Je hebt gelijk. Ik keek even snel snel tijdens mijn werk. Volgende keer beter lezen.
Misschien al eens genoemd in dit topic maar hier komt mijn irritatie:
Hij wilT graag douchen vandaag. Ik word me daar toch agressief van zeg! Ben zelf ook echt niet goed met taal (zullen wel veel spelfouten in deze zinnen staan) maar ik vind wilt wel zo’n dom onnozel woord. Hij WIL douchen. Niet hij wilt douchen.
‘DIT keer’ ?! Dit hoor je tegenwoordig vaker dan ‘deze keer’.
Wat is daar mis mee?
Ik ben het vaak eens met de taalergernissen hier maar dit keer toch niet
Oh interessant, ik heb het idee dat dit inmiddels mag omdat het veel gebruikt wordt. Het is toch de keer en niet het keer?
Mensen die vragen: ‘Lust je wat te drinken?’
Ja hoor, ik lust drinken, maar heb geen dorst nu. Deze vraag betekent gewoon niet wat de vraagsteller bedoelt.
Nog zoiets: lekkers. ‘En na school krijgen de kinderen limonade met lekkers.’ Met lekkers?! Wat voor lekkers. Lekkers an sich is niks. En al helemaal geen zelfstandig naamwoord. Ik wil graag IETS lekkers. Dankjewel.
Ik vind " Doe maar iets fris" irritant. Ik zag het net in een serie en diegene kreeg chocomelk. Bij fris denk ik toch meer aan iets met prik ofzo .
En het zegt ook zo weinig. Ik weet nog steeds niet wat ik diegene moet inschenken: cola, ice tea of limonade? Het kan nog alle kanten op.
Ik vind iets lekkers nog steeds stom want er wordt eigenlijk altijd zoetigheid mee bedoeld maar hartig is ook lekker
Sowieso lussen met je neus ertussen
Als ik zei: “Ik lust dit niet”, dan kreeg ik voor straf dubbele portie. Weet nog dat ik kokhalzend boven de gebakken kippenlevers zat. Het moest op.
Ik kan dat echt niet meer zeggen, trauma.
Nee maar dit is veelvoorkomend, zie deze link. Al twijfel ik of dit is wat je bedoelt, je hebt het over een vraag en waar ik het over heb zijn meer opmerkingen waaruit de hoorder dan wel kan opmaken wat je bedoelt als spreker (ook al heb je dat dus niet letterlijk zo gezegd).
Een taalhandeling met de locutie (de reeks klanken) “Het tocht hier” kan een illocutie bevatten. De spreker kan hier mee bedoelen te zeggen dat hoorder(s) iets aan het tochten moeten doen. De illocutie kun je dan formuleren als: Ik geef opdracht (verhelp het tochten). De perlocutie is in dat geval “de hoorder overhalen de deur/het raam dicht te doen”.
Ondanks deze uitleg kan het natuurlijk nog steeds een ergernis van je zijn.
Zo praten met spreekwoorden of gezegdes: ‘Iets met een appel en een boom’ of ‘iets met een ezel en een steen’
grrrrrrrr
-
Als mensen een verkeerd verwijswoord gebruiken, dus ‘die’ ipv ‘dat’. “Het huis die op de hoek staat.” (beetje een stom voorbeeld maar ik weet even niks beters)
-
blijken als iemand schijnen bedoelt
-
“ivm met” maar die fout is dan weer zo kut dat mijn moeder en ik dit altijd voor de grap naar elkaar sturen
Het meisje die
Ik kan de regels net hebben uitgelegd en geoefend met mijn klas maar zodra ik de strikvraag van het meisje erin gooi gaan ze allemaal de mist in
Misschien meer een ergernis aan mezelf. Mijn werk heeft veel te maken met facturen (80%). Daardoor moet ik dat woord heel frequent gebruiken. Voor mijn gevoel hoort het lidwoord “het” daarbij. Het factuur. Ik kwam er dus een paar maanden geleden achter dat het “de factuur” is. Het voelt voor mij heel onnatuurlijk en ik blijf het ook fout doen omdat het er gewoon niet in gaat ofzo.
Andersom ook, ik zie zooo vaak “schijnbaar” waar overduidelijk “blijkbaar” wordt bedoeld
Spoiler voor de mensen die het wel willen weten:
Samenvatting
Schijnbaar is wanneer iets niet zeker is (relatie is uit, schijnbaar is hij vreemdgegaan) , blijkbaar wanneer iets wel zeker is (blijkbaar is hij vreemdgegaan, want hij krijgt een kind bij een ander)
En dan ook mijn persoonlijke ergernis, regelmatig en geregeld. Wederom met spoiler voor de mensen die liever onwetend blijven
Samenvatting
Regelmatig is daadwerkelijk met regelmaat, dus iedere dinsdag en donderdag of om de 15 dagen: ik ga regelmatig naar de supermarkt. Geregeld is zo nu en dan, maar zonder regelmaat: ik ga geregeld boodschappen doen, de ene keer op woensdag en dan weer eens op vrijdag en vervolgens drie weken niet.
Geregeld hoor ik eigenlijk niet vaak nu ik er over nadenk, zou dat langzaam aan het verdwijnen zijn?
Ik gebruik het zelf ook niet.
Ja, omdat mensen altijd regelmatig zeggen waar dat niet hoort