Studietopic

Dankjewel voor alle tips! Ook @Riley en @Mgg Ik heb deze databanken proberen te raadplegen maar ik kan daar dus allemaal niet op. :frowning_face:
Ik ga het vandaag op een computer van de uni proberen want soms lukt dat, maar als dat niet lukt en iemand zou me aan inloggegevens kunnen helpen: heel graag! (Geen idee of dat zomaar kan hoor maar bij ons kan dat.)

Edit: YES HET LUKT!!

1 like

@En_17_Anderen Ik moet iets van 512 euro betalen voor 16 lesuren aan bijles :open_mouth: Ik heb de bijles zeker wel nodig, maar omg het is echt duur

Denk het niet! Maar volgens mij is dit het minimale pakket…

Bij de uni zou ik daar niet perse vanuit gaan, hebben de vakken toevallig studiedoelen/vragen die je na afloop van het college zou moeten kunnen beantwoorden?

Allebei mijn begeleiders van stage zijn op vakantie zonder mij te informeren. Nou vind ik dat niet erg maar ik vind het wel raar, want mn eindgesprek is de 19e al en eentje komt pas de 18 terug

Bij mijn master is groepswerk echt een ding (helaas). Ik zit nu in een groep met oa een oudere vrouw (55+), ze doet heel erg haar best en is heel aardig maar ze heeft hiervoor al 30 jaar geen wetenschappelijk artikel gelezen. Tijdens discussies is zij vaak een belemmerende factor omdat ze gewoon niet bekend is met basis academisch schrijven/denken en daardoor vaak random dingen zegt.
Haar schrijfstijl is alles behalve academisch (nauwelijks gebruik van referenties, heel subjectief, geen structuur, overmatig spatiegebruik) en ze weet niets van methodiek of hoe je een paper opstelt. Ze heeft nu als eerste haar deel ingeleverd (wat dus laat zien dat ze wel heel betrokken is), maar het is zo ontzettend slecht. Ik weet nu niet wat een gepaste hoeveelheid feedback is en het liefste laat ik haar niets meer schrijven eigenlijk. Ik vind het heel lullig want ze doet echt haar best, maar ik snap gewoon niet hoe zij is toegelaten tot de master want het is best een competitieve master?

Bij ons zijn de colleges wel een goede leidraad voor de onderwerpen die je moet weten. Het boek geeft dan vaak aanvullende info over die onderwerpen en die moet je ook kennen. De stof die helemaal niet is besproken hoef je niet te kennen. Bij ons wordt echter vaak wel een heel boek voorgeschreven.
Als er per week hoofdstukken/paragrafen worden voorgeschreven zou ik er vanuit gaan dat die dat allemaal moet kennen want anders zouden ze er denk ik wel bij zetten ‘hoofdstuk 1 uitgezonderd paragraaf 1.3’ o.i.d.?

Maar vragen aan de docent werkt wel het beste denk ik @anon44204370

1 like

Ik zou het toch wel zeggen denk ik? Want waarschijnlijk gaat ze er tijdnes deze master toch wel een keer tegenaan lopen en dan maar beter nu dan later zou ik zeggen, ze is daar ook om te leren toch. Misschien kun je haar wat dingen over academisch schrijven/refereren toesturen die jou ooit geholpen hebben? En met je hele groep afspreken dat iedereen zijn eigen stukken naast de APA manual of wat je dan ook gebruikt legt voor je ze met de rest van de groep deelt, om te zorgen dat dat ook klopt?

En ook gewoon aan haar vragen wat ze prettig vindt, als ze wel heel gemotiveerd is vindt ze het vast geen probleem om de taken evenredig te verdelen, en misschien is dat dan wat minder schrijfwerk voor haar, maar wat meer van wat anders.

Zeg dit nu wel leuk maar ik voel de frustratie ook echt hoor vanuit dit bericht man man man

3 likes

Thanks je reactie!
Je hebt ook gelijk dat wij het moeten aangeven en feedback kunnen geven. Ik vraag mij alleen af hoeveel zin het heeft (vooroordeel I know) want zij is meer vanuit een persoonlijke interesse geïnteresseerd in de studie en vindt de theorie minder interessant/begrijpt het niet zo goed.
Ik ben zelf niet zo goed in constructief feedback geven zonder frustraties dus ik hoop dat tijdens onze meeting morgen de andere groepsgenoten dit wel kunnen en anders ga ik denk ik jouw tip gebruiken en haar wat basis dingen sturen over academisch schrijven en refereren.

Ja ik snap wel wat je bedoelt hoor. Maar goed ik neem aan dat ze ondanks dat ze misschien dit vooral uit persoonlijke interesse doet, ze wel een diploma wil halen? En dan moet je nou eenmaal wel een scriptie schrijven.

Maar feedback geven kan ook lastig zijn (toen ik in Zweden woonde mocht ik van m’n groepsgenoten geen feedback geven aan andere groepjes want ik was te direct, dus ik ben ook absoluut geen held ermee). Hoop voor je dat het goed gaat morgen, probeer het vanuit jezelf te redeneren! En misschien even één of twee verbeteringen er uit pikken die voor nu voor dit project/voor jou het belangrijkst zijn, zodat je haar niet helemaal overrompeld met van alles en nog wat.

1 like

Kan je haar niet andere dingen laten doen voor de opdracht? Zoals ik het lees denk ik niet dat je haar in relatief korte tijd veel nog kunt bijbrengen over opbouw, structuur, academisch schrijven.

Ja ik hoop dat dit morgen ook een van de uitkomsten wordt dat zij zich meer bezighoudt met data verzamelen. Nu kwam het net stom uit dat zij zich bezig hield met het theoretisch kader.
@Chuckie haha ik begrijp je helemaal. Ik bereid peer feedback heel goed voor, maar zodra ik het dan presenteer komt het er behoorlijk lomp/direct uit haha. Thanks voor je tips nogmaals!

EDIT:
Oké haar tekst is nog erger dan ik dacht. Letterlijk geen enkel woord is van haar zelf. Ze heeft (zonder referenties) gewoon delen uit 3 artikelen geplakt en onder elkaar gezet.
Maar het ergste is dus dat zij wel alles zelf heeft getypt, want in haar tekst zie je overmatig spatiegebruik en zwevende interpunctie. HELP!! Mijn feedback is nu wel beperkter namelijk gebruik referenties en je eigen woorden.

Ohhhh wat erg haha. Vind je nu nog steeds dat ze echt haar best doet? Uiteindelijk hangt jouw cijfer ook af van haar input dus ik vind dat je best wel straf mag zijn met je feedback.

Eigenlijk wel haha, erg genoeg denk ik niet dat zij doorheeft dat dit een absolute no go is en dat zij gewoon niets af weet van academisch schrijven. Ik heb zojuist comments geschreven in haar tekst en ik moet zeggen dat het heel constructief is (maar wel duidelijk haha). Ik hoop nu vooral dat zij de feedback begrijpt zo en dat we het zo kunnen doen dat zij meer bijdraagt in data verzameling en niet in het daadwerkelijk schrijven haha.

Dat is exact hetzelfde zelfs. Mijn bachelor is ook ergens geowon van naam veranderd een aantal jaar terug (van medische biologie naar biomedische wetenschappen). En nu doe ik Biomedical Sciences: Medical Biology, die naam slaat al helemaal nergens op :")
Maar vidn bij heel veel opleidingen de naam gewoon een beetje gek hoor, of gewoon nikszeggend. Zou me daar niet op dood staren maar gewoon naar de inhoud qua vakken/verdeling van vakken en stages enzo kijken.

haha ja ik dacht al dat je daar ook geweest was (omdat je ook al ergens anders postte dat je in mijn stad was). Mocht je nog specifiek vragen hebben over mijn studie of over hoe ik uiteindelijk m’n keuze gemaakt heb mag je me altijd PM’en! (even niet zo’n behoefte om m’n studiekeuze-overwegingen hier zo openbaar neer te plempen haha). Succes in elk geval, je bent er in elk geval wel op tijd mee bezig volgens mij dus dat is mooi!

1 like

Wat schrijf je in “een kritische blik op het eigen leerproces”? :roll_eyes: En dan met name van een vak waarvan ik de inhoud een aaneenschakeling vind van logiciteiten en wolligheid. Ik heb niet het gevoel dat ik iets geleerd heb, behalve dat het bedrijf waar ik werk heel veel verkeerd aanpakt, maar ik kan moeilijk mijn werkgever helemaal gaan afkraken :sweat_smile:.

1 like

Ik ben op zoek naar een zoeksysteem/database waarin ik vertaalde (Nederlandse) juridische teksten kan bekijken, het liefst teksten waarvan het origineel (Engels) ook beschikbaar is. Zijn er hier rechtenstudenten/mensen die zo’n website kennen? Ik heb toegang tot veel sites via de universiteit utrecht maar ben zelf helemaal niet thuis in het juridische vakgebied dus ik word er niet veel wijzer van.

Ik heb precies over dit onderwerp een vak gevolgd en heb denk ik wel wat bruikbare wetenschappelijke artikelen. Ik zal eens zoeken, dus stuur me nog maar een berichtje als je het nog nodig hebt.

1 like

Ik gebruik het liefst rechtsorde.nl maar je hebt ook Legal Intelligence, Kluwer Navigator, etc.
Er bestaat heel veel.

Kun je dit zien?

http://www.ubvu.vu.nl/pub/index_oclc.cfm?SearchObjectId=7&aantalitem=25&lang=&fromitem=1&max=452&ordering=1&objectid=109&trefwoord=&fctN=st3&fctIncV=19&fctExcV=+

1 like