Taalergernissen

ja dat is best gek dat je dat bijvoorbeeld bij gék ook moet doen. met zo’n korte e klank of hoe heet het. dat is een goed bewaard geheim.

1 like

Ja klopt, echt iets wat veel mensen waarschijnlijk alleen weten omdat ze het een keer hebben opgezocht. Kan me in ieder geval niet herinneren dat ik het op school heb geleerd.

Ja daar heb je gelijk in, een accent grave of uitspraakteken bedoel ik dan.

En @tessel: Touché!

2 likes

Als accent aigu en accent grave door elkaar wordt gehaald. Het is México, geen Mèxico. De accent grave komt niet eens voor in het Spaans bij mijn weten.

Mensen die ‘okey’ typen. Kappen

5 likes

Oh ja! Ik lees dan altijd okie. En wtf is okie🙄

3 likes

En altijd in mn hoofd: ’ blij blij blij! ’

5 likes

Ik hoorde vandaag voor het eerst iemand ‘…5 maand…’ zeggen. Had ergens gehoopt dat dit alleen een fenomeen was in geschreven tekst.

3 likes

In Drenthe hoor ik volgens mij niet anders. Sorry, namens al mijn mede maand-ipv-maanden-zeggers. Nooit geweten dat dit fout was overigens🤷🏻

6 likes

O wat grappig, ik dacht dat iets Vlaams was maar blijkbaar ook hier gebruikelijk in sommige streken

3 likes

In Groningen en Friesland ook!

2 likes

Ik heb sinds kort een nieuwe baan en daar hadden ze het over de ergenis: me auto, me kind. Ik zei iets van oh ja dat klinkt net zo vreemd als hij wilt. Maar best een aantal collega’s dachten dat dit correct was :woman_shrugging:
Hetzelfde als hij loopt. Ik zei dat hij ist of hij kant ook niet correct is en daar waren ze het wel helemaal mee eens en moesten ze zelfs om lachen. Zo lelijk en ik hoor het steeds vaker. Zie het nu ook terug in zakelijke mails zelfs.

2 likes

Ja snap dit niet? Net zoals ‘is’ als in ‘kom is hier’. Eh nee? Of hen/hun, is gewoon basisschool leerstof

2 likes

Ik blijf het iedere keer zeggen, maar na gebruiken wanneer het naar is. Waarom??? En hoe???

6 likes

Ik ben een import Drent en ik kan niet wennen aan dat mensen dingen “nodig zijn” ipv hebben

5 likes

Hahah ja echt super lelijk. Erger me er na 13 jaar ook nog steeds aan.

1 like

Misschien al een keer gedeeld maar zo en zo ipv sowieso. Zowiezo is ook lelijk maar die fout snap ik dan nog.

En laatst zei ik dat tegen iemand die zichzelf nog dommer gedroeg: “ja hahah die term zo en zo gebruik je toch alleen als je iets matig vindt.” Ehm, nee? Dat is zo zo. Goed gesprek was dat🙄

1 like

Laatst via via las ik op LinkedIn weer zo’n lekker inspirerende post over hoe iemand voor zichzelf begon na tijden in loondienst gewerkt te hebben blabla. En dan ineens staat er ‘het zal dan ook niemand verassen dat ik….’

God nee ik hoop het inderdaad niet :face_with_spiral_eyes:

6 likes

In Friesland hoor je heel vaak “daar kan ik niet over” (i.p.v. daar kan ik niet tegen). Echt lelijk. Vriendin van me zegt dit altijd en ze is niet eens Fries :joy:

2 likes

Oh man, ik moet weer op de biechtstoel in dit topic. Ik zeg dit ook! Geen idee waar het vandaan komt.

1 like