Studietopic

Ik weet dat ik alleen maar post over mijn struggles met mijn opleiding, maar heeft iemand zin om privé hier over met mij te sparren? Of ik wel of niet door moet gaan.

Je mag me pb’en als je nog iemand nodig hebt!

1 like

Ik heb het al m’n hele master heel zwaar, maar het bereikt nu gewoon weer een dieptepunt. Ik ben helemaal kapot, zie gewoon echt niet in hoe ik dit ooit af moet gaan ronden omdat ik het zo vreselijk vind. Vanaf september ga ik waarschijnlijk afstuderen en dat lijkt me wel een leuk project, maar tot dan moet ik eerst nog een stage af ronden en ik weet gewoon niet hoe? Ben echt kapot.
Ik ben ook naar het kijken naar een 2e master, en daar moet je allerlei toelatingsdingen voor doen, dus daar ben ik nu mee bezig, maar dat krijg ik gewoon niet voor elkaar. Terwijl ik het heel graag wil doen.
Ik weet niet zo goed waarom ik dit post maar als iemand goed advies heeft of iets anders, sta ik er voor open :blush:

Ik moet volgende week mijn bachelorproject (15 ects, 10 weken fulltime) verdedigen, wat door corona natuurlijk allemaal online moet. Ipv een live presentatie moeten we een filmpje van 8 minuten opnemen waarin je je complete project moet laten zien en verkopen. Het wordt beoordeeld door twee externe docenten die dus geen idee hebben van je onderwerp en proces, dus als je relevante dingen weglaat is het incompleet en wordt je daar weer op afgestraft. Ik weet niet wie dit heeft bedacht maar ik vind dit echt waanzin, hoe bedenken ze het dat je al dat werk in 8 schamele minuten moet samenvatten!? 10 a 15 minute was me nog wel gelukt maar 8 minuten is echt heel kort. Ik ben nu al 10x opnieuw begonnen omdat ik steeds ver over de tijd ga. Wat een verschrikking :frown:

1 like

Iemand ervaring met LOI / NTI of iets in die richting ?

Zeg ik vroeg me af hoe andere dit zouden aanpakken… Ik voel me namelijk zo vreselijk klote.
Door de coronatijd waren al mijn tentamens verschoven naar de zomer vakantie. Ik heb toen contact gehad met de examencommissie en gevraagd of mijn tentamens zo snel mogelijk nagekeken konden worden. Ik heb namelijk een bepaald aantal studiepunten nodig om te kunnen starten met mijn afstudeerstage of scriptie. Deze tentamenweek was cruciaal om te zien of ik met een van die 2 kan starten of juist vertraging krijg. En als ik genoeg punten zou behalen was ik natuurlijk van plan om zo snel mogelijk een plekje te gaan zoeken.
Nu is er dus bij één tentamen iets mis gegaan bij de invoering van het cijfer bij een aantal studenten… waaronder ik ofcourse. En nu heeft iedereen zomer vakantie :pensive: Ik heb contact opgenomen met mijn slber, maar zij kon niks voor me doen. Dus ik moet wachten tot midden augustus en dan pas krijg ik mijn punt te weten, omdat de docenten dan pas weer aan het werk gaan! Ik heb een mail gestuurd naar de examencommissie, maar ook zij hebben tot 17 augustus vrij :frowning:
Dus ik heb nu een enorme stressvakantie en kan veel minder goed genieten omdat ik totaal niet weet waar ik aan toe ben over een paar weken. Ik wil gewoon een stageplek zoeken maar dat mag niet want ik heb te weinig studiepunten! Het is zo fucking oneerlijk, want ik kan hier niks aan doen maar kan ook niks aan deze gebeurtenis veranderen. Ik voel me in de steek gelaten en weet niet goed hoe ik het moet oplossen (bhv wachten… maar het is zo oneerlijk en ik kan hierdoor misschien dan niet op de plekken waar ik heen wil bijv. stage lopen)

Je mag geen stageplek zoeken, maar wie komt er achter als je het wel doet? Ik zou gewoon brieven gaan versturen en als je op gesprek mag komen aangeven dat het nog even onder voorbehoud is.

10 likes

@Chipss
Ik zou dit ook doen. Mocht je niet genoeg studiepunten hebben dan kun je altijd nog proberen een uitzondering aan te vragen met dit verhaal. Misschien mag je dan toch starten?

1 like

Oef sorry mijn comment drupt echt van het zelfmedelijden haha. Ik kon er niet van slapen en toen kwam dit er uit haha.

@Tamara @Flamoes hmm ja goed punt. Ik had eerder gemaild (voor de tentamens) met de afstudeer- & stage coördinator en toestemming gevraagd of ik al een stageplek/afstudeerplek mocht gaan zoeken en dat mocht niet… ik moest voldoende punten hebben en dan pas mocht ik met haar actief opzoek. Dus daarom vind ik het wel wat eng om tegen dat advies in te gaan. Maar jullie zouden toch gaan zoeken en dan eerlijk communiceren met de bedrijven? < Dus dat het onder voorbehoud is?
Ik hoop inderdaad, mocht ik onvoldoende punten hebben, dat ze een uitzondering voor me gaan maken, want dit hele gebeuren is best vervelend.

En hoe veel zouden jullie communiceren riching de bedrijven in de brief en uiteindelijk met het sollicitatiegesprek? Want het komt niet echt goed over als ik vertel “dat ik één punt van een tentamen zit af te wachten door een fout van mijn faculteit. En als ik 'm niet gehaald heb te weinig studiepunten bezit om te mogen starten en ik dan toestemming moet krijgen van de examencommissie” :grimacing:

Ik vind het een beetje lastig om te bepalen want op mijn studie zeggen ze daar niks over. Wat want ik zou zeggen: jouw studie heeft er toch niks over te zeggen of je mag zoeken, ze hebben er alleen wat over te zeggen of je voor die stage dan uit eindelijk studiepunten krijgt/de stage meetelt voor je studie. Dus ik zou gewoon inderdaad zoeken en eerlijk zijn naar de bedrijven dat je nog niet weet voor wanneer het is. Voor mijn studie worden stages soms wel een jaar van te voren ingepland door bedrijven, dus stel dat je het aantal punten niet hebt dan mag je misschien gewoon later beginnen van het bedrijf?

*Op je andere vraag: ik zou gewoon bij het gesprek zeggen dat er door corona wat vertraging o.i.d. en dat je nog niet weet voor welke periode het is. (Dan kun je bijv. wel de twee periodes noemen: of periode x als je het vak wel hebt, of periode x als je het vak niet hebt.) Bij ons is het althans niet gebruikelijk om in je brief al aan te geven wanneer je wil komen stagelopen. Dat gaan ze pas bekijken als ze je willen aannemen.

Ik zou niet mega in detail uitweiden over de situatie en de examencommissie eigenlijk. Dat is voor hen niet echt van belang.

3 likes

Oh hier heb ik serieus wat aan @Flamoes, bedankt! :blush: Je geeft me nieuwe ingevingen.
Ik ben alsnog benieuwd hoe @Tamara en andere er over denken, want ik merk dat ik me nogal ‘vastgezet’ voel. Dat ik geen controle heb hierover en alleen kan afwachten.
Volgens mij zegt mijn studie dat we moeten wachten met het zoeken van een stage zodat de bedrijven geen 100e mailtjes krijgen van zoekende (we zijn nogal een gerichte sector met vrij weinig aanbod). Maar ik vind dat deze situatie ook vrij uniek is en ze niet kunnen verwachten dat ik maar achterover blijf leunen (en hoe willen ze inderdaad er achter komen dat ik contact heb gezocht).

Ik zou dus brieven versturen en aangeven wanneer je wil starten, maar dat dat onder voorbehoud van het juiste aantal studiepunten is. Verder zou ik er in de brief sowieso niet over uitwijden, in 't gesprek zou je het eventueel kunnen toelichten.

1 like

Dit is wel herkenbaar voor mij, ik miste nog 2 vakken voordat ik op stage mocht. En de toetsweek van de 2 vakken vonden 3 weken voor aanvang van de stage plaatst. Terwijl de sollicitatie gesprekken van m’n stage plek 3 maanden ervoor plaatsvonden. Wat ik toen gedaan had was gewoon recht voor m’n doel gaan en solliciteren. Toen de studiebegeleider zei van ja ik weet niet of je dit wel niet moet doen hoor, had ik echt het idee van ik laat mijn (eventuele) studievertraging niet afhangen van een docent. Mocht ik de 2 vakken niet hebben gehaald kon ik dus een half lang niks doen (studievertraging) en mocht ik de 2 vakken wel uiteindelijk hebben gehaald had ik nog steeds studievertraging, omdat ik dan geen stage plek zou hebben… in mijn geval kreeg ik in de 2 week van mijn stage te horen dat ik m’n vakken gehaald had en gewoon verder m’n stage kon lopen… stel je voor dat ik toen naar m’n studiebegeleider had geluisterd he… Ik zou in jou geval, alvast zoeken naar een stageplek dan weet je in ieder geval dat je al je best hebt gedaan om evt. Studievertraging te voorkomen. Mocht je uiteindelijk toch niet op stage mogen vanwege je cijfer, dan kan je altijd nog aan je stagebedrijf uitleggen hoe het zit en dat je je over een (halfjaar/ wanneer je stage hebt) nog steeds aanbevolen houdt. Denk niet dat een bedrijf hier heel moeilijk over gaat doen. Ik hoop dat mijn ervaring iets toevoegt aan jouw huidige situatie, mocht je erover willen hebben hmu in de pm!

1 like

Ik zou zeker alvast op zoek gaan. Dat hoeft jouw opleiding niet te weten toch. En anders zul je net zien dat ze je straks groen licht geven en dat je op zo’n korte termijn geen stage meer kan vinden. Ik zou tijdens een gesprek gewoon eerlijk aangeven dat er wat vertraging is met het terugkrijgen van de cijfers en dat het dus onder voorbehoud is. Verder zou ik kijken of er een uitzondering mogelijk is vanuit school. Veel opleidingen laten de harde grenzen nu los vanwege corona.

Met mijn afstudeerstage moest ik trouwens ook een x aantal studiepunten hebben voordat ik op zoek mocht. Maar ik zat te azen op een plek bij een populair kantoor waar je niet 2 maanden van tevoren nog kan solliciteren, want dan zitten ze allang vol. Ik ben dus ook eerder op zoek gegaan en daar heb ik school gewoon niet over ingelicht. Gaat ze niets aan vind ik. Had er ook het vertrouwen in dat ik die grens gewoon zou gaan halen

1 like

Ik zou het recht gewoon in eigen handen nemen en alvast een stageplaats regelen. Wel tegen die partij duidelijk zijn dat door de coronatijd nog heel even moet wachten of je groen licht krijgt voor je stage. Als ze alles zo verneuken, dan moet je het ook niet willen om de regie voornamelijk bij hen te leggen.

1 like

Ik zou ook echt gewoon op zoek gaan. Neem aan dat er nergens zwart op wit staat wat eventuele consequenties daarvan zijn, dus wat heb je te verliezen? Onderwijsinstellingen doen altijd al een beroep op je eigen organisatie en zelfstandigheid, dus zou echt zeker hierbij je eigen leer/studieproces in de hand houden. Zeker in deze coronatijden! Verder zijn in mijn sector de stageplaatsen schaars, dus mocht je helaas toch niet kunnen beginnen is er voor bedrijven denk ik geen heel groot probleem want er zijn genoeg andere kandidaten, maar weet niet hoe dat bij jou zit! Maar, inderdaad wel zeker eerlijk hierover zijn tegenover bedrijven. Vind ik ook professioneler overkomen dan achteraf moeten vertellen dat je eigenlijk al wist dat je mogelijk niet zou kunnen starten. Dan laat je het bedrijf de keus.

2 likes

Bedankt allemaal :smile: ! Ik ben het volledig met jullie eens en heb vandaag wat sollicitatiebrieven verstuurd! Ik denk dat van te voren duidelijk communiceren met het bedrijf over de onzekerheid van mijn stagelopen inderdaad het beste is om te doen!
Aah dit vind ik altijd zo fijn aan dit forum, dat je zo goed geholpen wordt

5 likes

is er misschien iemand die een hbo heeft gedaan na een universitaire opleiding? Ik denk na over een eventuele ‘carriereswitch’ maar kan nergens vinden hoe het dan zit met de kosten. Betaal je dan ook instellingsgeld ipv wettelijk?

Ik neem aan van wel! Het gaat erom dat je nog geen ‘graad’ hebt gehaald als ik het goed heb. Ik ga ervan uit dat je een bachelor wil gaan doen? En met graad bedoelen ze blijkbaar een bachelor (of master), hbo of uni dat maakt niet uit. Dus indien je je diploma hebt geloof ik dat je dan voor een andere bachelor instellingstarief moet gaan betalen.
Bij een master geldt hetzelfde, dus 1 master wettelijk tarief, daarna instellings.
Maar je kan dit wel ‘omzeilen’ indien je nog een geen diploma hebt aangevraagd!
En er bestaat een uitzondering als je voor het eerst een medische opleiding gaat doen of een opleiding gericht op het onderwijs.

1 like