Studietopic

Jeetje dan merk je als docent wel echt dat studenten het voornamelijk met een (slechte) samenvatting doen. Echt zonde. Als je het boek niet leest zorg dan op z’n minst voor een goede samenvatting. En als je van jezelf weet dat je geen goede samenvatting kan maken, lees het boek.
Ja ik kan me inderdaad voorstellen dat het per studie verschilt hoe belangrijk het boek is! Bij ons zijn er echt maar heel weinig vragen die alleen uit het boek komen en dus niet op college of werkgroep zijn behandeld.

@anon44204370
Jullie zouden misschien ook eens op stuvia kunnen kijken, daar staan voor mijn studie in ieder geval vaak samenvattingen.

Ik bedacht me vandaag trouwens dat als de groep groter was ik denk ik niet van te voren zou lezen maar liever achteraf. Dus na het college lezen en misschien alleen de delen lezen die je niet begrijpt of die heel belangrijk waren. (Verschilt een beetje per vak en per collegedocent.)
Onze groepen zijn echter heel klein dus als je niet van te voren leest ga je gewoon nat tijdens college.

Oh haha @En_17_Anderen ik lees je bericht nu pas. Ik heb veel vakken gehaald met stuvia maar wel maximaal met een 6,5 en dan kende ik de samenvatting door en door.

1 like

Ik heb ook bijna altijd samenvattingen van stuvia en van mijn studie zijn ze prima. Haal er ook gewoon hoge cijfers mee.

Ik heb echt goed geld verdiend met Stuvia :sunglasses:

1 like

Ik ook! En mijn studie is niet heel groot, dus ik werd herkend door mensen uit andere jaarlagen als ‘die van die samenvattingen’.

Helaas is mijn studie schijnbaar gestopt met tentamens voor de eerstejaars dus R.I.P. stuviainkomsten.

Ik zit nu in mijn laatste jaar en tot nu toe valt het me best zwaar omdat heel veel slecht geregeld is en de lessen mega langzaam en niet echt leerzaam zijn. Ik blijf gemotiveerd omdat ik al een beetje aan de slag kan voor mijn afstuderen en ik vind mijn onderwerp heel leuk.

Bij ons heb je een aantal van die docenten die een paar vragen stellen die je alleen kunt weten als je bladzijde 63 van het boek hebt onthouden. Zo van ‘Wat vond ‘naam schrijver’ van dit of dat.’ ofzo. Echt heel irritant want zelfs als je het boek wel hebt gelezen dan onthoud je dat toch niet precies. Ik niet althans.

2 likes

Ik heb geen tentamens meer en vind dat zo jammer. Ik vind tentamenweken en de weken ervoor echt het allerleukst van school

Oh wauw, dat zijn echt stomme vragen zeg haha. Dat zou ik ook niet onthouden hoor.

1 like

Huh, wat superflauw? Zijn toch allemaal dingen die je zelf hebt geschreven, wat een onzin

1 like

& @anon44204370
Ja ik denk dat het komt omdat ik eigenlijk maar een rechtsgebied studeer en ze willen heel graag dat je weet wie alle wetenschappers zijn en wat zij vinden.

Of ze willen gewoon testen of je leest, kan ook.

2 likes

Ik moet dit jaar mijn scriptie schrijven. Maar ik weet echt niet hoe ik een onderwerp moet gaan verzinnen haha. Ik weet niet eens welk rechtsgebied ik wil :sob:

Nee haha, moet zelf wat verzinnen. Anders zou ik wel wat kiezen dan had ik deze stress niet haha.

1 like

Is het voor BA of MA en welke rechtsgebieden vind je allemaal leuk?

BA en vooral arbeidsrecht en personen- en familierecht en bestuursrecht ben ik altijd wel goed in maar niet extreem leuk haha.

Zelf vind ik het wel leuk om een beetje actuele onderwerpen te kiezen. Dit is in het familierecht bijvoorbeeld heel actueel:

Arbeidsrecht ben ik niet zo in thuis maar als je rechtsgebied + scriptieonderwerp kiest kom je best veel tegen. Of als je via rechtsorde bekijkt waar de laatste tijd over geschreven wordt in de vakbladen.

1 like

Ik wil dus niet op stuvia verkopen want ik vind het toch zuur als ik bijv. een 7 haal en iemand anders met mijn samenvatting een 8. Hoe kunnen jullie dat verkroppen?

1 like

Thanks, ik ga mij er maar eens in verdiepen!

Ik heb liever dat 80 mensen ervan profiteren en ik er zelf ook nog wat aan verdien dan dat niemand (inclusief ikzelf) er iets aan heeft.

4 likes

80 is ook wel echt veel ja! Wij hebben 30 studenten haha.

Oh ik noemde maar een getal hoor, al is het 1 persoon of zijn het er een miljoen, als ik er zelf nog iets aan heb vind ik het prima.

1 like