Studietopic

Wat lastig zeg. De tijd van studeren ligt al een tijdje achter me. De studieadviseur misschien? Die zijn er voor problemen rondom studie en eventueel persoonlijk vlak volgens mij.

Ik denk dat een student-psycholoog je beter kan helpen hierbij dan de studieadviseur, die is er toch meer voor de praktische & planmatige dingen en eventueel voor doorverwijzing, toch?

Wat betreft die stage: kan je bellen of langsgaan bij de coordinator? Werkt wellicht beter dan mailen. En ik snap wel de stress maar ik zou proberen op vaste momenten je mailbox te checken, bijv. 's ochtends, rond lunchtijd, en einde van de 'werkā€™dag. Ik doe dit zelf ook sinds mijn mailbox overloopt met mails over allerlei verschillende projecten. Geeft rust want je checkt regelmatig genoeg, maar je bent er op vaste tijden mee bezig en laat het je niet de hele tijd afleiden.

Rot wel van die stage, volgens mij zitten wij in heel andere vakgebieden, anders zou ik graag met je hebben meegedacht. Maar je gaat echt wat vinden! Stagiairs zijn toch vaak een soort extra en gratis werkkrachten (is natuurlijk niet de bedoeling, maar goed). Ik weet de vereisten niet precies, maar wellicht zou je erover kunnen denken om PhDs/post-docs te mailen ipv hoogleraren? Meende dat ergens anders gelezen te hebben en was me al opgevallen: de hoogleraren op mijn afdeling zijn zo druk dat ze echt nauwelijks terugmailen. Ik loop altijd bij ze binnen als ik iets geregeld moet hebben of moet weten. Misschien als je een laag (paar lagen) daaronder gaat, dat het beter gaat? Of rondvragen bij studiegenoten hoe zij het hebben aangepakt en of er nog ruimte is waar zij werken?

Verder, naast je tijd indelen wat betreft bezig zijn met (en: nadenken over) je stage, zou ik ook realistisch kijken naar je weekindeling. Bouw je genoeg tijd in voor ontspanning en doe je dan ook echt dingen die jou ontspannen? Op de bank iets kijken werkt voor mij momenteel bijvoorbeeld heel slecht; rondwandelen met een podcast of sporten werkt wel goed, dus dat probeer ik vaker te doen. Las dat jij nu niet kan sporten maar er zijn misschien wel activiteiten te bedenken waar je meer energie van krijgt dan van op de bank zitten (kan yoga wel? Of anders misschien uitgebreid koken, een boek lezen met je telefoon uit, een bad nemen (als je geen bad hebt ik heb zoā€™n bath bucket gekocht die hier op het forum werd getipt en het is echt zoooā€™n aanrader en kom er ook ultiem ontspannen uit)). En: slaap je genoeg? En heb je een beetje een regelmatig ritme?

Wat betreft studeren/genoeg werk leveren: 2 uur achter elkaar je concentreren is echt niet slecht hoor. Ik probeer zelf vaak de Pomodoro-methode (en dan vaak 50 min werk - 10 min pauze - 50 min werk - 20 min pauze) en dat werkt goed. Niemand is 100% van de tijd effectief en geconcentreerd aan het werk, dat bestaat niet, dus wees ook niet te streng voor jezelf.

2 likes

En eventueel uitwijken naar de woonplaats van je ouders/vriend en daar een tijdje bivakkeren voor je stage, dacht ik nog, is dat misschien een optie?

En tja die colleges, als je moet plassen lijkt me dat sowieso een goede reden om zelf even weg te gaan tussendoor (desnoods zeg je dat van tevoren tegen de docent) en wat ze doen is ook niet echt goed vanuit het perspectief van effectief lesgeven hoor, ik moest daar zelf cursussen over volgen omdat ik nu lesgeef en volgens mij is de concentratieboog ca 20 min, daarna moet je eigenlijk studenten even iets anders laten doen (andere werkvorm of even pauze). Dus helemaal niet gek dat je soms uitcheckt.

En student-psycholoog kan ik je echt aanraden trouwens, die hebben altijd zoveel ervaring met dit soort problemen.

Veel succes in ieder geval!!

1 like

Iemand hier die student assistent van een prof is geweest of is? Hoe beviel het? en kreeg je prima taken of meer rotklusjes
Zal natuurlijk vast best wel verschillen, maar ben benieuwd hoe anderen het hebben ervaren!

Nou ik zit te studeren in de bibliotheek!! #trots

5 likes

Zet m op!

1 like

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die tandheelkunde hebben gestudeerd? En wat je van de opleiding vond? Moeilijke studie? Leuk? Leuke baan na je opleiding er aan over gehouden? Echt, I want to know it all haha
Ik wil namelijk misschien gaan doorstuderen (ben momenteel nog bezig met mijn hbo opleiding)ā€¦ maar tandheelkunde is in totaal 6 jaar en ik weet niet of ik dat nog wil. En je hebt er vast niks aan als je alleen de bachelor doet en niet de daarop aansluitende master van 3 jaar?

Ik had dit ook altijd, maar toen zei een prof ooit ā€˜misschien heb je dit of dit niet, maar dan heb je misschien 1 vraag fout (met subs natuurlijk), als je de rest wel heel goed kent, en dan heb je dan geen 10 maar wel een 8ā€™
Dus nu probeer ik het los te laten, maar alsnog heeeel moeilijk hoor. Vooral bij samenvatten wil je alles erin. Maar uiteindelijk is het echt zonde van de tijd. Er komt misschien Ć©Ć©n hele vraag over de details en dan kan je je idd beter focussen op de rest en dat Ć©cht goed kennen.

Ik heb wel van die professoren die zo een vraag stellen of je om de tuin willen leiden. Maar toch is dat zo een klein deel tov de rest dat gevraagd wordt. Scheelt mij igg veel uur (als ik het kan loslaten dan).

1 like

Gewoon algemeen over dat stuk van het vakgebied en wat voor onderzoek ze doen? Je kan even de laatste publicaties van de onderzoeksgroep bekijken en daar wat over zeggen. En verder inderdaad in het algemeen iets over wat je hoopt te leren!

1 like

Haha ja snap ik. Maar als je de tijd hebt dan is het in principe geen probleem toch?
Ik probeer nu efficiƫnter te werken, maar denk toch vaak van oh misschien is dat ooit wel belangrijk en komt het van pas! en dan komt het nooit meer terug. En dat ding dat je net had laten zitten wordt dan wel gevraagd :unamused:
Verschilt bij ons heel erg per prof

1 like

Aah was er al bang voor! Teleurstellend, maar goed om te weten :slight_smile: Dankje voor je berichtje

Ik doe een opdracht samen met een hele leuke meid, maar zij gaat elk weekend nog naar haar ouders 150 km verderop en wil absoluut geen weekend blijven om aan het onderzoek te werken. Wat er dus op neerkomt dat ik mega veel doe in het weekend en zij helemaal niks :confused: moet nog even denken hoe we dit in kannen en kruiken gaan gieten

Ik vraag haar ook niet om een elk weekend te werken, maar we hebben overdag college en moeten ook afspraken maken met heel veel andere mensen en dat kan dan nooit eens een keer op zaterdag, dus moeten we colleges skippen en dat vind ik niet zo prettig. Als ze gewoon een of twee weekends zou kunnen zou dat al veel schelen

Het kan wel door de weeks, meestal hebben we college tot 16:00. Maar een afspraak maken in Amsterdam kost veel reistijd, en dan missen we dus heel veel college (of moeten we de afspraak ā€˜s avonds plannen, wat voor haar ook niet kan). Ik zou die afspraak dan liever op een zaterdag maken.

1 like

Ik zou zelf ook niet blijven om in het weekend aan een opdracht te werken maar snap ook dat jij hier geen colleges voor wil missen. Moeten jullie allebei mee naar die afspraken? Anders doen jullie er allebei en aantal en plan jij die van jou gewoon in het weekend, dan kan zij altijd nog kijken wat ze doet. En als het nut heeft af en toe skypen in het weekend, lijkt me dat zij bij haar ouders wel iets aan de opdracht kan doen.

De afspraken moeten wel echt samen. Maar ik vrees dat er niks gaat veranderen en dat dit gewoon de situatie is en dat we gewoon heel goed taken moeten verdelen. Ik blijf wel zelf elk weekend in mijn studentenstad en ken behalve haar niemand die elk weekend zo trouw thuis is, dus ik was vooral heel verbaasd.

Ah dat maakt het wel echt lastig ja! Ik ben zelf ook vrijwel ieder weekend bij mijn ouders want ik voel me daar gewoon veel prettiger dus ik herken haar situatie wel haha. Komt inderdaad niet super veel voor, vooral in latere studiejaren niet.

Ik ben wel student assistent geweest. Natuurlijk is het wel een afwisseling van niet zoā€™n boeiende klusjes met leukere dingen (zoals onderzoek waar je aan kan bijdragen). Minst boeiende vond ik mailtjes sturen over vanalles. Maar de nieuwe online leeromgeving uitvogelen en lesmateriaal voorbereiden vond i op zich ook wel leuk. Moet wel zeggen dat het bij mij ging om een uur of 5 per week en ik afwisseling had met mijn scriptie. Kan me voorstellen dat dat ook meespeelt

1 like

Ja, voor verschillende projecten/afdelingen/medewerkers, en de verhouding leuk en minder leuk werk verschilde enorm. Maar zelfs van de projecten waarbij ik het vervelendste werk moest doen (eindeloos readers maken, respondenten bellen voor interviews) heb ik veel geleerd. Vind de universiteit ook een leuke en stimulerende werkomgeving, je kan vaak als student-assistent ook leuke dingen meepakken (bijv periodieke onderzoeksbijeenkomsten of kerstfeestjes waarbij je hoogleraren uit hun plaat zien gaan hahašŸ•ŗ) dus ik zou het sowieso aanraden. O ja en het betaalt goed en staat goed op je cv dus zeker voor gaan zou ik zeggen.

1 like

@anon81733682 @Pandabeer
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ging er eigenlijk vanuit dat het onbetaald was, maar wie weet klopt dat niet. Het staat idd goed op je cv dus dat is al heel mooi meegenomen.
Ik denk dat deze specifieke functie meer mailtje sturen en dingen voor vakken online zetten/controleren is (meer de wat minder spannende dingen). Maar het is idd alsnog altijd goed om extra ervaring op te doen!
Toch sowieso even reageren op de vacature en duimen dat ik niet te weinig ervaring heb.