Taalergernissen

Ik snap het principe inderdaad, maar vind dat het slecht uitgelegd wordt. De pictogrammen vind ik overigens wel goed, maar die teksten erbij zijn echt om te huilen. Wel goed dat er een filmpje is @anon91169173, dat wist ik niet!

edit: @Merel: een familielid van mij heeft een plaid met ‘home is were the heart is’ erop :sob: (zal wel van de Xenos zijn)

2 likes

In Brabants dialect doen “ze” dit veel

Ik erger mij ook aan de onnodig verwarrende zin: Plaats het wattenstaafje in een buisje met testvloeistof.

Doorgaans is er maar één zo’n buisje en die zit gewoon in het pakketje. Schrijf dan ook “het buisje met testvloeistof”, aub!!

7 likes

Blijkbaar mag dit maar het is zo lillek.

Veel Nederlanders doen het ook in het Engels. Love it.

Het veelvuldig en bijna altijd verkeerde gebruik van het woord plebs dat ik opeens overal zie de laatste tijd. Je kunt niet ‘een pleb’ of ‘een plebs’ zijn, er zijn niet meervoudige plebsen of een enkelvoudig pleb, net zoiets als rijst. Het plebs is het plebs en een lid daarvan is een plebejer.

10 likes

Wát een zalige term

5 likes

Precies. Dus gebruik die stelletje plebejers

ga ik doen! Hoe spreek je dit uit? Waar ligt de klemtoon?

Vrouw naar mijn hart! PleBEjer

2 likes

Omg dit zo erg, mijn hoofd maakt dan ook altijd een abnormaal lange stop middenin die zin, irritantste ooit

3 likes

Ik kom dit dus ook soms tegen tijdens het nakijken. Denk dat ze dat doen omdat Word dubbele woorden afkeurt, maar het leest idd voor geen meter :joy:

2 likes

Weet je, dat studenten op het mbo, dus echt vet vaak komma’s plaatsen, op plaatsen, daar waar, het dus totaal niet nodig is, alsof ze soms lui zijn om gewoon twee zinnen te maken en niet de capslock-toets in willen drukken. Op het hbo viel het mee.

Maar eigenlijk zijn komma’s sowieso kut. En dat mensen komma met een c soms schrijven.

1 like

Komma’s kut? Welnee, komma’s zijn van levensbelang voor de taal.
Hoe wil jij anders het verschil tussen een beperkende en een uitbreidende bijzin maken. Om te beginnen.

2 likes

“mond-op-mondreclame”

6 likes

Mensen die in het Engels ‘female’ gebruiken als zelfstandig naamwoord. IS HET NIET

2 likes

Nee? Je hoort het toch ook bij CSI achtige series: “a female in her twenties” blabla
Maar fout dus, goed om te weten

1 like

Je hebt gelijk, ‘female’ is in het Engels zowel een bijvoeglijk naamwoord (adjective) als zelfstandig naamwoord (noun).

Even naar beneden scrollen voor de definitie als zelfstandig naamwoord.

1 like

Ja ik ben het eens met deze schrijver. Het is zoo lelijk en denigrerend.

‘female’ refereert naar het geslacht dat vrouwelijke geslachtsdelen heeft in de biologie. Door ‘females’ te gebruiken voor mensen reduceer je vrouw zijn tot het hebben van eierstokken of een baarmoeder.

En het is dan volgens deze woordenboeken wel een noun maar als ik dit in een medisch tijdschrift probeer krijg ik het regelrecht terug.

2 likes

Ik kan me voorstellen dat je het om die reden lelijk vindt en ik deel die mening ook, maar het is niet grammaticaal fout en dat is denk ik wat @Scorpiovibes zich afvroeg.

Als ik een stuk zou redigeren waarin de auteur het zo gebruikte zou ik adviseren om een ander woord te kiezen, maar in hele zakelijke omschrijvingen (zoals inderdaad politierapporten) wordt het woord wel degelijk op die manier gebruikt en dat is dan geen taalfout.

Edit: overigens geldt hetzelfde voor de mannelijke variant ‘male’, die wordt ook regelmatig als zelfstandig naamwoord gebruikt in tegenstelling tot wat de auteur van het artikel dat je linkte beweert.

2 likes

Het is ook eigenlijk mijn ergernis/mening

4 likes