Taalergernissen

Hoor steeds mensen ‘in general’ zeggen ipv ‘in het algemeen’.

Een vriendin van me doet dit altijd en ik vind het zo lelijk.
Ze zegt vaak zulke dingen:

• We konden eindelijk huggen.
  • We caren er toch niet om.
    :cry:

Je was hopelijk ironisch toch? :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Ja

3 likes

‘Ik heb op’
‘Ik heb dat nog nooit op’
:frowning_face:

9 likes

Oh grappig, ik hoorde het juist voor het eerst in Amsterdam Zuidoost en vaker bij dus mensen van Antilliaanse afkomst. Dacht altijd dat het iets Papiaments was.

2 likes

Dit schijnt Vlaams te zijn, vandaar dat je het hier regelmatig leest.

1 like

Ook gebruikelijk in (mijn deel van) Brabant!

Misschien is dit iets typisch Nederlands? Maar ik lees opeens heel vaak “behapbaar”. Krijg daar echt de kriebels van sorry.

Ja dat is wel een heel normaal woord

Haha oke ja het ligt aan mij dan. Voor mij (als Vlaming) klinkt het nogal truttig zo in informele taal.

1 like

Ik zie het hier vaker en hoor het soms. Het woord: toenstraks… wat is dat!?!

7 likes

Limburgs volgens mij. Ik ken het iig alleen van Limburgse vrienden die het gebruiken. Mensen die gewoon Nederlands praten (:stuck_out_tongue_winking_eye:) heb ik het nog nooit horen zeggen

1 like

Ohhh ja en in het verlengde daarvan: ‘toennet’. Maar toenstraks is raarder want is het nou toen (verleden) of straks (toekomst). Maar ‘daarstraks’ is ook een woord dat in het verleden betekent. Maar in mijn hoofd is ‘straks’ zo in de toekomst dat ik deze woorden echt vreselijk vind.

2 likes

Echt mijn meeste gehate woord van 't forum

1 like

Ik zie op het forum nog steeds alle vormen van 's ochtends :triumph: s’ochtends, s-ochtends en sochtend’s vind ik echt de meest irritante. sochtends kan ik dan enigszins nog begrijpen, omdat je t zo gewoon snel typt, maar die andere varianten :triumph::triumph::triumph::triumph:

2 likes

Klopt ik twijfelde ook weleens vroeger maar het helpt echt om te bedenken; afkorting van des ochtends. Des = ‘s

Nee het is ‘s ochtends, ze typt het per ongeluk zelf fout denk ik haha

Haha, hierdoor verbeeld ik mij het woord ‘straks’ in als: met een straal van een halve dag om ‘nu’ heen

5 likes

Steil ≠ stijl

10 likes