Taalergernissen

Oh een vriendin van me die de middelste is zegt ook meestal “zusjes” en ik vind dat ook gewoon iets liefs hebben, past bij de band die ze hebben. zou het vooral heel overdreven vinden als ze elke keer “mijn zus en mijn zusje” moest zeggen als ze allebei bedoelt

2 likes

Haha hier “struggle” ik ook mee
Ik zeg meestal wel zus en zusje

1 like

En voor kort pittig kapsel, mag dat wel?
Zonnige groet uit Frankrijk,
Ria

3 likes

Haha, mijn vriend kan daar echt woest om worden, als mensen dat zeggen. Ik gebruik ik om die reden extra vaak.

2 likes

Nou als je het mij vraagt mag dat snel in onbruik raken, door wat imo een stukje voortschrijdend inzicht zou moeten zijn over waar pestgedrag begint.

19 likes

Deze is de klassieker… dat het een mens is met gevoelens en gedachten lijkt vergeten.

6 likes

Ik heb me ingeschreven bij de huisarts in het dorp waar ik tegenwoordig woon. Krijg ik een mailtje of ik de indentiteitsverklaring wil invullen :sob:. Ik dacht eerst dat het een typfout was maar op het formulier staat ook indentiteit.

4 likes

Ik hoor de laatste tijd steeds vaker dat ‘afgunst’ gebruikt wordt in plaats van ‘afkeer’. Ik las en hoorde het zo vaak, dat ik even aan mezelf ging twijfelen, maar nee. Afgunst betekent nog steeds jaloezie/misgunnen

1 like

Verleden tijd meervoud gaat zo vaak mis:
We realiseerde ons
We checkte in

Hoe kan dat fout gaan?? Zie ik echt steeds vaker tegenwoordig

13 likes

Dit is echt mijn allergrootste taalergernis. Kom het tegenwoordig zelfs weleens in nieuwsberichten of ‘professionele’ berichten op LinkedIn tegen. Gebruik die N mensen :angry:

2 likes

“Dikke priem”

5 likes

16 likes

Mister Pointy!

1 like

image

6 likes

Ik word bijna agressief van onnodig gebruik van het beletselteken / suspension points / …
Net kreeg ik een bericht ‘Hey LazySusan…’ en nu wil ik diegene eigenlijk het liefst per ommegaande blokkeren. Tussendoor is het vaak ook onuitstaanbaar, al gebruik ik het zelf ook wel een enkele keer. En dan zijn er ook nog van die mensen die er een e-mail mee afsluiten. Groetjes, Harry…. :rage::rage::rage:

Ik las laatst mijn eindwerk uit het 6e middelbaar terug en echt bijna elke zin eindigt zo … Cringe met terugwerkende kracht, en ik ben verbaasd dat daar geen opmerkingen over gekomen zijn (zelfs niet van mijn leerkracht nederlands).

3 likes

Als je met iemand een datum aan het afspreken bent zeggen mensen soms: “[die en die datum] heb ik ook nog in de aanbieding”. Wat een irritant taalgebruik eigenlijk, alsof je wel snel toe moet happen hoor, anders gaat dat koopje aan je neus voorbij.

3 likes

Het woord want ipv omdat.

“Ik heb buikpijn, want ongesteld” ipv “ik heb buikpijn omdat ik ongesteld ben”

Of “ik kon niet te ver lopen want nieuwe schoenen”

Wat is dat voor rare luie zinsconstructie?

8 likes

Mensen die hé typen ipv hè. Ik lees dan ook altijd een heel lange /ee/, heeeeeee.

15 likes

Het gebruik van ‘als’ in plaats van ‘of’. ‘Even kijken als hij het al gedaan heeft.’ De betekenis van een zin verandert er ook gelijk door.

14 likes