Studietopic

Ah dit stelt me wel gerust, dankjewel! Hoop idd dat het went

2 likes

Spannend, ik begin vandaag met een minor op de uva en na dat college heb ik meteen eerste scriptiebegeleiding van de hva. Heel benieuwd! De minor is ook een heel andere opleiding dan mijn huidige studie, dus dat is wel een uitdaging denk ik.

One Note! Echt een goede app imo

1 like

Schooljaar is net begonnen en ik heb nu alweer gezeik omdat ze iets niet goed hebben ingevoerd. Ik ga dit jaar afstuderen maar heb niet het gevoel dat ik er al klaar voor ben haha.

Mijn master begint morgen en ik heb van 1 vak nog helemaal geen informatie. Ben wel heel benieuwd of het heel anders is dan een bachelor qua niveau maar merk het snel genoeg denk ik.

Ik ben over 2 jaar klaar met mijn hbo bachelor en zit dan precies aan de 10 jaar studeren. Ik heb al mijn stufi al verbruikt en mag nu nog twee jaartjes lenen. Ik wil nog wel graag een master gaan doen. Hoeveel collegegeld moet ik dan betalen? Instellingsgeld of?

Vandaag mijn eerste dag op de HU. Ik moet echt ontzettend wennen aan de manier waarop ze daar les geven. Een stuk schoolser dan ik mij van 10 jaar terug kan herinneren. De opgegeven opdrachten zijn wel prima te doen. Ik hoop niet dat ik spijt ga krijgen dat ik toch niet voor de academische lerarenopleiding ben gegaan.

1 like

Als student aan oa de academische lerarenopleiding: Je krijgt geen spijt

1 like

Ik raak altijd afgeleid van mensen in een bier en studeer juist liever thuis. Ik heb sowieso nooit dagenlang gespendeerd achter mijn bureautje. Ik vond een dikke 7 mooi zat :joy:

2 likes

Ik vind in de bieb leren echt vreselijk. Als je thuis goed kan leren gewoon dat doen.

1 like

Ik heb een ingewikkelde vraag. Je mag dus maar 7 jaar lenen en aangezien ik 8 jaar studeer mag ik in mn laatste jaar niet lenen. Ik leen trouwens pas 3 jaar, maar ik heb me laten vertellen dat ze beginnen met tellen in jaar 1. Nou ben ik vorig jaar geswitcht van studie en dat was best een heftige periode (overspannen, moeder werd ziek enz). Ik kreeg tips van meerdere mensen om met de decaan dat allemaal te bespreken in de hoop dat ze een advies kan schrijven naar duo zodat ik nog een jaar extra mag lenen. Maar is dat realistisch? Zouden ze me dat geven?

Wil je later een ‘pleitberoep’ doen of denk je daarover? Want dan zou ik het zeker doen. Niemand vind dat niet-spannend op het begin.

Op mijn uni doet de pleitvereniging ook nog veel meer naast pleiten. Ze hebben bijvoorbeeld ook kantoorbezoeken en borrels. Allemaal vrijblijvend overigens.

Daarbij kan het ook een goede aanvulling op je cv zijn.

@Luzarl
Ik denk dat het wel realistisch is. Ik heb een vergelijkbare situatie gehad. Bij mij vroegen ze wel waarom ik er niet eerder mee was gekomen en toen heb ik uitgelegd dat studie/stufi wel het laatste ding was waar ik toen aan dacht.
Uit eindelijk beoordeelt die decaan of je reden goed genoeg is, dus je kunt het altijd gewoon voorleggen.
Gewoon een afspraak maken en eerlijk zijn. Dus de situatie niet overdrijven maar ook zeker niet jezelf sterker voordoen dan je bent.

1 like

Ja jij had mij oa ook die tip gegeven! Ik ben pas in december weer op school, maar ik kan al wel eens mailen.

@anon44204370 dankjewel voor je reactie!

1 like

Mijn ervaring is dat je best makkelijk een extra jaar krijgt van duo. Ik heb het wel gelijk bij de decaan gemeld toen er iets was maar wel pas een jaar later een extra jaar bij duo gevraagd. Bij mij heeft de decaan trouwens alleen een handtekening gezet onder een formulier en moest ik een brief hebben van de dokter, zij heeft geen advies gegeven. Bij mij ging het eigenlijk maar om 4 maanden maar heb een jaar extra gekregen van duo haha.

1 like

Mijn ervaring is dat dit ook vrij gemakkelijk gaat, als je maar destijds contact hebt gehad met een huisarts/psycholoog/psychiater/whatever EN het ook tijdig hebt aangekaart bij je studie (en het dus ook echt op papier staat). Ik heb een extra jaar gekregen en ken veel andere mensen die dat ook hebben gekregen.

(Overigens heb ik twee jaar studievertraging opgelopen en je krijgt maximaal een jaar)

Edit: ging bij mij trouwens over studiefinanciering, want ik val onder het oude stelsel. Weet dus niet of het allemaal hetzelfde is met lenen

Nee ik heb er met niemand contact over gehad, nooit. Maar ik ga het gewoon proberen!

In de bachelor las ik echt niets maar was ik ook echt een zesjesstudent. In de master (die nu een week is begonnen haha) lees ik alles en tot nu toe gaat dat goed. Ik werk wel maar 1,5 dag.

Wat ik doe is eerst lezen en markeren/onderstrepen. Daarna ga ik naar college en de college-aantekeningen vul ik aan met dingen uit het boek. Van te voren samenvatten kost veel te veel tijd en de docent geeft tijdens colleges een goede richtlijn van wat belangrijk is en wat minder.

Ik heb ongeveer 200 pagina’s per week voor 2 vakken. (50 pagina’s per college.)
Wij hebben overigens niet echt werkgroepen/werkcolleges.

Het scheelt ook dat ik weet dat het maar 7 maanden is. Anders zou ik het niet volhouden denk ik.

Als je bij ons niet leest word je trouwens ook wel echt ‘gepakt’ omdat de groep heel klein is, dat speelt ook mee.

1 like

Eerste jaar las ik vrijwel alles, maar nu eigenlijk niet meer. Ik kijk het college en maak aantekeningen. Thuis kijk ik die aantekeningen en sheets nog eens rustig door met mijn wettenbundel erbij (jij doet ook rechten toch?), zodat ik alle wetten kan doorlezen, aanstrepen of markeren en weet waar ze staan. Dan maak ik bij werkgroepen ook nog aantekeningen. Van alles maak ik een samenvatting en ik lees dan soms nog de samenvatting die ze op de uni verkopen. Dit is voor mij genoeg om een goed cijfer te halen en ik denk ook wel dat als je dat allemaal doet en echt goed beheerst dat iedereen dat zou moeten kunnen. In de literatuur staan vaak zoveel bijzaken waar nooit tentamenvragen over komen (verschilt wel per vak natuurlijk) dat ik het zonde van mijn tijd vind om alles te lezen. Maar ieder zijn voorkeur!
Het is overigens wel ‘te doen’ om alles te lezen. In mijn ervaring max 100 pagina’s per vak per week. Als ik dat echt goed las en samenvatte was ik daar een hele dag per vak mee bezig zijn. Ligt eraan hoeveel vrije tijd je hebt of dat haalbaar is!

2 likes

Ja zijn gewoon van studenten en staan soms ook wel fouten in. Het zijn niet altijd de dingen die ik als hoofdzaak uit een college zou hebben gehaald, maar als ik een reader met Engelse teksten heb vertrouw ik er altijd maar wel op, want geen zin om die teksten te lezen. Zijn redelijke samenvattingen, maar niet als dat het enige is wat je doet en je er blind op vertrouwt

1 like

Ik heb vanmiddag een examen, maar ga niet door mijn faalangst. Ben helemaal misselijk en krijg geen herkansing in tweede zittijd. Voel me enorm gefaald nu.