Studietopic

Wat shit! Een stage zoeken kan zo lastig zijn, zeker met de minimale begeleiding vanuit de universiteit. Wat is je studierichting en in welke omgeving zoek je? Misschien weet iemand hier wat.

(wat misschien kan helpen; ik heb op LinkedIn mensen opgezocht die bepaalde functies doen die ik op den duur graag zou willen/bij organisaties werken waar ik graag bij zou willen werken en dan een beetje gekeken naar hun eerdere stages/werkervaring om daar ideeën op te doen voor mogelijke werk/stageplekken.)

Kleine kans dat iemand mij hiermee kan helpen, maar je kan altijd een poging wagen.
Weet er iemand iets over hoe je wetten (en dan voornamelijk m.b.t. strafrecht) kunt beoordelen op rechtmatigheid. Als er iemand misschien tips heeft voor artikelen of literatuur dan is dat zeer welkom!

Ah wat rot… Ik heb hier ook vaak stress van gehoord van mensen. Al heb ik zelf gewoon een bachelorstage gedaan via de universiteit, niet zelf gezocht. Maar het klinkt alsof jouw opleiding dat niet doet en je het echt helemaal zelf moet doen? Heb je aan de mensen die je afgewezen hebben omdat ze vol zaten gevraagd of ze misschien collega’s hebben die iets soortgelijks doen waar ze je naar kunnen doorverwijzen?

Ik heb geen specifieke artikelen, maar het eerste waar ik aan denk is toetsen aan grondwet of aan het EVRM.

2 likes

Mijn laptop is kapot gegaan tijdens het schrijven van mn scriptie :+1:

@suus het openbaar plaatsen van enquetes is helaas niet toegestaan. Mochten mensen je willen helpen, kunnen ze je een pb sturen (of jij hen). Is dat een oplossing?

Ik wil wel helpen

Ik wil ook wel helpen hoor

De officiële survey mag je ook naar mij sturen tegen die tijd!

1 like

Zou het eigenlijk niet handig zijn dat we voor dit soort zaken wel een eigen topic hebben maar dan alleen dat je kan posten bij minstens 50 of 100 post of zo. Zodat de. broer van de buurman die voor zijn zoon een vragenlijst wil posten de boel niet kan onderspammen?

3 likes

Stuur hem ook maar naar mij!

1 like

Heeft een van jullie toevallig ervaring met een 1-jarige master?

(Alles wat ik tot nu toe ben tegengekomen duurt 2 jaar op één na en nu twijfel ik dus aan die master)

Ik zit in de eindfase van een 1-jarige master. Wat wil je weten?

Heb je het idee dat 1 jaar lang genoeg is om ‘genoeg’ te leren in je master? Weet niet in hoeverre het echt mogelijk is om goed antwoord te geven op die vraag, haha sorry. Ik bedoel meer of je het uitgebreid genoeg vindt.

Ik doe een 1-jarige master en ik vind het prima (zou echt niet nog een jaar willen studeren) maar ik merk dat het wel echt heel snel gaat. Wij moeten vrijwel meteen aan ons scriptieplan beginnen bijv. Ik denk dat je vanzelfsprekend de helft minder leert bij een 1-jarige master want een 2-jarige master heeft het dubbele aantal studiepunten. Maar ja, wat is ‘genoeg’? Je krijgt met een 2-jarige master geen hoger diploma of zo, zover ik weet.
Ik werk naar een specifieke baan toe dus heb mijn master daar op afgestemd.

1 like

Ik denk dat dat heel lastig is om te zeggen in z’n algemeenheid? Ik zou voor mijn master 1 jaar echt te kort vinden, maar ik doe een bètastudie en wil het onderzoek in. Er zijn in mijn vakgebied ook niet echt 1-jarige masters en ik ben zelf heel blij dat ik door m’n lange master twee keer een lange stage heb kunnen doen. Denk dat dat heel anders is dan wanneer je een master uitkiest voor een specifiek beroep zoals @Flamoes

1 like

Ik deed een eenjarige master en werk inmiddels 1,5 jaar (ben nu weer nieuwe studieplannen aan het broeden). Het is denk ik heel erg afhankelijk van de meerwaarde van de master voor je vakgebied/carrière. Wil je bijvoorbeeld het onderzoek in zou ik echt een tweejarige doen. Een jaar vliegt keihard voorbij, vaak is een groot deel van het ook nog eens stage/scriptie, daardoor vond ik mijn master theoretisch niet van bijzondere meerwaarde.

Mocht je hierna gewoon willen werken zonder de ambitie van een specifiek beroep, zou ik een eenjarige doen. Ik vond mijn eerste werkjaar veel leerzamer en uitdagender (zowel qua werk als persoonlijk) dan nogmaals door de academische hoepel springen (in mijn master vond ik het niveau niet extreem uitdagend, het was de werkdruk die het pittig maakte).

Wellicht helpt het om eens bij bedrijven met voor jou interessante functies rond te vragen wat zij daarin een wijze beslissing vinden.

1 like

Ik vind het genoeg, maar het is wel intensiever. Als je een verplicht vak niet haalt, heb je al vertraging. Zoals @Shaaar ook zegt, de tijd vliegt écht voorbij. Bij ons is geen tijd in geroosterd voor stage en je scriptie moet je bovenop je normale vakkenpakket schrijven, dus het is echt aanpoten soms.
Ik kan mijn eigen vakkenpakket samenstellen en dus de master zo vormen zoals ik wil (op een paar verplichte vakken na) waardoor ik wel het idee heb dat ik genoeg leer om meteen in een baan te rollen in het gebied dat mij het interessantst lijkt.

Kan je in contact komen met mensen die die specifieke master volgen? Dan zou je eventueel specifiekere vragen kunnen stellen en bijvoorbeeld naar de leerdoelen van de vakken kunnen vragen.

1 like

Zijn er hier mensen die na hun WO- bachelor zijn gaan werken? Weet niet of dit hier moet of in het ’ werk algemeen’ topic. Ik ben echt helemaal klaar met studeren, zit er soms compleet doorheen. Ik ben al wat ouder en merk dat ik gewoon toe ben aan een nieuwe fase. Ik doe een studie in de geesteswetenschappen. Veel mensen adviseren om door te gaan voor een master omdat je anders op een gegeven moment tegen een plafond stuit. Maar ik ambieer sowieso geen hoge managementfuncties. Iemand advies? Mag ook via pb.

Ik heb een jaar gewerkt maar ben nu wel blij dat ik weer kon gaan studeren. Een collega van mij is wel na haar bachelor gaan werken. Dingen waar zij tegenaan loopt is dat een WO bachelor niet zo veel zegt in ons werkveld. Ze heeft bijv. geen hogere functie/meer salaris dan mensen die een HBO bachelor hebben gedaan. Zelf vindt ze dat heel vervelend, maar het is maar net hoe je er zelf instaat natuurlijk. Dat plafond kan ik ook wel beamen, maar daarmee is het ook weer zo: als je dat zelf niet erg vindt hoeft het geen probleem te zijn. Daarbij zou je ook over een paar jaar nog een master kunnen doen uiteraard, mocht je er toch tegenaan lopen.
Ik denk in ieder geval niet dat het een goed idee is om een master te gaan doen als je er enorm tegenop ziet. Ik ken eigenlijk niemand die een master gemakkelijk vond, dus motivatie kan je echt redden soms.

1 like