Studietopic

Was even vergeten hoe irritant het is dat als je denkt het perfecte artikel gevonden te hebben, je geen toegang hebt tot het artikel en ook nergens echt kan vinden, behalve citaten.

1 like

Wat voor artikel zoek je? Ik kan wel even kijken of het mij lukt via mijn school (of vrijdag op werk als het iets medisch is)?

Het is inderdaad medisch ik stuur je even een privé bericht!

Mijn studiegenoten zitten zo erg te zeiken over alles en ik vraag me echt af of zij nu enorme zeikerds zijn of dat ik niet hard genoeg bezig ben/het allemaal onderschat.

1 like

Ik zou gewoon bespreken wat je met de feedback moet doen. Ik hoef zelf mijn reflectieverslagen niet aan te passen, maar moet de feedback meenemen in een volgend verslag.

Ik doe nu mijn afstudeerstage. Duurt t/m juli, maar heb het er echt niet naar mijn zin. Slechte start gehad doordat ik geen begeleiding had. Nu heb ik wel begeleiding, maar merk dat ik er niet meer goed in kom. Feedback die ik in het begin kreeg was alleen maar negatief en ik werd er super onzeker van. Ik merk dat ik mij nu niet op mijn gemak voel op mijn stage, heb steeds het gevoel dat ik alles fout doe en zie iedere dag ontzettend tegen mijn stage op. Normaal zou ik gewoon doorzetten omdat ik weet dat het tijdelijk is, maar ik twijfel ontzettend want als ik nu stop kan ik in februari een nieuwe stage starten en heb ik maar een half jaar vertraging. Als ik doorga en aan het einde van mijn stage te horen krijg dat het onvoldoende is heb ik een heel jaar vertraging. Ik heb altijd wel moeite met de start van een nieuwe stage, dus misschien wordt het nog wel beter. Maar heb wel nog nooit eerder zo tegen stage opgezien iedere dag.

Na hoeveel dagen vinden jullie dat je een docent kun bellen als hij/zij niet terugmailt? Ik heb een week geleden gemaild en nog geen antwoord, maar het is eigenlijk wel dringend. Die docent verleent mij echter een gunst dus ik wil ook niet te heftig overkomen.

Nu al wel hoor, vind een week een goede termijn (hanteer ik zelf ook voor collega’s die ik niet even persoonlijk kan aanschieten). Als je bellen heftig vindt eventueel nog een keer mailen en indien nodig eind van de week bellen? Weet niet hoeveel haast erachter zit.

@tukker hier zou ook niemand dat raar vinden! Bij onze presentaties schuiven soms ook mensen van andere afdelingen aan als het onderwerp ze aanspreekt en daar wordt altijd super enthousiast op gereageerd. En heb zelf ook al een keer gepresenteerd nog voordat mijn contract was ingegaan.

2 likes

Ik neem aan dat je door je bachelor wel een beetje gebonden bent, of kun je echt nog heel veel kanten op? Misschien helpt het om eerst te kijken naar een universiteit die je het meest aanspreekt? Oh en wat mij altijd (oke niet altijd haha het is niet alsof ik 8 masters doe) helpt is vooral de beschrijvingen van de verplichte vakken en mogelijke keuzevakken lezen. De beschrijvingen van masters zijn vaak vrij algemeen, maar uiteindelijk zit je vaak aan een bepaald vakkenpakket gebonden dat heel stom of juist leuk kan uitvallen.

Ik denk dat een studieadviseur je niet heel erg kan helpen met de vraag ‘help welke master moet ik doen?’ maar vaak wel als je twijfelt tussen een paar. Je kan daarvoor ook goed terecht bij coördinatoren van de master, die hebben vaak ook een goed beeld van de verschillen bij soortgelijke masters op andere plekken.

Wat je ook nog kan doen is mensen van de masters opzoeken op LinkedIn en kijken wat zij daar nu mee voor werk doen, je kan ze dan evt. nog een bericht sturen als je vragen hebt.

Veel succes!

Blijkbaar is diegene op vakantie. Out of office is blijkbaar heel lastig. :-1:

Oh wat onhandig zeg :frowning:

Ik heb tijdens mijn bachelor vooral vakken gevolgd die me leuk leken en daardoor kon ik niet uit heel veel masters kiezen. Uiteindelijk ingeschreven voor twee maar ik had wel een sterke voorkeur voor een master, en die doe ik inmiddels ook. Voor mij werkte dit wel goed want ik wist nooit precies wat ik wilde en voelde niet de behoefte om een minor te doen die me meer kansen zou bieden maar minder leuk leek. Doordat ik vakken volgde die me leuk leken had ik wel snel door wat me goed lag en wat tegenviel en dat hielp wel qua kiezen!

Edit: als het kan zou ik ook praten met mensen die masters hebben gedaan of doen, dat geeft soms een ander beeld dan hoe de uni een master presenteert.

Ik ben een pre-master aan het volgen (zoals ik wss ook al eerder heb gepost) en heb echt struggles met statistiek. Ik heb een 3,5 gehaald voor mijn tentamen, terwijl ik er best hard voor gestudeerd had. Echt heel vervelend en heb ook geen idee hoe ik het moet gaan halen. Zijn er hier mensen die pro zijn in statistiek en die misschien tips voor mij hebben?

Bij mij gaat het trouwens nog vooral over de basics (normal distribution, sampling, significance level, power, levien’s test, hypotheses, t-test, independent t-test,) :sweat_smile:

Ik weet niet of je met SPSS moet werken, maar het boek van Andy Field over statistiek in SPSS vond ik erg fijn om te oefenen met statistiek. Zitten ook datasets bij en opdrachten in het boek zelf.

Goed idee inderdaad, dankjewel! Heb zojuist even een mailtje gestuurd naar de vakdocent :slight_smile:

@TheeTijd Bij ons hebben ze SPSS en statistiek losgekoppeld van elkaar. We hebben practica’s waarin we met SPSS moeten werken, daarnaast hebben we tutorials waar we dingen met de hand moeten uitrekenen. Met de practica’s heb ik geen probleem, maar het is meer dat ik vaak de betekenis niet weet achter een berekening.
Dankjewel voor je antwoord trouwens!

Iemand die een master klinische psychologie doet/heeft gedaan/overweegt? Lijkt me echt mega interessant, en zou dan eerst een premaster psychologie moeten doen. Zie wel wat beren op de weg (ben ik hier niet te dom voor, kom ik aan een baan, dit gaat me bakken met geld kosten, etc.) dus ik ben benieuwd naar ervaringen!

Ik kan me nog herinneren dat jij er ook mee struggelde ja! Echt knap dat je goede cijfers hebt weten te halen! En thanks voor je tips! Helaas ken ik niemand die er bijles in geeft

Heb overigens wel een 7,3 een 8,2 voor andere vakken gehaald dus er is nog geen man over boord. Het enige waar ik helaas mee struggle is statistiek :expressionless:

Mijn soon to be scriptiebegeleider gebruikte het woord ‘liber amicorum’ en ik had dus echt geen idee wat dat was. Ik heb eigenlijk ĂŒberhaupt sinds vorig jaar pas door dat de uni niet gewoon een soort school is maar dat al die tradities bestaan zoals die oraties met zo’n stoet en zo’n pedel enzo. (Of nou ja, ik wist dat wel een beetje maar niet dat het zo’n groot onderdeel ervan was en dat studenten ook naar die dingen mogen, haha.) Zijn jullie wel heel erg into die tradities? (Ik meen wel eens gehoord te hebben dat de opening van het academisch jaar in Leiden verplicht is voor eerstejaars.)

1 like

De eerstejaars van de grote studentenvereniging gaan inderdaad verplicht. Heb er geen herinneringen aan, haha.

2 likes

@anon95960165 Dat laatste is ook niet waar hoor, althans: niet voor niet-leden van de grote studentenverenigingen. Ik ken wel het Gaudeamus igitur van de uni, maar verder zijn dat soort tradities volgens mij voor verenigingen?

@Filia Ik was zeker een noob in statistiek! Ik heb uiteindelijk volgens mij veel samenvattingen gemaakt met voorbeelden én jip en janneke taal en daardoor het echt met een hoog cijfer gehaald. Zal ik eens op zoek gaan voor je?

1 like

Ik zit in het laatste jaar van mijn bachelor en ben heel erg aan het twijfelen of ik hierna direct aan een master moet beginnen of dat ik een jaar ga werken en andere dingen ga doen. Ik merk dat ik een beetje klaar ben met studeren (ben al een tijdje bezig, omdat ik van de mavo naar de uni ben gegaan) maar ben tegelijkertijd bang dat als ik een jaar niet studeer, m’n motivatie voor een master helemaal weg is. Ook vraag ik me af hoe handig dit voor m’n cv zou zijn. Hoe hebben andere mensen deze afweging gemaakt?