Studietopic

Twee vriendinnen van mij met alleen een BA kwamen met moeite aan een baan op minstens hbo-niveau en misten na een tijd al enige vorm van uitdaging op de werkvloer. Soms beperkt het ook je opties m.bt traineeships. (Een vriendin had naderhand gekeken of dat nog een uitweg kon zijn.)

Ik merkte wel dat mijn eenjarige niet zo bijzonder master wel extra deuren opende. Zelfs in een andere sector. Dat hun voorkeur naar mij uitging omdat ik een master had? :face_with_raised_eyebrow: En ergens zou ik zo’n 350 meer bruto krijgen boven het salaris dat ze eerst voorstelde omdat ik een master had. (Ik zou ook wel iets meer extra taken krijgen dan wat er in de vacature stond vermeld.)

En nu doe ik nog een andere bachelor alleen omdat ik nog meer mogelijkheden wil zodat ik meerder dingen met elkaar kan combineren. :rofl:

1 like

@Flamoes @anon42392789 @anon95960165 @Camomille

Super bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden! :blush:Dit geeft mij echt even wat helderheid in mn hoofd. Ik denk dat ik toch maar eerst ga solliciteren na het halen van mn BA-diploma, en als dat echt een kansloos verhaal wordt ga ik nog voor een master. Misschien is het ook een kwestie van niet janken en gewoon even doorzetten, en moet ik mezelf een schop onder mn kont geven.

Ik heb zelf het idee dat ik in mijn een jarige master niet heel veel meer heb geleerd. De tweede helft van het jaar bestond bij mij alleen uit projecten en scriptie schrijven. Heb het gevoel dat ik die ervaring ook had kunnen op doen door te werken.

1 like

@Pantalones
Als het je gaat om de max. hoeveelheid leren is het inderdaad misschien een idee om te kijken hoeveel % van de studie scriptie/projecten is? Niet dat je daar niks van leert natuurlijk maar omdat veel mensen dat nu benoemen. Mijn master is dus 1 jaar en mijn scriptie is maar 12 punten en dat vind ik best een goede verhouding. Als mijn scriptie de helft van het jaar was had ik denk ik wel meer vakken gewild.

1 like

Dit is wel enorm afhankelijk van de sector.

Ik word zo moedeloos van mijn studie. Ik ben bezig met mijn master en ik heb afgelopen januari al mijn vakken afgerond. Daarna heb ik een half jaar full time stage gelopen en ik moet nu alleen nog mijn scriptie schrijven. Ik heb nu dus al bijna een jaar geen vakken meer gehad en ik voel me nu helemaal niet meer “verbonden” met de universiteit. Tijdens mijn bachelor had ik ook nog vrienden die in het zelfde schuitje zaten waar ik samen mee kon studeren maar al mijn vrienden zijn inmiddels afgestudeerd. Daarnaast is mijn ene broer ernstig ziek waar ik me over het algemeen nogal kut door voel, werken gaat wel prima maar op het moment dat ik alleen met mijn laptop zit ga ik daar over malen en kan ik me niet concentreren. Nu ben ik naar de studieadviseur geweest om het er over te hebben. Er is een wekelijkse scriptiegroep (voor mensen waarbij de scriptie niet lukt) waarvan ik dacht dat dat me wel kon helpen, als een soort stok achter de deur. Ik krijg alleen net een mail dat ik daar niet bij mag omdat ik nog geen half jaar met mijn scriptie bezig ben. Ik weet echt niet wat ik nu moet want het lukt me gewoon niet zo :roll_eyes: wat een gezeik allemaal. Ik zou het liefst gewoon iemand willen betalen die dan een scriptie voor me schrijft :thumbsup:

Wat vervelend zeg. Wel goed dat je bij de studie adviseur bent geweest. Misschien kun je ergens anders een studiegroep vinden? Er zijn van die particuliere organisaties die dat ook aanbieden. Helpt het om naar de bieb of iets te gaan?

Ik had tijdens m’n scriptie periode een studiegenoot waarmee ik altijd ging zitten. Af en toe gingen we naar een cafĂ© of iets om daar een dag te werken, leuk voor de afwisseling. Succes!!

@suus Mijn master heeft geen scriptiewerkgroep helaas :frowning: en mijn huisgenoten zijn een dikke kat en een fulltime werkende vriend haha I am old :sob: ik heb oprecht geen vrienden meer die studeren en de studiegenoten waarmee ik begon zijn allemaal al klaar (ik heb uitloop door mijn stage)
@Parasol Oh iets particuliers is misschien wel handig om naar te kijken, ik had geen idee dat dat bestond! En ik ga eigenlijk te weinig naar de bieb, thuis studeren werkt voor geen meter dus dat zou ik sowieso vaker moeten doen, thanks voor de tips

1 like

Nee ook geen echte deadlines :upside_down_face: als ik het maar voor juli 2020 afheb haha, echt top maar niet heus. Maar goed ik moet maar gewoon weer beginnen met mijn kont naar de bieb slepen want dat is al een stap in de goede richting inderdaad!

Je mag mij ook een PM sturen :slight_smile:

1 like

Ik snap je heel goed! Zelf schrijf ik ook alleen een scriptie en heb ook al mijn vakken al afgerond. Wat voor mij goed helpt is iemand zoeken waar je elke week je voortgang naar stuurt. Je kan dan zelf met diegene afspreken of hij/zij er nog wat feedback op geeft of niet. Bij mij is het gewoon een vriendin en niet iemand die mijn opleiding doet, maar zij is ook bezig met haar scriptie en stuurt haar voortgang weer op naar mij. Zo kan je elkaar een beetje helpen en heb je een stok achter de deur, omdat je wel elke week wat moet ‘inleveren’. Mocht je denken ik vind dit een goed idee, maar je kent niemand die nu een scriptie schrijft, je mag het naar mij sturen!

edit: sorry voor de dubbele post

2 likes

Ah lastig @zwaardvis! Ook geen familie of vrienden die thuis werken waar je bij aan kan sluiten? Of misschien mensen van hier?

Ik zit weer eens in een enorme week 5-dip. Helemaal geen zin meer, maar zo achterlopen dat ik wel moét studeren.

1 like

@Adamas Super lief! Ik hou het in gedachten :two_hearts: @Chuckie Nee alleen maar mensen met reguliere banen :tired_face: echt flauw. Dat is nog niet eens zo’n gek idee, als er een ff’er is die zin heeft in een blind study date in een UvA bieb: pm me :+1:t2:

Ik ben ook een UvA’er en wil best een blind study date met je doen! (geen garantie op succes though want ik zit nu ook te forummen in de bieb)

1 like

De OBA is ook fijn om te studeren, misschien leuk voor de afwisseling. Ik weet niet of ze het nog steeds doen, maar de La Place had altijd het laatste half uur of uur hele goedkope stukjes taart. Heerlijk na een hele dag studeren

2 likes

Helaas ben ik er elke week wel een dagje, dus hit me up!
Maar studeren in de bieb vind ik zelf idd echt veel fijner dan thuis. Vooral als ik met iemand afspreek om te gaan, dan zeg ik toch minder snel af. En samen pauze houden en even klagen maakt het ook weer een beetje dragelijk. Als ik alleen ben ga ik veel sneller even eten, even koffie, oh ook even naar de wc
 en dan is er ineens een uur voorbij :weary:
En thuis is het nog erger haha

1 like

Ik doe een eenjarige master (maar die er 1.5 jaar over maar dat is persoonlijke keuze).

Ik denk dat het ook afhangt van de soort master? Van onze master willen ze een 1.5 of 2jr maken omdat het keer op keer irreëel blijkt wat ze verwachten.

Stage uren zijn bij elke student teveel, de onderzoeksonderwerpen waarop je kan afstuderen verwachten allemaal 2-3 dagen aanwezig in lab, maar je stage is ook 3 dagen, in dezelfde periode. Excl verslag legging en scriptie schrijven. Iedereen kan uitrekenen dat dat niet helemaal mogelijk is
 Geloof dat 75% van de studenten bij ons daarom stage en scriptie los van elkaar doet en er dus 1.5 ipv 1jr over doet


Ik wil wel invullen!

Ik zou denken dat je eerder aan de oorzaak van je stress moet werken dan daar ontspannende dingen tegenover zetten. Want dat gevoel van achter de feiten aanlopen, verandert daar niet mee. Ik weet niet wat je precies bedoelt met tijd verspillen maar zou het helpen als iemand je helpt met dingen op een rij zetten en prioriteiten stellen? En is een vertraging oplopen een optie waardoor je het rustiger aan kunt doen? Snap wel dat zoiets totaal niet wenselijk is maar als je straks opeens thuis zit, loop je sowieso vertraging op.

1 like