Taalergernissen

Ik weet niet waar je vandaan komt en het zal ongetwijfeld in meerdere streken dialect zijn, maar het is in ieder geval Westfries

1 like

:grimacing:
Wtf ik kom er nu achter dat ik dus de Nederlandse grammatica helemaal niet zo goed ken. Ik zeg áltijd hij wilt…

Hier staat uitleg:

https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/384/hij_wilt_wil/

1 like

Ooit berichtte iemand me ‘dat schilt’ (als in ‘dat scheelt’) :sob: Toen bloedden mijn ogen wel even

8 likes

In Utreg.

Ik erger me eraan wanneer mensen zijn ‘men jas’ ipv ‘mijn jas’.

2 likes

Het gebruik van mijzelf. Als in: jij en mijzelf bla bla

Geen idee of het fout is maar kan door diegene komen die het gebruikt. Hij gebruikt het zo vaak ipv gewoon ik.

1 like

Ik zie zo vaak dat mensen continue schrijven als ze continu bedoelen. De betekenis is gewoon anders door die extra e.

19 likes

Ja ik erger me hier ook altijd aan. En de regel is zo simpel (itt veel andere Nederlandse taalregels): je schrijft 'm alleen als je hem hoort.

5 likes

“Als … zijnde”.

Ik hoor het overal en het is denk ik “geaccepteerd” nu maar omdat ik weet dat het fout is hoor ik het de hele tijd.

12 likes

“Ik besef me”
“Kijk is aan”
“Me man”
“Het beloofd een mooie dag te worden!”

Ik kan maar beter niet meer op Facebook kijken.

9 likes

Is dat niet Vlaams? Ik hoor het nooit in het NL!

Ik hoorde laatst iemand zeggen: ‘‘Dat mocht geen vruchten baten,’’. Dat op zichzelf was al erg, maar deze man gebruikte zijn spreekwoordenbrij ook nog in de verkeerde context. :confounded:

2 likes

‘Gehad’ in plaats van ‘gekregen’. Ik kwam erop door een filmpje van Wil & Tien te kijken hahaha, die zeggen dat structureel en ik vind het zó irritant, bijvoorbeeld ‘Wij hebben dit gehad van een merk’

7 likes

Mijn man doet dat ook. :joy: Ik vraag dan ook meestal “oh heb je het nu niet meer dan?”

3 likes

ik zeg dit wel eens. bijv als ik de hele dag in bed gelegen heb en iemand vraagt goh wat heb je vandaag gedaan? nou precies niks! of afgelopen week toen ik 5 verschillende instanties had gebeld en iemand vroeg en weet je al meer? nee ben er echt precies niks mee opgeschoten. dus als ik écht niks gedaan heb/geholpen ben

3 likes

Verfen

3 likes

Als mensen zeggen dat ze iets tussen haakjes plaatsen, wanneer het aanhalingstekens zijn! Volgens mij doe ik dit zelf ook wel eens, omdat het zo ontzettend veel voorkomt, maar ik vind het wel ergerlijk.

5 likes

Haha eens, op de basisschool is de laatste plek waar je die haakjes mag noemen :stuck_out_tongue:

1 like

Wanneer mensen ‘dementie’ typen ipv ‘dimensie’ :grimacing::joy: (zag dit net op Twitter).

4 likes

Indentiteit

3 likes