Sjacherijn
Dat Elizabeth in o.a. het Portugees en Spaans wordt vertaald naar Isabel. Het ziet er heel gek uit dat tijdens de tv-uitzending van de uitvaart van Queen Elizabeth onderin beeld staat ‘Isabel II’ (gezien in Portugal). Alsof iemand achter de schermen een fout heeft gemaakt. Namen mag je niet vertalen vind ik.
Net als naanbrood. Naan betekent brood
en broodje bapao
Ja, dit had ik ook weer eens opgezocht (n.a.v. het Spaanse nieuws) en sommigen zeggen dat de naam Elizabeth toentertijd ‘niet bestond’ in het Spaans Maar betrouwbaardere bronnen zeggen dat koninklijke namen altijd naar de Latijnse versie worden vertaald. (Dit weet je misschien al, maar voor anderen misschien leuk om te lezen.)
Pomodori tomaten
Ja precies! Wonderlijk. Ik zag Guillermo-Alejandro ook zitten.
Rotipannekoek
Salsasaus!
(Ik wilde ook even mee doen)
Een clue is iets anders dan een clou
‘Ben’ als gebiedende wijs van ‘zijn’ gebruiken, in plaats van ‘wees’.
Voorbeeld: “ben stil!” in plaats van “wees stil!”. Ik hoor het vaak bij Marcel van Roosmalen.
Ja daar noem je ook wel iemand
Ik lees zo vaak op het forum het woord 's avonds fout. Begon zelfs te twijfelen of het mss veranderd was qua regels. Vind s’avonds zo lelijk
Mensen die altijd ‘inzake’ gebruiken waar ook gewoon ‘over’ kan staan.
Ja ugh dat zijn dezelfde mensen die welke ipv die gebruiken en echter ipv maar
Dit doen mensen ook vaak verkeerd. Als je een zin begint met dat woord is een komma nodig en verandert er verder niets aan de woordvolgorde van de zin.
Vaak lees je: Echter is het zo dat…
Maar het hoort te zijn: Echter, het is zo dat…
Edit: Ik heb dit geleerd van mijn taaldocent en hoewel ik er toen niet veel van dacht is het me toch altijd bijgebleven.
Die irritante reclames van Vinted waar ze dan ook nog eens zeggen ‘kleding dat’ (weet even de hele zin niet meer), maar ik zou bij het refereren naar kleding ‘die’ gebruiken
Ja ik erger me ook kapot, is hartstikke fout
Ja ik dacht dat ik misschien iets over het hoofd gezien had. Kon me niet voorstellen dat niemand in zo’n grote campagne dat dan is opgevallen.