Taalergernissen

Het meisje die

Nee, het is het meisje, dus ook dat

Ik heb mijn ID bij

Nav het durf te vragen topic. En ja, ik weet dat het iets Brabants is, maar de zin is gewoon niet af, je hebt iets bij je niet bij

14 likes

Ik heb dit echt al vaak gepost volgens mij maar ik snáp dit gewoon nooit. Ik lees zo vaak “ik ga morgen heen” ofzoiets, “ik heb een afspraak bij de dokter en ik ga vandaag nog heen”

Waarom is dit!! Het is erheen gaan, ik ga daar morgen heen, ik ga er morgen heen. Met uitzondering van bijv. “Ik heb een retourtje geboekt, ik ga vrijdag heen en maandag terug”. Anders: nee!!

Ik ga heen betekent: ik ga dood.

16 likes

Niet iedereen spreekt altijd ABN?

Haha dat is denk ik aan dovemansoren gericht in het taalergernissentopic :stuck_out_tongue:

4 likes

Tja accenten worden al vaak genoeg belachelijk gemaakt, dit kan er ook nog wel bij :roll_eyes:

Ja nou ik stoor me er gewoon aan! Hoort het heel erg bij bepaalde dialecten?

Ik heb nooit beweerd dat ik niet hypocriet ben hoor, “zo’n dingen” wordt vaak aangehaald als ergernis en dat vind ik op de een of andere manier gewoon leuk.

Ik vind het gewoon jammer dat we in Nederland zoveel accenten hebben maar ze niet op tv horen bij presentatoren, weermannen (m/v/x) etc*. Denk dat we daarom een lagere tolerantie hebben mbt verschillende variaties in uitspraak en dat vind ik jammer. In het VK is op de BBC het beleid om allerlei accenten te laten horen. Ik denk dat dat bijdraagt aan acceptatie van accenten en dat we ze beter verdragen

*behalve bij Willemijn Houbert met haar plat Haagse tongval zo nu en dan, love it

10 likes

Dat ben ik verder helemaal met je eens. Verschillen in uitspraak/accent vind ik doorgaans ook superleuk (vind Twents ook geweldig bijv.). “Heen gaan” is gewoon iets waar ik me ondanks dat aan erger, net als “dat heb ik nog nooit op”. En ja misschien verandert dit nog en wen ik eraan.

2 likes

Vast al lang benoemd maar wat ik zelf dagelijks hoor is het woordje ‘enigste’. Het kan soms zo dom overkomen in bepaalde zinnen. Terwijl ik bijv ‘ik ben enigst kind’ minder verkeerd vind klinken.

Ook de fouten die worden gemaakt met na en naar, en zei en zij wordt ik soms best simpel van. Helemaal als ze het omdraaien in de trant van: ik zij tegen haar dat zei daarheen moest.

Accenten zijn gewoon leuk. Tenzij sommige echt lekker op dreef zijn en je er geen klap meer van verstaat.

Wat ik trouwens een mooi woord vind is: onmeunig. (Met bijpassend accent uiteraard)

2 likes

:grimacing:

22 likes

7 likes

Na een zelfstandig naamwoord gebruik je in principe altijd dat. Wanneer je wat gebruikt heb ik ook moeten googlen, daar vond ik dit artikel van Onze Taal over, daar staan een hele hoop voorbeelden in

2 likes

De kwaliteit van het onderwijs in Nederland is de afgelopen 20 jaar behoorlijk gedaald en uiteraard is dat niet de schuld van een individuele docent maar van een falend overheidsbeleid. En dat zie je op allerlei terreinen terug. Zo had ik jongeren die begonnen waren aan een mbo-opleiding (niveau 4) en soms nog op het niveau zaten van groep 8 op het gebied van lezen en schrijven (1F). Ik baalde er juist van dat ik soms ontzettend veel tijd kwijt was aan de basis (o.a. werkwoordspelling), waardoor interessantere zaken niet aan bod konden komen. En dan hoop je soms dat jongeren op andere gebieden meer vooruitgang hebben geboekt (bijv. beoordelen van bronnen of informatie opzoeken) maar dat valt vaak ook erg tegen.

3 likes

Contacten is geen werkwoord.

4 likes

Ik zie de fout niet :no_mouth:

1 like

Er staat meloenSMAAK maar de rest is gewoon alleen het fruit

1 like

Maar dat is een wettelijke eis, dat als het product niet het echte fruit bevat maar een aroma dan mag je niet doen alsof er echt meloen in zit. Dan ben je verplicht “smaak” bij de naam te zetten

5 likes

Dank je wel voor het educaten zodat we in de toekomst op een andere manier zullen interacten

4 likes

Heel Holland Bakt Kids

Ik kan het maar niet anders lezen dan dat er deelnemers achter een keukentje staan om kinderen te bakken.

21 likes

Een beetje een moderne, vernieuwde interpretatie van Hans en Grietje :joy:

4 likes