Taalergernissen

Ja en: we zijn wezen uiteten

Waarom schrijven zoveel mensen ‘ofso’ ipv of zo (ofzo mag ook wel van mij)

Staat zo lelijk

6 likes

Het ergert me vaak een beetje dat men het steeds vaker over ‘helen’ heeft in plaats van ‘genezen’. Ik weet wel dat het een prima synoniem is maar a. ik vind het vaak iets overdreven plechtigs hebben in de context en wat archaïsch (terwijl ik daar eigenlijk nog van hou ook) en b. ik associeer het in eerste instantie met gestolen fietsen.

3 likes

Is helen geen anglicisme? Van healing. Ik vind genezen in ieder geval mooier.

1 like

mjaaa is wel Amerikaanse invloed denk ik, verder is het wel een legit nederlands woord volgens mij

Gelezen op MP: bekeerd in goede staat

5 likes

Een bekering heeft ook weinig zin als het faliekant (lelijk woord eigenlijk) misgaat. :upside_down_face:

1 like

Als iemand zegt als iets te weinig eten is voor die persoon: dat stop ik zo in m’n holle kies. Iew, dat klinkt gewoon echt goor :nauseated_face:

5 likes

Late reactie, maar ik heb ook het idee dat mensen “historie” en “spenderen” zeggen omdat ze dat interessanter vinden klinken. Volgens mij is het woord “historie” ook vooral populair bij niet-historici, of misschien moet ik nog-niet-historici zeggen: mannen die al dan niet na hun pensioen geschiedenis gaan studeren omdat ze al van jongs af aan gefascineerd zijn door oorlogstuig.

1 like

“Doen” als een soort hulpwerkwoord. “Ik doe eten maken” etc. Nee. Je maakt eten. Daarmee is de zin klaar, het werkwoord doen heeft er helemaal niets te zoeken.

14 likes

Heeft er niets mee van doen.

9 likes

Als historica moet ik je props geven voor deze zeer accurate omschrijving van ongeveer driekwart van de mannelijke eerstejaars😂
Niet zelden nog met een nazi-obsessie erbij die op het randje van eng is.
De meesten haken af als ze erachter komen dat je niet elk tentamen, paper en onderzoek mag volwauwelen over de oorlog.

Als docent kom ik deze mannen vervolgens in een later stadium van hun leven ook vaak tegen op ouderavonden, waar ze me dan het volgende ‘zeer verleidelijke’ aanbod doen: ‘Zeg, geef me anders even een seintje als je de tweede wereldoorlog gaat behandelen, want daar weet ik gewoon ontzettend veel van en dan zou ik een paar echt goede lessen kunnen komen geven.’ (Het idee dat ik dat als jonge vrouw ook zou kunnen, komt zelden in ze op.)

Thanks, but no thanks, ik ga kinderen niet meermaals 50 minuten blootstellen aan jouw gefascineerde geratel over tanktypes. Heeft verder ook weinig met lesgeven te maken🙄

On topic: mensen die het woord ‘historie’ gebruiken om het verleden aan te duiden, hebben niet in de gaten dat die twee dingen niet hetzelfde betekenen. Verleden=alles wat vroeger is gebeurd. Historie=een menselijke (en dus automatisch beperkte) constructie van wat wij nu vermoeden dat in het verleden is gebeurd.

19 likes

Hahahaha ja, het is vreselijk (ik ben zelf ook historica en kom deze, eh, doelgroep nu in mijn werk ook wel eens tegen). En die ouders, damn - disappointed but not surprised I guess.

1 like

De woorden broertje of zusje gebruiken om te refereren naar volwassenen.

Hmm wat is daar gek aan? Is toch om duidelijk te maken dat iemand jonger is. Vind dat niet heel raar eigenlijk.

10 likes

Haha ja, ik noem mijn jongere broertjes en zusjes ook altijd nog zo! Ook al zijn ze allemaal al jaaaaaren veel langer dan ik ben 🥲 Ik blijf ze zien als kleine broertjes en zusjes. Al verwachten mensen daardoor vaak wel tieners enz. I.p.v. mannen van 1.90m xD

6 likes

Ik vind het zoals hierboven gezegd inderdaad raar klinken om te refereren naar een broertje als het gaat over een man van 40.
Als mensen het hebben over broertjes en zusjes verwacht ik kinderen of tieners.

1 like

Broer of zus? En dan oudere of jongere er bij als dat belangrijk is.

1 like

Mijn broertje blijft toch echt altijd mijn broertje, ook al is hij een twintiger van 1m95 en ik een dertiger van 1m77. In het Engels zeg ik ook altijd my little brother ipv alleen my brother :woman_shrugging:t3:

9 likes

Ik heb dit ook bij mijn zusje ja. Ik snap niet dat je je daaraan kan storen.

Andersom stoor ik me er wel aan dat een vriendin, die twee oudere zussen heeft, hen zusjes noemt :rage:

4 likes