Studietopic

Ik heb zo een mondeling tentamen. Pis bijna in mijn broek.

Als je de stof beheerst vind ik mondelinge tentamens fijner! Bij mij sturen de docenten je een beetje de goede richting op als ze merken dat je de vraag verkeerd interpreteert. Heb een vak dat schriftelijk niet lukte, mondeling gewoon met een 8 gehaald!

2 likes

Succes!!

1 like

Ik heb volgende week een assessment, ik schijt hem nu al in me broek.

Ik heb volgende week examens en hoewel ik weet dat ik niet zo’n persoon ben, toch word ik onzeker als ik hoor hoeveel uur medestudenten ‘studeren’ op een dag. Ik weet dat zoiets relatief is en dat je 12u studeren ook kan zien als inefficiĂ«nt studeren maar toch. Soms knaagt het dat ik al na 6u ‘klaar’ ben met studeren op een dag en zij lange dagen maken. Als ik in de voor- en namiddag gestudeerd heb, kan ik 's avonds niet nĂłg eens mijzelf inzetten. Mijn hersenen nemen dan echt niks meer op van leerstof, hoor. :zipper_mouth_face:

1 like

Ja heb ik ook hoor. Maar ik probeer op die momenten er dan bij stil te staan dat ik het op mijn manier tot nu toe altijd haal/heb gehaald, dus dan zal het wel werken.

Ik heb morgen 4 deadlines* en ik heb nog niks af. Voor Ă©Ă©n vak ben ik bijna klaar, maar bij de andere drie heb ik alleen nog maar een opzetje. Het lukt me gewoon niet om eraan te werken, ik blokkeer de hele tijd. :disappointed: Ik probeer een beetje ‘lief’ te zijn voor mezelf, maar dat valt nog niet mee. Ik heb het zo erg gehad met mijn studie en ik wil zo graag klaar zijn.

*De deadline is van alle vakken hetzelfde en een week daarvoor was een superbelangrijke deadline. We hebben deze week geen lessen gelukkig, maar volgende week en de week daarna ook niet en er zijn dan verder ook geen projecten of andere dingen die lopen. ZO ONLOGISCH.

Hup, hup, je kunt het! Ga er rustig voor zitten en schrijf op wat je nog moet doen. Hoe eerder je begint, hoe eerder je kunt afstuderen. Wat ik op zulke momenten meestal doe is een lange wandeling maken om mijn hoofd leeg te maken, en daarna voor mijn deadlines te zitten.

Ik zit nu ook tegen een deadline aan te hikken, ik heb het feedbackmoment gemist, omdat ik toen niets op papier had. Nu is mijn deadline volgende week maandag, en ga ik donderdag tot en met zondag weg. Dus ik moet wel mijn paper schrijven, maar het knaagt zo aan me dat ik een goed paper wil schrijven, terwijl ik alleen maar een ‘pass’ kan krijgen.

Mijn scriptiebegeleider stelde voor dat ik mijn scriptieonderwerp wel kan vergelijken met het Duitse recht. Maar ik kan dus enkel middelbareschoolniveau Duits. Ik ben er nog niet verder op ingegaan, want hoe doe je zoiets dan? Waar vind je Duitse vakliteratuur en hoe vertaal je dat? Is dit niet mega onmogelijk als je geen goede Duits-spreker bent? (Ging hij daar dan vanuit ofzo? Zo veel vragen haha.)

Hij noemde overigens ook Belgisch recht. Dat zou wel gemakkelijker zijn denk ik en ook leuk want daar krijgen ze een vernieuwd Goederenrecht. Daar gaat mijn scriptie over.
Ik weet niet of hier Belgische rechtenstudenten zijn die tips hebben voor websites/databanken voor vakliteratuur?

Oeh dankje! Ik ben opzoek naar websites waar je Belgische vakliteratuur kunt vinden op het gebied van goederenrecht. (Om precies te zijn eigendom van zaken die in het buitenland zijn gelegen of half in BE/half in het buitenland liggen zoals bijv. kabelnetwerken.)
In Nederland gebruiken we daar bijv. rechtsorde, kluwer navigator of legal intelligence voor. Dat zijn van die zoeksites waar je dan via je uni op kan. Vaak werkt je uni account ook bij buitenlandse zoekmachines maar dan moet ik wel weten welke ik moet gebruiken.

Mijn scriptie gaat over het eigendom van offshore windmolens waarvan de windmolens dus op de ‘open zee’ staan maar de stroomkabels naar Nederland lopen. Misschien hebben ze dit in BE ook en misschien hebben ze daar andere ideeĂ«n over hoe je dan bepaald welk land eigenaar is.

2 likes

Is er geen Engelstalige of Nederlandstalige bron die het Duitse recht bespreekt/toelicht/vergelijkt met Nederlands recht? Misschien had je hier zelf ook al aan gedacht maar just in case!

1 like

Ik heb nu trouwens met iemand van Bijleshuis contact opgenomen. Was die bijles bij jou ook zo duur?

Je moet jezelf echt niet vergelijken met andere studiegenoten hoor. Je moet gewoon doen wat voor jouzelf het beste werkt :slight_smile:
Ik had laatst trouwens ook tentamens en een studiegenoot bleek al veel verder te zijn met leren dan ik, waardoor ik in de stress schoot. Uiteindelijk heb ik een 8,2 gehaald en zij een 6. Zo zie je maar dat je jezelf niet met anderen moet vergelijken :stuck_out_tongue:

@En_17_Anderen Ahh oke, thanks voor je antwoord :slight_smile: Zonde dat die drie lessen zijn vervallen! Maar je hebt het gelukkig wel gehaald.
Dankjewel voor de tip trouwens!

2 likes

Haha ik zit in exact dezelfde situatie, mijn begeleider stelde rechtsvergelijking met Italië, Spanje en Duitsland voor (coöperatieve vennootschappen). Spreek geen van die talen, dus heb het kunnen omvormen naar USA, Frankrijk en Nederland. Vraag me ook af waar ik bronnen zal vinden :sweat_smile:.

Voor België is Kluwer, Stradalex en vooral Jura erg handig. Mocht je ergens geen toegang hebben, vraag gerust. Ik ben het overigens niet helemaal zeker maar is het BE goederenrecht niet al hervormd? De pandwetgeving in ieder geval wel.

1 like

Vandaag heb ik mail gehad dat ik al moet beginnen met nadenken over mijn eventuele buitenlandminor voor februari 2021!!! hahaha help, ik weet dat toch nog helemaal niet

1 like

Dit omschrijft mijn leven op het moment. Deze past ook wel goed in het scriptietopic trouwens. :sleep:

25 likes

Ik ben sinds gisteren goed bezig met het bijhouden van mijn vakken. Heb nog veel inhaalwerk te doen, en hopelijk blijf ik zo gemotiveerd. Het is fijn om na heel wat scriptie-gedoe terug in de ‘flow’ te zitten :smiley: . Mijn doel is om elke dag een vak aan te pakken.

4 likes

Nice, @slurfhondje!

Ik heb dit semester heel wat vakken waarbij ik zelf m’n opdracht/casus/idee moet bedenken en ik vind het gigantisch irritant. Ik doe helemaal geen creatieve studie o.i.d. en ik ben ook helemaal niet goed in dat soort dingen zelf verzinnen. Geef me gewoon een duidelijke, uitgeschreven opdracht :angry:.

1 like

Ik weet niet of mijn vraag hier echt thuishoort, maar gezien de titel leek dit me het best passende topic. Ik heb gegoogeld en denk dat ik er wel uit ben, maar ik ben een twijfelkont en hou van bevestiging dus toch ook maar even hier vragen :sweat_smile:

Ik heb enkele jaren geleden een HBO bachelor afgerond. Stel, ik ga nu nog een WO bachelor en master volgen (niet in zorg of onderwijs), dan moet ik voor de bachelor instellingscollegegeld en voor de master wettelijk collegegeld betalen, toch?

Dankjewel!