Studietopic

Ps pommodoro ken ik en helpt!
Forest ken ik ook, die moet ik maar eens weer downloaden. Gebruikte ik op mijn oude telefoon vaak. Goeie!

Ik moet voor het eerst sinds 2 jaar mijn zoekstrategie beschrijven. Ik heb een beetje een richting , maar heeft iemand nog tips om het snel en makkelijk te doen haha?

Ik ben aan het studeren voor mijn tentamen en lees eerst de artikelen. Alleen heb ik altijd het idee dat ik het niet ga onthouden alleen als ik het samenvat. Maar dan schrijf ik bijna de halve tekst op en het kost zo veel tijd en dan kan ik niet echt door met een ander artikel. Omdat ik er langer mee bezig ben ipv het even snel lees zal het wellicht wel iets beter blijven hangen, maar ik of dit nu echt zo is…?
Heeft iemand inzichten over hoe het efficiënter kan. Iets tussen alleen lezen + opdrachten doornemen en een 40 pagina`s lange samenvatting maken in :sweat_smile:

Mindmap maken van elk artikel/onderwerp? Ik maak altijd een samenvatting van alle artikelen (en kom dan meestal op een samenvatting van 50-80 kantjes, dus 10% van het geheel). De week voor het tentamen maak ik dan nog een samenvatting van de samenvatting: 1-2 kantjes per thema (wij hebben altijd 4 of 8 thema’s) of ik maak een mindmap van de thema’s.

Oh en jezelf mogelijke tentamenvragen stellen helpt ook. En voor begrippen en rijtjes maak ik van die flitskaartjes.

Misschien dat dit niet echt voor jou werkt, maar ik highlight belangrijke zinnen van een artikel (ik highlight soms ook wel te veel maar goed het werkt voor mij haha) en schrijf in de kanttekeningen steekwoorden op van wat er nu eindelijk maakt. Dus dan heb ik een overzicht in het artikel zelf, als ik iets qua elaboratie wil kan ik gelijk ernaast die zin lezen. Maar als ik dit doe zit het er al in, omdat ik nadrukkelijk bedenk hoe ik zo compact mogelijk de informatie op kan schrijven.

Als ik een stap verder wil doen maak ik een overzicht, dus dan schrijf ik ‘INLEIDING’ en dan bijv. in steekwoorden/korte zinnen de hypothese, etc etc. dan bij resultaten bijv 'mannen --> resultaat x. vrouwen --> resultaat y".

Ojee dat is al meer dan ik normaal doe haha! Bedankt voor de tips!
Ik probeer altijd een samenvatting te maken en dan denk ik dat ik die ga doornemen voor het tentamen, maar uiteindelijk heb ik die pas net voor het tentamen zelf af en kijk ik er nooit meer naar. (Kijk hier gaat het al mis)
Mogelijke tentamenvragen stellen is een goeie! Dit is iets wat ik dus compleet vergeet omdat ik alleen maar bezig ben met die samenvatting. En dit blok is ineens zo een 4 weken blok dus moet dat nu voorkomen want zo weinig tijd :scream_cat::scream_cat::scream_cat:

Ooooh ja slim! Ik highlight ook (teveel), maar begrippen ernaast schrijven is slim! Anders is alles idd een kleur en dan zie je eigenlijk niet meer wat belangrijk is. Dat gaat me sowieso veel tijd schelen vergeleken met heel veel overschrijven en grafieken natekenen.
Bedankt voor de tips!

Ja qua tijd scheelt het enorm! Ik begin altijd vol goede moed met samenvatten en zo, maar kom altijd in tijdsnood. Dit werkt in ieder geval voor mij, hoop dat jij er ook wat aan hebt!

Voor mij is het maken van die samenvatting al vaak heel nuttig, dus in die zin zie ik dat niet als overbodig werk. Maar onze blokken zijn altijd 5 weken, dus ik snap je stress wat betreft tijd wel :stuck_out_tongue:

Heel veel succes in elk geval!!

Mijne normaal 6 geloof ik zelfs, alleen heb ik nu een kort blok in januari :weary:
Ik ben net weer bezig en ik merk dat ik toch weer dingen aan het samenvatten ben ondanks te tijdnood. Door het op te schrijven blijft het wel echt beter in je hoofd zitten dus ik begrijp wel dat het goed voor je werkt en voor mij dus normaal ook!
Dankjewel!

Ik heb ook de hele tijd super korte periodes van 4 weken en word er helemaal gek van, wil gewoon m’n bachelor ritme van 10 weken terug. Lekker 7 weken niksen en dan even knallen ipv altijd aan staan.

Scriptietijd is aangebroken! Nog meer mensen in hetzelfde schuitje?

Ja! Ben nu vooral bezig met het verzinnen van een onderwerp en zo veel mogelijk literatuur bij elkaar sprokkelen. Jij?

Ja, ik heb net gezien hoeveel woorden ik moet schrijven dus ik ga van het weekend bunkeren voor literatuur want dit wordt geen feestje :thumbsup:

Voor mij ook! Moest vorige week mijn concept voorstel inleveren en volgende week de definitieve, maar kom door omstandigheden nog niet toe aan het verwerken van de feedback (en durf het niet eens te openen).

Ik vind het altijd erg leuk om onderwerpen te horen van anderen, maar ik weet niet of jullie dat willen delen i.v.m. herkenbaarheid?

Mijn scriptie gaat over sociale geografie en Den Haag :smile:

Hoe lang krijgen jullie voor je scriptie? Ik begin komende week aan m’n afstudeerstage, daarna heb ik 8 (!) weken de tijd om een onderwerp te bedenken en krijg ik pas na die 8 weken officiële goedkeuring, dan 3 weken voor plan van aanpak en dan heb ik nog 5 weken om de scriptie daadwerkelijk te schrijven. :+1:

Jeez wat moet je lang wachten zeg!

Ik begin in februari en moet 'm in mei/juni 2020 inleveren, dus kleine 1.5 jaar (ik doe wel een research master, vandaar dat het zo lang is).

De mijne gaat (waarschijnlijk) over een Nederlandse performance- en mediakunstenares en iets met feminisme.

@notmycircus wow jeetje wat een rare indeling, en dan uiteindelijk maar 5 weken om 'm helemaal te schrijven :anguished:
Ik moet volgens mij over 2 weken m’n onderzoeksvraag inleveren, dan heb ik ook een aantal weken niks, daarna 8 weken om de eerste versie te schrijven en 4 weken daarna moet m’n definitieve versie ingeleverd worden. Ik ga in die tussenweken sowieso al veel voorwerk doen.

Mijn scriptie is al zo goed als af, durf ‘m alleen niet in te leveren haha.

Wow best veel mede-scriptanten! (zeg je dat zo?) Doen jullie kwalitatief of kwantitatief onderzoek?

Ik kwalitatief binnen de Sociale Wetenschappen en heb welgeteld 4,5 maand voor m’n scriptie :smile: wordt aanpoten dus. Vooral de zelf discipline wordt moeilijk denk ik.

@quinoa: hoeveel woorden moeten jullie?

@notmycircus wat een lange tijd voor de onderzoeksvraag! Is daar een speciale reden voor?