Taalergernissen

Sjacherijn

3 likes

Dat Elizabeth in o.a. het Portugees en Spaans wordt vertaald naar Isabel. Het ziet er heel gek uit dat tijdens de tv-uitzending van de uitvaart van Queen Elizabeth onderin beeld staat ‘Isabel II’ (gezien in Portugal). Alsof iemand achter de schermen een fout heeft gemaakt. Namen mag je niet vertalen vind ik.

4 likes

Net als naanbrood. Naan betekent brood :nerd_face:

4 likes

en broodje bapao

1 like

Ja, dit had ik ook weer eens opgezocht (n.a.v. het Spaanse nieuws) en sommigen zeggen dat de naam Elizabeth toentertijd ‘niet bestond’ in het Spaans :sweat_smile: Maar betrouwbaardere bronnen zeggen dat koninklijke namen altijd naar de Latijnse versie worden vertaald. (Dit weet je misschien al, maar voor anderen misschien leuk om te lezen.)

2 likes

Pomodori tomaten

1 like

Ja precies! Wonderlijk. Ik zag Guillermo-Alejandro ook zitten. :star_struck:

9 likes

Rotipannekoek

1 like

Salsasaus!

(Ik wilde ook even mee doen)

7 likes

Een clue is iets anders dan een clou

19 likes

‘Ben’ als gebiedende wijs van ‘zijn’ gebruiken, in plaats van ‘wees’.
Voorbeeld: “ben stil!” in plaats van “wees stil!”. Ik hoor het vaak bij Marcel van Roosmalen.

8 likes

Ja daar noem je ook wel iemand

6 likes

Ik lees zo vaak op het forum het woord 's avonds fout. Begon zelfs te twijfelen of het mss veranderd was qua regels. Vind s’avonds zo lelijk :triumph:

6 likes

4 likes

Mensen die altijd ‘inzake’ gebruiken waar ook gewoon ‘over’ kan staan.

9 likes

Ja ugh dat zijn dezelfde mensen die welke ipv die gebruiken en echter ipv maar

10 likes

Dit doen mensen ook vaak verkeerd. Als je een zin begint met dat woord is een komma nodig en verandert er verder niets aan de woordvolgorde van de zin.

Vaak lees je: Echter is het zo dat…
Maar het hoort te zijn: Echter, het is zo dat…

Bron

Edit: Ik heb dit geleerd van mijn taaldocent en hoewel ik er toen niet veel van dacht is het me toch altijd bijgebleven.

8 likes

Die irritante reclames van Vinted waar ze dan ook nog eens zeggen ‘kleding dat’ (weet even de hele zin niet meer), maar ik zou bij het refereren naar kleding ‘die’ gebruiken

15 likes

Ja ik erger me ook kapot, is hartstikke fout

1 like

Ja ik dacht dat ik misschien iets over het hoofd gezien had. Kon me niet voorstellen dat niemand in zo’n grote campagne dat dan is opgevallen.

1 like