Anus - ani
Het woord: draadje
Ik las een leuk draadje
Echt zoooooo lelijk. Doet me denken aan dit soort mensen:
Die de hele dag op Twitter zitten te zaniken
Wat @Amarens gisteren in het beutyblogtopic zei, ‘netjes’ wanneer het gebruikt wordt in de betekenis van ‘goed gedaan’. “Ik heb een 8 op m’n tentamen gehaald!” “Ohh, netjes!” Daar krijg ik echt de kriebels van.
Zag vanochtend een a4tje hangen op een regiobus ivm coronamaatregelen en er stond heel groot “Voor U veiligheid”.
Wat ik de laatste tijd heel vaak zie (op social media en ook op het forum) is dat mensen meervoudsvormen van werkwoorden niet meer juist vervoegen. Dus bijvoorbeeld ‘werkte’ ipv ‘werkten’, e.d. Dus een zin zoals ‘het is lang geleden dat we op dezelfde afdeling werkte’. En ik snap gewoon écht niet waar dit vandaan komt?
Ja echt súper lelijk! Ik denk dat dat komt doordat je in spreektaal niet duidelijk de -n hoort achter bijv. werkten?
Deze ergernis heb ik al tien keer gepost denk ik maar ik snap niet waar het rare (vind ik) gebruik van “heengaan” vandaan komt, zie dat hier best vaak. Zo van morgen is de winkel open, ik denk dat ik in de ochtend heen ga”
“- Wij hebben gisteren film X gezien in de bioscoop.
O, leuk, wij gaan morgen heen!”
Huh. Je gaat erheen. Wij gaan daar morgen heen. Wij gaan erheen. Wij gaan ernaartoe.
Ik ga heen is dat ik doodga.
Ik heb het hier al eens gepost, maar ik krijg zoveel jeuk van “hij wilt”. Nee. Gewoon nee.
Ja eens eens eens! Ik zie het zelfs regelmatig in krantenartikelen enzo en ik vind het zo gruwelijk lelijk en irritant.
Ik weet niet waar je vandaan komt en het zal ongetwijfeld in meerdere streken dialect zijn, maar het is in ieder geval Westfries
Wtf ik kom er nu achter dat ik dus de Nederlandse grammatica helemaal niet zo goed ken. Ik zeg áltijd hij wilt…
Ooit berichtte iemand me ‘dat schilt’ (als in ‘dat scheelt’) Toen bloedden mijn ogen wel even
In Utreg.
Ik erger me eraan wanneer mensen zijn ‘men jas’ ipv ‘mijn jas’.
Het gebruik van mijzelf. Als in: jij en mijzelf bla bla
Geen idee of het fout is maar kan door diegene komen die het gebruikt. Hij gebruikt het zo vaak ipv gewoon ik.
Ik zie zo vaak dat mensen continue schrijven als ze continu bedoelen. De betekenis is gewoon anders door die extra e.
Ja ik erger me hier ook altijd aan. En de regel is zo simpel (itt veel andere Nederlandse taalregels): je schrijft 'm alleen als je hem hoort.
“Als … zijnde”.
Ik hoor het overal en het is denk ik “geaccepteerd” nu maar omdat ik weet dat het fout is hoor ik het de hele tijd.
“Ik besef me”
“Kijk is aan”
“Me man”
“Het beloofd een mooie dag te worden!”
Ik kan maar beter niet meer op Facebook kijken.