Het is eigenlijk gewoon de schuld van de overheid. Het hoger onderwijs krijgt veel te weinig geld, waardoor het aantrekkelijk wordt om zo veel mogelijk buitenlandse studenten aan te trekken. Die doelgroep levert vaak meer geld op, afhankelijk van waar de studenten vandaan komen. En als je statistieken van verschillende universiteiten erbij pakt, dan zie je een behoorlijke toename van het aantal buitenlandse studenten de afgelopen 5 jaar.
Ik denk dat er heel veel studierichtingen zijn, ongeacht het academische of hbo-opleidingen zijn, waarvan het aantal studenten behoorlijk naar beneden afgesteld mag worden. Volgens mij wordt er harder opgetreden bij beroepsopleidingen. Als er op te veel plaatsen dezelfde opleiding wordt aangeboden of er weinig baankansen zijn, dan wordt daar eerder het mes in gezet of de stekker eruit getrokken.
Ik ken ook geen onderzoeken waarmee je dit kan aantonen, maar ik heb het hier ook regelmatig over gehad met docenten aan de universiteit. Dat bij binnenkomende studenten, ongeacht hun opleidingsniveau, het niveau veel lager is in vergelijking met vroeger en dat veel docenten niet lessen van hoge kwaliteit kunnen aanbieden zoals zij graag zouden zien. En dan laat ik de coronacrisis even buiten beschouwing.
Na twee wo-studies doe ik nu (weer) een hbo-studie en het niveau is nog steeds om van te janken. Dus ik begrijp maar al te goed dat nog steeds mensen gaan voor de P-route.
Er moet echt veel geld bij en zo’n quick fix gaat het niet oplossen. En ik zal nooit studenten, docenten (ik ben er zelf een ;)) of onderwijsinstellingen de schuld geven, want het is de overheid die structureel écht moet gaan investeren. En we moeten het idee loslaten dat we allemaal zo hoog mogelijk op moeten klimmen om gewaardeerd te worden en fatsoenlijk rond te kunnen komen in de maatschappij, maar die mentaliteitsverandering gaat nog wel tientallen jaren duren zolang de VVD aan het roer is.
TL;DR Het Nederlands onderwijssysteem is naar de tering de overheid moet veel geld investeren.