Taalergernissen

Ik vermoedde ook wel dat dat er achter zit, maar het helpt niet.

2 likes

Educaten, ja, die zie ik (hier) ook furore maken. Als ik er echt over na ga denken vraag ik me af of ‘educate yourself’ technisch wel mogelijk is. Maar misschien is dat ook wel expres zo bedacht.

1 like

Hm weet niet of dit hier helemaal past want het is niet het woord zelf dat me ergert, maar het onduidelijke gebruik ervan:

Stap 9: in het buisje zit testvloeistof.
Stap 10: knijp alle testvloeistof uit het wattenstaafje.

Oké dus nu bevat het wattenstaafje ineens testvloeistof. Ik dacht dat daar monster aanzat wat je uit je neus hebt genomen.

Sowieso is mijn ergernis dat je zowat een universitaire opleiding gedaan moet hebben om een zelftest te kunnen doen. Het minste wat je kan doen is de instructies maken op B1-niveau.

5 likes

Ik doe deze wekelijks op m’n werk. Je doopt het staafje in de vloeistof maar moet daarna zoveel mogelijk vloeistof weer uit het wattenstaafje krijgen. Maar inderdaad, goed pictogrammen of een duidelijke uitleg zijn belangrijk. Maar ja, dat merk je aan alle corona gerelateerd onderwerpen: wie snapt het nou nog?

:facepalm:

7 likes

Het valt mij op dat steeds meer mensen (influencers) een bezittelijk voornaamwoord achter een naam plakken in plaats van een bezitsvorm van de naam te maken. Bijvoorbeeld: Monica haar vriend (ipv Monica’s vriend), Gregor zijn schoenen, Mascha haar huis. Zó lelijk.

11 likes

Ik begreep het hele proces pas goed toen ik de qr-code scande voor het filmpje. :pensive:

3 likes

Ik snap het principe inderdaad, maar vind dat het slecht uitgelegd wordt. De pictogrammen vind ik overigens wel goed, maar die teksten erbij zijn echt om te huilen. Wel goed dat er een filmpje is @anon91169173, dat wist ik niet!

edit: @Merel: een familielid van mij heeft een plaid met ‘home is were the heart is’ erop :sob: (zal wel van de Xenos zijn)

2 likes

In Brabants dialect doen “ze” dit veel

Ik erger mij ook aan de onnodig verwarrende zin: Plaats het wattenstaafje in een buisje met testvloeistof.

Doorgaans is er maar één zo’n buisje en die zit gewoon in het pakketje. Schrijf dan ook “het buisje met testvloeistof”, aub!!

7 likes

Blijkbaar mag dit maar het is zo lillek.

Veel Nederlanders doen het ook in het Engels. Love it.

Het veelvuldig en bijna altijd verkeerde gebruik van het woord plebs dat ik opeens overal zie de laatste tijd. Je kunt niet ‘een pleb’ of ‘een plebs’ zijn, er zijn niet meervoudige plebsen of een enkelvoudig pleb, net zoiets als rijst. Het plebs is het plebs en een lid daarvan is een plebejer.

10 likes

Wát een zalige term

5 likes

Precies. Dus gebruik die stelletje plebejers

ga ik doen! Hoe spreek je dit uit? Waar ligt de klemtoon?

Vrouw naar mijn hart! PleBEjer

2 likes

Misschien al wel benoemd maar: Ik en Piet zijn… In plaats van: Piet en ik zijn…

Zoe Sugg heeft daar ook een handje van: me and Alfie…

1 like

Omg dit zo erg, mijn hoofd maakt dan ook altijd een abnormaal lange stop middenin die zin, irritantste ooit

3 likes

Ik kom dit dus ook soms tegen tijdens het nakijken. Denk dat ze dat doen omdat Word dubbele woorden afkeurt, maar het leest idd voor geen meter :joy:

2 likes

Weet je, dat studenten op het mbo, dus echt vet vaak komma’s plaatsen, op plaatsen, daar waar, het dus totaal niet nodig is, alsof ze soms lui zijn om gewoon twee zinnen te maken en niet de capslock-toets in willen drukken. Op het hbo viel het mee.

Maar eigenlijk zijn komma’s sowieso kut. En dat mensen komma met een c soms schrijven.

1 like