Taalergernissen

En @Banananana

https://onzetaal.nl/taaladvies/normaliter-uitspraak

De ‘e’ wordt meestal (dus niet altijd) uitgesproken zoals in ‘bed’, dus gok dat beide opties kunnen.

Ik hoorde vandaag:
wanneer word jij gevasieneerd?

Het hele COVID gebeuren is idd erg fascinerend… :sweat_smile:

3 likes

hey wat een interessant feitje, is onzetaal toch ergens goed voor (gemengde gevoelens over die club)

Het Latijnse bijvoeglijk naamwoord normalis , waarvan normaliter is afgeleid, betekent overigens ‘volgens een hoek van negentig graden’. Van daaruit ontstond de figuurlijke betekenis ‘volgens de regel’

3 likes

Ja met een e zoals in bed spreekt je het toch als air uit

Nee als tur. Het is Latijn, geen Frans :stuck_out_tongue:
Zoals in deciliter. Vind ‘bed’ maar een gek voorbeeld van OT, zo zie ik maar weer.

Ik snap de verwarring denk ik wel. @Nescio

Zoals @Banananana zegt: -air klinkt als een korte eh, idd zoals in bed of pet

Als je normaliter zoals in liter van een liter water zou uitspreken is het meer de e als ‘uh’.
Litur. Meter ( metur).

EDIT: zo zie je maar weer hoe ingewikkeld onze taal is man man. Zou niet graag onze taal from scratch willen leren als niet-Nederlands sprekende.

1 like

Ah, voor mij is air lang, zoals in elitair. Leuk he, taal :grin:

3 likes

grappig dat wij ongeveer hetzelfde tegelijk aan het typen waren, love it

1 like

Nee? Tur is tweede lettergreep van liter. Zo spreek je het dus niet uit. Het is een korte e die dan als air klinkt.

1 like

Zo bedoel ik het ook!

1 like

Niet waar ik vandaan kom (het gymnasium). Maar k zal ze aanschrijven dat ze het lesmateriaal aanpassen :laughing:

1 like

Dit klopt niet! Hoewel je niet met honderd procent zekerheid kunt zeggen hoe klassiek Latijn geklonken heeft wordt er toch wel aangenomen dat een e eigenlijk nooit als uh klinkt.

Maar klinkers kunnen in het Latijn ook weer lang of kort zijn (uitgesproken worden). En in het geval van normaliter is de e wel echt kort.

Eigenlijk zoals je in het Nederlands ‘‘ter plekke’’ zou zeggen. Ter heeft dan geen klemtoon, maar je maakt er geen tur plekke van (ik iig niet). En het is ook weer niet zo gerekt als bijvoorbeeld ‘‘elitair’’.

1 like

Mja t zit er een beetje tussenin ws. Hangt er ook vanaf hoe je uberhaupt praat, hoe netjes je de dingen uitspreekt. I guess.

Verder vind ik ‘pannenkoek’ nog steeds heel naar. Het gaat wat ver om te emigreren voor zoiets, maar ik moet zeggen dat de gedachte in me op is gekomen.

2 likes

Interessant stukje, idealiter wordt idd ook verschillend uitgesproken bedenk ik me nu

Dat sowieso!

Ik zei het vooral nav jouw post waarin je het Latijn aanhaalde als argument dat het als tur uitgesproken zou moeten worden.

1 like

Ik zeg normaLItur
image

3 likes

Oh ik NORMaliter

1 like

Ik spreek ter plekke wel meer uit als tur/tair plekke en tèr plekke :joy: En ook alsof het een woord is

Ik heb wel eens normaliterair gezegd. :sweat_smile:

4 likes