Taalergernissen

“ik en mijn vriend”
“ik en mijn zusje”
“ik en mijn vrienden”

Ik heb altijd geleerd dat je jezelf pas als laatste noemt, dus dat je zegt “mijn vriend en ik”, etc. Vind het heel lelijk staan andersom, en denk ook altijd meteen dat mensen die dat doen extreem egocentrisch zijn…

14 likes

Ja dit!!! Miss Lipgloss / Cynthia doet dat vaak.

1 like

Wanneer gaat het uit?

1 like

In dezelfde categorie: een plek/vakantiebestemming/festival bedanken.

“Festival X, super bedankt, je was geweldig”

1 like

Oef als mensen zeggen “kom je maccie?” of ‘‘ik ga stad’’ oid

1 like

Ik hoorde laatst in een podcast iets over dat iemand iets ‘steelde’. :cry:

2 likes

Sowieso hoor ik vaak fouten met sterke en zwakke werkwoorden de laatste tijd, ik weet niet wat het is. Laatst hoorde ik iemand zeggen dat hij een ander ‘helpte’. Nee.

Moet een punt eigenlijk voor of na de aanhalingstekens? Ik vraag me dit altijd af en vaak doe ik het fout, denk ik.

Oh, en de welbekende ‘ik besefte me’, die is ook gruwelijk.

2 likes

als vrouw zijnde
als Nederlander zijnde

Fout!

3 likes

Dit is meer een ergernis over hoe het wél moet, maar goed. Ik vind dit echt de meest onlogische taalregel ooit… :joy:

Hoe moet het wel?

haha inderdaad, er volgt dan zelden iets waar je je in kunt vinden.

Hmm welbekend. Ik vraag me juist af wat er fout is aan “ik besefte me”.
Ik zit nu in mijn hoofd echt van is het ik besief? Ik besefde? Je kan toch zeggen “ik besefte me dat ik te vroeg had geoordeeld”. Bijvoorbeeld.

Besefte is gewoon goed (verleden tijd) maar het is ‘ik besef dat…’ of ‘ik realiseer me dat…’. Gaat dus om het woordje ‘me’ erbij.

8 likes

Vandaag op de markt gehoord: “Ik heb dat gerolen” hahaha

5 likes

Ik wist niet zo goed waar ik deze vraag moest plaatsen, maar dit topic leek me toch het meest geschikt.

Waarom is het adventskalender, en niet adventkalender?
De tijd heet advent, niet advents.
Het is toch ook niet kerstskrans of wintersjas? Maar wel weer nieuwjaarsborrel…
Ik kom er niet uit (misschien ook door het tijdstip), kan iemand dit verhelderen?)

Ik ken het gesproken woord trouwens oorspronkelijk als adventkalender zonder tussen s, zijn er meer mensen die dat herkennen?

• Ja ik hoor(de vroeger) het woord ook uitgesproken worden als adventkalender
  • Nee ik heb iedereen altijd adventskalender horen zeggen
  • Ik hoor(de) mensen allebei zeggen
  • Ik weet het niet

0 stemmers

Beide opties staan in het groene boekje. Is idd een uitspraakdingetje, sommigen spreken de -s wel uit en anderen niet.

2 likes

Dit staat op Onze Taal:

De regel voor de tussen-s is: als een woord het best klinkt met een tussen-s, dan mag je de tussen-s ook opschrijven. In de meeste gevallen kun je dus op je gehoor afgaan. … Er zijn dus geen officiële goed-foutregels voor het wel of niet invoegen van de tussen-s. Het is dan ook geen groot spellingprobleem, omdat bij de meeste woorden duidelijk is welke vorm het gebruikelijkst is. En als dat niet zo is, zijn die twee vormen voor het gevoel van de meeste mensen ook echt even acceptabel.

Edit: spuit 11

1 like

Ik gruwel van de Engelse ziekte, maar ik heb wel moeite met samengestelde woorden waarin een Engels woord voorkomt. Het hoort in het Nederlands aan elkaar, maar het staat zo gek vind ik. Iets als humanresourcesafdeling of databaseherstart.

4 likes

Verwondering met een flinke rand ergernis dat sommige van mijn leerlingen docenten aanspreken met alleen hun achternaam. Dus dan mailen ze mij:
‘Beste Jansen, zou ik voor het huiswerk blabla’ of ze zeggen tegen mij over een andere docent ‘Pieterse zei dat blabla’.

Vind dat zo gek en onbeleefd. Het gaat me er echt niet om dat ze mij mevrouw moeten noemen, ze mogen rustig mijn voornaam gebruiken, maar iemand aanspreken met alleen een achternaam vind ik best onbeschoft. Ik zeg tegen leerlingen ook niet ‘Derksen, draai je om!’ Of het moet duidelijk voor de grap zijn.

Als leerlingen onderling over docenten spreken, vind ik het wel normaal om alleen achternamen te gebruiken, maar zo in je gezicht vind ik het helemaal niet chill. Waarom denken ze dat dat ok is?

3 likes

Dat vind ik ook echt onbeleefd hoor. Als je inderdaad onderling over docenten hebt vind ik alleen de achternaam wel normaal, maar tegen iemand zeg je toch wel mevrouw of meneer.

1 like