoals het maken van een titelpagina of het lezen van iets wat ik wel leuk vind, mijn grammatica controleren, bronnenlijst opstellen, het mailen naar een docent, etc. Op die manier ben je namelijk wel al begonnen (en het begin is vaak het moeilijkst), waardoor daarna doorgaan met minder leuk werk makkelijker wordt.

Ik heb zelf heel veel last van dergelijke problemen (of ik ADD heb weet ik niet, want daar werden ze het nooit over eens haha) en mij heeft deze site heel erg geholpen. Wellicht vind je het niets of moet je wennen aan de schrijfstijl, maar Jelle maakt alles zo ontzettend klein en simpel. Ik heb echt veel gehad aan sommige tips, ook de open deuren.

Wow wat veel fijne tips!! Thanks x1000 hier ga ik even goed naar kijken!:blush: