Studietopic

Omg meiden ik heb een 7. Dit was echt mijn moeilijkste vak ever.

Kakkie. Ik moet toch instellingscollegegeld betalen ipv wettelijk collegegeld en dat scheelt voor de cursus die ik voor pré master moet doen al €400 :confused: :pensive:

Gefeliciteerd! :tada::tada:

Wat goed!!

Vraagje, als jullie mensen gaan interviewen voor je scriptie geven jullie dan een (klein) cadeautje achteraf, en zo ja; wat voor een cadeautje? Een reep chocola/doosje luxe chocolaatjes is dat leuk?

Ik heb een doosje merci gegeven aan de persoon die ik heb geinterviewd.

Goeie, dank je!

Ja! Een reep chocola doet het vrij goed. Of gewoon tijdens het interviewen snoepjes op tafel zetten en voor koffie zorgen als het gewoon medestudenten zijn.

Ik had vandaag een gesprek met m’n scriptiebegeleider en toen zag ik op haar tafel een cv van iemand liggen met echt teeeeeringveel ervaring. Allemaal relevante en interessante dingen zoals assistent bij projecten, studentassistent, ze had allemaal artikelen geschreven en gepubliceerd etc. En nu denk ik echt: hoe ga ik in hemelsnaam aan een baan komen?! Ik zit in zo’n kansloze sector (kunstgeschiedenis) en wil het liefst een onderzoeksmaster doen, maar ik heb letterlijk 0 ervaring met onderzoeken en heb ook nog nooit iets gepubliceerd, terwijl ik wel echt van schrijven en onderzoek doen houd. Ik heb wel vaker van dit soort paniekgedachtes, vooral als ik dan ook aan m’n enorme studieschuld denk, en dan kalmeer ik mezelf meestal met de gedachte dat ik altijd nog kassawerk kan doen of les kan geven op een middelbare school maar dat wil ik helemaal niet. Het gesprek met m’ begeleider was ook kut want ze bonjourde me na een kwartier al haar kamer uit en vond m’ ideeën niet goed omdat het niets nieuws toevoegde en nu moet ik me focussen op een latere periode waar ik niks van afweet :tired_face:
Nou goed, frustraties en paniek alom dus haha

Maar zit je nog in je bachelor? Want dan is het toch super normaal dat je nog niks gepubliceerd hebt

Ja klopt. Ik overdrijf ook haha, maargoed dat andere meisje heeft dat dus al wel gedaan en denk ik meteen AHH dat moet ik ook!!

Ah maar je hebt nog tijd om je onderzoeksvaardigheden bij te spijkeren! Misschien een onderzoeksstage of summer school in de zomer?

En voor onderzoeksmasters kijken ze (hier iig) vooral naar je cijfers, gevolgde vakken en motivatie. Niemand verwacht van bachelor studenten dat ze iets hebben gepubliceerd!

Ik vind het echt heeeel bijzonder om in je bachelor iets te publiceren! Ken echt een paar studenten die hun thesis hebben gepubliceerd maar dat was het. Misschien bij onderzoeksgroepen kijken of je daar bijvoorbeeld een stukje onderzoek kan doen voor een kleine bijdrage? Ik ken best veel studenten die dat doen.

Zit er hier ook iemand die een hele creatieve studie doet met opdrachten? Ik moet sfeerverslagen en interviews etc. uitwerken en heel weinig echt ‘studeren’, maar heb echt een schop onder mn kont nodig soms en zoek ook een onafhankelijk iemand om mee te sparren over mn opdrachten… anyone?

Had dit ook in een ander topic gezet, maar past hier misschien ook wel:

Is er ruimte voor een stage in je studie? Of ben je bereid om uit te lopen? Misschien kun je een onderzoeksstage doen, dat is ook een goede manier om skills op te doen en misschien contacten voor na je master.

Ja ik heb al een stage gedaan, geen onderzoeksstage alleen. Ik begin in sept aan de ‘gewone’ master, dus wellicht kan ik dan inderdaad een onderzoeksstage doen. Ik heb bedacht dat ik tzt meerdere docenten mail om te kijken of zij wat weten.
Wat betreft jouw vraag hierboven: zou het mogelijk zijn om die stage in de eerste maanden parttime te doen zodat je je vakken kunt halen? Of misschien kun je vragen of je in juli mag beginnen? Als ze je echt graag willen kan dat misschien wel en zullen ze vast bereid zijn om met je mee te denken!

Heeft iemand ervaring met LaTeX? Ik heb na 4000 woorden besloten dat ik m’n scriptie daar in wil schrijven maar ik heb echt geen idee waar/hoe te beginnen :sweat_smile:

Ik wacht nu toch nog op goedkeuring van m’n voorstel dus tijd genoeg :upside_down_face:

Geen ervaring met LaTeX, weet enkel dat er zo’n online versie van is waarin het schijnbaar makkelijk gaat. Maar als je geen technische studie doet, inDesign geen optie? Liefde voor inDesign, ongeveer alles ziet er direct professioneel uit als je het een beetje kan. Alleen vind ik mijn scriptie in inDesign zetten dan weer wel vrij kut, zit nu op 78 pagina’s en dit is ongeveer driekwart (en na de draft meeting gaat alles herschreven worden en veel ingekort worden omdat ik iemand ben die veel te veel typt en niet to the point komt, want typend denk ik…)

Ik heb m’n bachelorscriptie in latex gedaan, vond het best vermoeiend maar het eind resultaat was wel heeeeeel erg mooi. Alleen zoveel werk :sob::sob:. Ik heb het in overleaf gedaan, dat is de online versie. Er is op internet best veel te vinden maar als je specifieke vragen hebt wil ik je ook wel proberen te helpen!

Oh en, het is bij latex echt heel erg handig als je ook een referentiemanaget gebruikt, zoals mendeley of endnote. Anders is het onbegonnen werk