Ik denk dat 99% van de peuters bij goed uitschudden toch sporen van Nijntje-koekjes bevatten, zou dat wel op het label staan?
‘kan sporen van gluten bevatten’
Mensen die moeilijke woorden willen gebruiken, maar die woorden fout spellen, zucht.
Het is bagatelliseren, niet bachetaliseren.
Semi-gerelateerde ergernis: mensen die moeilijke woorden niet helemaal correct gebruiken, of op plaatsen waar ze eigenlijk niet horen: “ik mail u betreffende…”. Wat is er mis met “over”? Je tekst wordt er echt niet beter van als je hem volpropt met dit soort woorden, integendeel.
Ohhhh hier kan ik zo slecht tegen. Mensen die dan fancy willen klinken maar de plank compleet misslaan.
Fijn dat jij het begrijpt/deze ergernis deelt
Een goede tekst is wat mij betreft een LEESBARE tekst, die de boodschap overbrengt. Ga weg met je ovedreven ““moeilijke”” woorden en je passieve taalgebruik
Maar ze hebben het zo vaak gezegd dat het inmiddels correct taalgebruik is. Je bent dus wel degelijk vegetarisch!
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1480/vegetarisch_vegetarir_zij_is/
Wat mij betreft niet. Als ze de teksten niet eens goed hebben laten checken vraag ik me meteen af hoe professioneel die cursus qua inhoud is en of je er wel iets aan hebt. Ik hoop dat je hem nog kan annuleren en dat je snel iets beters vindt!
Men en der ipv mijn/m’n of haar/d’r.
M’n zusje doet het zo erg, zo lelijk.Vind het bijna nog erger dan me ipv mijn.
Een vriendin stuurde me donderdag dat ze op haar werk “met ze alle” naar de persconferentie hadden gekeken. Vond ik ook zo erg.
Ik volg vetgezellig op Youtube en hij maakt sowieso wel vaak taalfouten, maar hij zegt dus heel vaak zoiets als ‘Dat ging beter als dat ik dacht’. Dus ‘als dat’ ipv ‘dan’. Is dat iets Rotterdams of zo, ik vind het zooo lelijk. Stoor me er elke video weer aan.
Ik heb dit al zo vaak op internet opgezocht en gelezen, maar ik blijf er moeite mee hebben. Kan iemand me uitleggen hoe het met voorzetsels en werkwoorden zit? Ik twijfel hier altijd over.
Bijvoorbeeld:
Ik ben opzoek/op zoek naar Pietje.
Ik ben altijd geneigd om het aan elkaar te doen, maar ik werk met tekst en de eindredactie had het uit elkaar gehaald en ik snap niet waarom (en durf het niet te vragen😶).
Met opzoek/op zoek ligt het eraan wat je wil zeggen. Opzoek is dan bijvoorbeeld een woord in het woordenboek. Op zoek als je de stad in gaat om een nieuwe broek te vinden.
Misschien helpt het om hem in de verleden tijd te zetten? Dat kan dus als het een werkwoord is (en dus aan elkaar moet).
“Als ik hem opzoek…” -> “Toen ik hem opzocht”
“Ik wil dat je dat opzoekt” -> “Ik wou dat je dat opzocht”
Verder kun je op de klemtoon letten:
Opzoeken heeft de klemtoon op OP
Op zoek gaan heeft de klemtoon op ZOEK
Onze Taal is altijd een fijne bron, wilde ik even met je delen!
Thanks! Ik ken alle taalsites wel, maar sommige dingen willen m’n hoofd gewoon niet in🤷🏻♀️
Weet iemand of er een verschil is tussen isolatie en quarantaine?
Ik merk dat ik me begin te ergeren (of irriteren? ) aan mensen die met het woord quarantaine smijten terwijl ze gewoon buiten komen om bijvoorbeeld te wandelen en gewoon boodschappen doen.
“Ohh dag 3 in quarantaine, vandaag even lekker buiten geweest! Genoeg afstand gehouden van anderen! Hashtag social distance.”
Dan denk ik, nee je bent niet in quarantaine. Je isoleert jezelf alleen maar (deels). Je bent niet helemaal afgezonderd van alles en iedereen dus ga weg met die quarantaine.
Voor mijn gevoel zit daar echt een verschil in, maar het is niet echt onderbouwd.
Isolatie is als je zelf een besmettelijke ziekte hebt en daardoor afgezonderd leeft en/of wordt.
Quarantaine is als je in contact met iemand met een besmettelijke ziekte bent geweest en daarna afgezonderd leeft of wordt totdat duidelijk is of je ziek bent of niet.
Dus eigenlijk is het allebei niet van toepassing. Dan past ‘social distancing’ toch het beste.
Haha en alsnog anders dan hoe ik het in mijn hoofd had Maar inderdaad, beide termen slaan niet op de situatie waarin de meesten van ons zich bevinden
Waarom is het meervoud van het woord ‘virus’ niet ‘viri’?