Studietopic

Ik neem aan dat je door je bachelor wel een beetje gebonden bent, of kun je echt nog heel veel kanten op? Misschien helpt het om eerst te kijken naar een universiteit die je het meest aanspreekt? Oh en wat mij altijd (oke niet altijd haha het is niet alsof ik 8 masters doe) helpt is vooral de beschrijvingen van de verplichte vakken en mogelijke keuzevakken lezen. De beschrijvingen van masters zijn vaak vrij algemeen, maar uiteindelijk zit je vaak aan een bepaald vakkenpakket gebonden dat heel stom of juist leuk kan uitvallen.

Ik denk dat een studieadviseur je niet heel erg kan helpen met de vraag ‘help welke master moet ik doen?’ maar vaak wel als je twijfelt tussen een paar. Je kan daarvoor ook goed terecht bij coördinatoren van de master, die hebben vaak ook een goed beeld van de verschillen bij soortgelijke masters op andere plekken.

Wat je ook nog kan doen is mensen van de masters opzoeken op LinkedIn en kijken wat zij daar nu mee voor werk doen, je kan ze dan evt. nog een bericht sturen als je vragen hebt.

Veel succes!

Blijkbaar is diegene op vakantie. Out of office is blijkbaar heel lastig. :-1:

Oh wat onhandig zeg :frowning:

Ik heb tijdens mijn bachelor vooral vakken gevolgd die me leuk leken en daardoor kon ik niet uit heel veel masters kiezen. Uiteindelijk ingeschreven voor twee maar ik had wel een sterke voorkeur voor een master, en die doe ik inmiddels ook. Voor mij werkte dit wel goed want ik wist nooit precies wat ik wilde en voelde niet de behoefte om een minor te doen die me meer kansen zou bieden maar minder leuk leek. Doordat ik vakken volgde die me leuk leken had ik wel snel door wat me goed lag en wat tegenviel en dat hielp wel qua kiezen!

Edit: als het kan zou ik ook praten met mensen die masters hebben gedaan of doen, dat geeft soms een ander beeld dan hoe de uni een master presenteert.

Ik heb mijn stagegesprek al over drie weken (omg!) dus ik moet zo langzamerhand een begin gaan maken aan mijn stageverslag, heel leuk en zin in!
Hebben jullie een cadeautje gegeven aan je begeleider? En wat dan? Een beetje vroeg hoor, maar ik wil echt iets leuks

Een boekenbon vind ik heel leuk! Ik vind het zo lastig want ik zie mijn begeleidster niet vaak, ik word eigenlijk door iedereen geholpen. Ik wilde eerst gewoon 50 bolussen bestellen maar dat kost ook 50 euro en dat is best veel, dus over de andere collega’s denk ik nog even na


Goed idee! Die zijn 75 cent dus dat scheelt al weer!

Bij de bakker waar ik wil bestellen zijn grote hoeveelheden heel normaal, bolussen worden hier regematig in tien- tot honderdtallen besteld als vervanger van taart. Voor zover ik weet krijg je dan ook geen korting. Maar misschien kan ik een beetje slijmen en de naam van mn werk een paar keer laten vallen hahaha

2 likes

Ik ben een pre-master aan het volgen (zoals ik wss ook al eerder heb gepost) en heb echt struggles met statistiek. Ik heb een 3,5 gehaald voor mijn tentamen, terwijl ik er best hard voor gestudeerd had. Echt heel vervelend en heb ook geen idee hoe ik het moet gaan halen. Zijn er hier mensen die pro zijn in statistiek en die misschien tips voor mij hebben?

Bij mij gaat het trouwens nog vooral over de basics (normal distribution, sampling, significance level, power, levien’s test, hypotheses, t-test, independent t-test,) :sweat_smile:

Ik weet niet of je met SPSS moet werken, maar het boek van Andy Field over statistiek in SPSS vond ik erg fijn om te oefenen met statistiek. Zitten ook datasets bij en opdrachten in het boek zelf.

Goed idee inderdaad, dankjewel! Heb zojuist even een mailtje gestuurd naar de vakdocent :slight_smile:

@TheeTijd Bij ons hebben ze SPSS en statistiek losgekoppeld van elkaar. We hebben practica’s waarin we met SPSS moeten werken, daarnaast hebben we tutorials waar we dingen met de hand moeten uitrekenen. Met de practica’s heb ik geen probleem, maar het is meer dat ik vaak de betekenis niet weet achter een berekening.
Dankjewel voor je antwoord trouwens!

Iemand die een master klinische psychologie doet/heeft gedaan/overweegt? Lijkt me echt mega interessant, en zou dan eerst een premaster psychologie moeten doen. Zie wel wat beren op de weg (ben ik hier niet te dom voor, kom ik aan een baan, dit gaat me bakken met geld kosten, etc.) dus ik ben benieuwd naar ervaringen!

Ik kan me nog herinneren dat jij er ook mee struggelde ja! Echt knap dat je goede cijfers hebt weten te halen! En thanks voor je tips! Helaas ken ik niemand die er bijles in geeft


Heb overigens wel een 7,3 een 8,2 voor andere vakken gehaald dus er is nog geen man over boord. Het enige waar ik helaas mee struggle is statistiek :expressionless:

Mijn soon to be scriptiebegeleider gebruikte het woord ‘liber amicorum’ en ik had dus echt geen idee wat dat was. Ik heb eigenlijk ĂŒberhaupt sinds vorig jaar pas door dat de uni niet gewoon een soort school is maar dat al die tradities bestaan zoals die oraties met zo’n stoet en zo’n pedel enzo. (Of nou ja, ik wist dat wel een beetje maar niet dat het zo’n groot onderdeel ervan was en dat studenten ook naar die dingen mogen, haha.) Zijn jullie wel heel erg into die tradities? (Ik meen wel eens gehoord te hebben dat de opening van het academisch jaar in Leiden verplicht is voor eerstejaars.)

1 like

De eerstejaars van de grote studentenvereniging gaan inderdaad verplicht. Heb er geen herinneringen aan, haha.

2 likes

@anon95960165 Dat laatste is ook niet waar hoor, althans: niet voor niet-leden van de grote studentenverenigingen. Ik ken wel het Gaudeamus igitur van de uni, maar verder zijn dat soort tradities volgens mij voor verenigingen?

@Filia Ik was zeker een noob in statistiek! Ik heb uiteindelijk volgens mij veel samenvattingen gemaakt met voorbeelden Ă©n jip en janneke taal en daardoor het echt met een hoog cijfer gehaald. Zal ik eens op zoek gaan voor je?

1 like

Ik zit in het laatste jaar van mijn bachelor en ben heel erg aan het twijfelen of ik hierna direct aan een master moet beginnen of dat ik een jaar ga werken en andere dingen ga doen. Ik merk dat ik een beetje klaar ben met studeren (ben al een tijdje bezig, omdat ik van de mavo naar de uni ben gegaan) maar ben tegelijkertijd bang dat als ik een jaar niet studeer, m’n motivatie voor een master helemaal weg is. Ook vraag ik me af hoe handig dit voor m’n cv zou zijn. Hoe hebben andere mensen deze afweging gemaakt?

Ja ik heb een tussenjaar gedaan met werken en dat is me echt heel goed bevallen. Ik ging werken in het werkveld van mijn studie en heb daardoor juist meer motivatie gekregen voor de master.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het onhandig is voor je c.v. Zou niet weten waarom?

(Ik bleef trouwens nog wel ingeschreven staan omdat ik 2 extra vakken wilde volgen en ik kan me voorstellen dat dat wel negatief op je cv kan staan omdat het dan lijkt alsof je langer over je studie hebt gedaan, maar ik heb ook daar nog nooit negatieve reacties op gehad.)

*als je dat doet, check dan of je echt bent afgestudeerd want daar ben ik ontzettend nat mee gegaan haha.

Ja ik dacht dat het voor je cv misschien negatief zou zijn omdat het dan lijkt alsof je niet gemotiveerd genoeg bent om gelijk een master te doen. Maar als je inderdaad probeert om in dat jaar relevante dingen te doen die met je studie en toekomstige werkveld te maken hebben, is dat eigenlijk niet eens zo’n slecht idee en is het misschien juist wel positief om wat praktijkervaring op te doen.

Goed gedaan! En ja, heel graag!! :slight_smile: