En het/dat betekend. Zie je ook zooooo veel
‘Voor schut’ in zinnen als ‘Dat is echt voor schut’. Waar komt dit vandaan?!
waren volgens mij de brabanders die dit zo deden. Was eerder een discussie eens over
Hoe moet het dan?
Dat is (volgens mij) gewoon niet hoe je die woorden combineert, het is geen bestaande uitdrukking. Je zou bijvoorbeeld van ‘voor paal staan’ ook niet maken: ‘Dat is echt voor paal’.
Haha blijkbaar is het dus streekgebonden, dat wist ik dan weer niet. Dacht dat het ineens opkwam, net als ‘houd op met me’ destijds (of kwam dat ook uit een dialect?).
“Ergens tegenop kijken” ipv ergens naar uit kijken of ergens tegenop zien. Misschien mag het wel, maar gewoon lelijk.
Als je opkijkt tegen iemand (misschien kan het wel met iets, maar dat klinkt wel gek), dan zie je diegene toch als voorbeeld? Waarschijnlijk is het een contaminatie van deze twee gezegden.
Zou goed kunnen, maar jouw voorbeeld heeft wel een duidelijke positieve connotatie, terwijl wat ik bedoel eigenlijk altijd met weerzin gezegd wordt.
Haha jaaaa dit vind ik zo ergerlijk. Sorry brabo’s, maar ik beeld me echt een 14-jarig meisje in als iemand ‘omg zo voor schut’ typt.
Het gebruik van het woord ‘toxisch’ dat opeens overal opduikt. Waar komt dit vandaan?
Is dat dan echt Brabants? Hoor het hier in de Randstad ook wel eens. Of dat iemand zegt: “Wat een verschutting.”
Ik ben een stiekemebrabo denk ik want ik zeg ook “dat is voor schut” en “dat heb ik nog nooit op”
Ik heb dit topic net voor het eerst gezien en doorgelezen, maar dat “Heb ik nog nooit op” blijft me zo bij.
Ik zeg dat namelijk ook en iedereen die ik ken (nou ja, die ik weleens heb gesproken over eten) ook? Nog nooit gehoord dat dit fout zou zijn.
“Heb je dat weleens op?”
“Nee dat heb ik nog nooit op!”
“Ik kan echt niet zoveel op hoor”
“Ik heb zo ontzettend veel op net”
“Ik krijg dit glas/bord niet op, wil jij de rest?”
Ik kom uit Rotterdam trouwens.
Ik vind dit zo fout klinken:
Dat heb ik dan mooi voor saus gedaan! (Voor niks)
En Muren “sauzen” is volgen mij correct maar ik hoor liever gewoon verven.
En ik haat het als mensen Kak! zeggen ipv shit ofzo.
“Hebbie nog nooit Bram op joh?!”
Voor schut was toch ook 7 aar geleden een ding? Ik herinner me namelijk studiegenootjes die dat zeiden en zij kwamen niet uit Brabant. Dacht dat dat ook zo’n straat/jongetaal ding was, inderdaad net als “houd op met me”.
Geen idee, ken het nog niet zo lang eigenlijk!