Taalergernissen

Omdat wilde wel een bestaande vervoeging is en hadde niet, denk ik.

3 likes

Ik moest drie keer lezen wat de fout was. Met je opmerkingen na je zin zette je me even op het verkeerde been :joy: Ik zat me blind te staren op “hadden” en dacht wat is daar nou fout aan??

1 like

Hier zat ik inderdaad ook al over na te denken. Het klinkt wel logisch, maar het blijft gek om te lezen.

1 like

Als je op mijn post doelt in het WJEKW-topic met foto’s; ik kan koeken die zo groot zijn als mijn hand geen koekjes noemen, sorry.
Voor mij heeft het ook niets met burgerlijkheid te maken maar met grootte. :woman_shrugging:

Ik verdraag het echt niet als mensen het woord ‘lekkers’ als zelfstandig naamwoord gebruiken i.p.v. bijvoeglijk naamwoord.

‘We hadden vanavond koffie met lekkers!’

Ugh, nee! ‘Lekkers’ an sich is helemaal niets. Het is hooguit iets lekkers. De huidige partner van mijn ex gebruikt dat. Het klinkt precies net zo burgertruttig als zij is.

16 likes

Oh ja dit vind ik zo tering irritant, inderdaad zo truttig en burgerlijk

2 likes

Haha hear hear, ik krijg echt rillingen van dit woord!

1 like

Mijn moeder zegt altijd rontonde i.p.v. rotonde. Moet me altijd echt inhouden om het niet te verbeteren.

2 likes

Net zoals mensen die pendalen zeggen in plaats van pedalen. :woozy_face:

3 likes

Mijn hele familie zegt dat :sweat_smile: Heb ze allemaal wel eens verbeterd maar heeft niet geholpen dus nu cringe ik in stilte.

1 like

Las net (nota bene in de Volkskrant) de zin:

‘De uitslag moet krap genoeg zijn dat gerommel loont.’

Zo’n lelijke constructie, die ik steeds vaker lees. Het is niet ‘genoeg…dat’, het is ‘genoeg…om’ of ‘zo…dat’. Het zou dus moeten zijn:

‘De uitslag moet zo/dermate krap zijn dat gerommel loont.’

(Of: ‘De uitslag moet krap (genoeg) zijn om gerommel lonend te laten zijn.’, maar dan heb je twee keer ‘zijn’, dus minder mooi.)

10 likes

Webinar over stress, waarin symptomen van stress genoemd worden:

• vaak ziekzijn (nóg erger dan uiteten :triumph:)
  • te neer geslagen zijn

Als je een webinar geeft controleer je toch of alles wel goed geschreven is?
Maar praten kon ze ook al niet, constant “ehhhh” en “dus”.

7 likes

Het is hier al vaker genoemd, maar ik kom de laatste tijd zooo vaak hij/zij/het WILT tegen op het forum.

Ik wil
Jij wil/wilt (mag allebei)
Hij/zij/het WIL

15 likes

Ik typte net in een gesprek rontonde en ik snapte maar niet waarom de autocorrect het fout rekende en moest het zelfs googelen (a)

2 likes

Over truttig gesproken. Waar ik me op dit forum altijd aan erger is als mensen het hebben over dat ze iets “aangeven”.
Bijvoorbeeld: “Ik gaf aan dat ik erg moe was, maar toch bleef hij over mijn grenzen gaan.”

7 likes

Hahahha jaaaaaa!!! Omg ja

1 like

Maar hoezo dan, want taaltechnisch zie ik geen fout?

Omdat ze het truttig vindt haha. Ben het er wel mee eens.

1 like

Oh ik was op zoek naar een taalfout maar je hebt gelijk, ik heb niet goed gelezen. Goed dat je het aangeeft. :no_mouth:

7 likes

Nog een ergernis over truttig taalgebruik: ‘we zijn ergens wezen kijken’ of ‘we zijn wezen wandelen’

4 likes