Taalergernissen

Mastruberen.
Veder ipv verder.
Achter elke zin “zeg maar” (beetje hypocriet want doe ik ook wel eens)
Een boterham een broodje noemen. Of nog erger een bammetje.

2 likes

Social op z’n Engels, media op z’n Nederlands uitspreken. Waarom, zo lelijk! En sociale media (helemaal Nederlands) vind ik eigenlijk ook geen porem.

5 likes

Kopje geschreven door iemand die afgeleid was

1 like

Sorry, ben ik weer met mijn betaald ergenis. Zag nu een voorbeeld dus die gooi ik er maar even in.

8 likes

U loopt, dus ook u betaalt

2 likes

Ja, stam + t.

Maar het valt me op dat deze, in mijn ogen redelijk basis, spellingsregel vooral bij ‘je betaalt’ vaak verkeerd gaat. En ik op mijn beurt vraag me dan af hoe dat kan.

Disclaimer: Niet dat ik bedoel dat iedereen alles goed moet kunnen spellen, want ik begrijp echt wel dat dat lastig kan zijn voor sommigen. Meer in deze specifieke situatie: waarom denken zoveel mensen ineens dat het met een d moet. Omdat het voltooid deelwoord met een d is waarschijnlijk. Tl;dr het valt me op en ik wil het even kwijt en dat doe ik hier haha.

Ja ik denk ook dat dit het is. Je ziet het ook zo veel bij betekent of bedoelt. Echt irritant haha.

2 likes

Als ik hier nu al 1 persoon kan leren dat je betaalt/U betaalt met een t wordt geschreven is mijn carrière als leerkracht geslaagd :tada:

2 likes

Oh dat klinkt niet goed nee! Als je niet weet waarom iets moet, zal je het nooit beheersen. Wat sneu dat ze er zo mee omgingen.
Tegenwoordige tijd zoals hij loopt, zij fietst, hij betaalt, zij wordt, dit gebeurt etc is stam + t.
Behalve bij ik:
Ik loop, ik fiets, ik betaal, ik vind, ik word.

oh ja, én behalve wanneer jij ERACHTER staat. Betaal jij, word jij, loop jij, vind jij.

Hopelijk is dit handig haha en anders dm’en jullie maar want inmiddels is het off topic gegaan :v:t3:

Ik heb daarvoor geleerd het ezelsbruggetje: 'Ik hou niet van T, en als jij erachter komt, hou jij ook niet van T.

Als ik twijfel over werkwoordsvormen, vervang ik het werkwoord met ‘lopen’, dan hoor je of er een t moet worden geschreven of niet.

Ik lees heel vaak ‘samen met Henkie hebben wij gewandeld’. Maar als het alleen om die twee personen gaat (dus degene die het schrijft en Henkie) moet het toch zijn ‘samen met Henkie heb ik gewandeld’? Ik lees die eerste met ‘hebben wij’ zo vaak als het overduidelijk alleen over de schrijver + Henkie gaat en ik vind het zo lelijk. Maar voordat ik de hele wereld ga verbeteren (ofja, mijn collega’s in brieven/mails die ik moet versturen) wil ik even checken of mijn ergernis wel terecht is haha.

Huilen.

Wel weer mooi dat meer mensen er nu op letten haha.

1 like

Op mijn school is de rector echt slecht in Nederlands en hij schrijft altijd het voorwoord van de nieuwsbrief en daar staan dan ALTIJD fouten in. Kom op, laat iemand van de sectie Nederlands het dan checken. Ik vind het zo gênant. Maarja, voel me ook niet de aangewezen persoon om dit ter sprake te brengen, dus ik houd het mede in stand🙃

1 like

Geen website, wel echt een goed boek voor iedereen die zijn spelling wil verbeteren: van woord tot tekst

1 like

Je hebt helemaal gelijk dat ‘(je/hij/zij) probeert’ in de tegenwoordige tijd met een ‘t’ is. Voor de tegenwoordige tijd gebruik je altijd de stam/ik-vorm + t-regel, dus ik werk --> jij werkt, ik loop --> jij loopt, ik vind --> jij vindt, etc.

Voor de verleden tijd gebruiken we voor regelmatige/zwakke werkwoorden 't kofschip om te bepalen of je het voltooid deelwoord met een ‘t’ of een ‘d’ schrijft, maar een trucje dat je kan helpen is om het woord langer te maken. Bijvoorbeeld: je zegt ‘ik probeerDe je gisteren te bellen’, dus is het ook ‘ik heb geprobeerD je gisteren te bellen’. Op deze site kun je trouwens veel uitleg en oefeningen vinden over werkwoordspelling: https://www.cambiumned.nl/theorie/spelling/werkwoordspelling/

En blijf vooral lekker hier vragen stellen :blush:

2 likes

Je hoeft je echt niet dom te voelen hoor! Die d/t-regels zijn voor veel mensen lastig. Wat je zegt, niet iedereen krijgt hier goede uitleg over op school (en docenten gaan hier soms zelf mee de mist in), en je ziet ook zoveel d/t-fouten om je heen, ook ik kranten en advertenties, dat je haast aan jezelf gaat twijfelen wat nou goed is of niet.

En ook al ken je alle regels, het is niet altijd duidelijk te zien wat een werkwoord nou ‘doet’ in de zin: is het een persoonsvorm of is het een voltooid deelwoord? Dat zie je vooral bij werkwoorden waarvan er zowel een vorm met -t als een vorm met -d bestaat, bijvoorbeeld ‘gebeurt’ (tegenwoordige tijd)/’(is) gebeurd’ (voltooid deelwoord), betaalt/(heeft) betaald, vertelt/(heeft) verteld, etc., en dan met name in zinnen als ‘Ik wil dat jij mijn rekening betaatT’ (tegenwoordige tijd) en ‘Jij hebt gisteren mijn rekening betaalD’ (voltooid deelwoord).

Zo is dat :grin: :grin: :grin:

2 likes

Ah wat een goede en lieve reactie en goed dat je hier even op wijst! :slight_smile:

1 like

Nou, je schrijft goed voor iemand die beweert slecht te zijn met spelling. Complimenten hoor! In bovenstaande zin heb heb je wel een foutje gemaakt. Met de laatste uitleg van @Dante kun je het denk ik zelf oplossen. :smirk:

3 likes

Ja, je hebt het verteld :slight_smile: Goedzo!

2 likes

Vertellen is zelf een werkwoord maar in jouw zin heb je dat werkwoord inderdaad gebruikt als voltooid deelwoord, en dus is dat ezelsbruggetje van toepassing. :blush:

2 likes