Komma’s kut? Welnee, komma’s zijn van levensbelang voor de taal.
Hoe wil jij anders het verschil tussen een beperkende en een uitbreidende bijzin maken. Om te beginnen.
“mond-op-mondreclame”
Mensen die in het Engels ‘female’ gebruiken als zelfstandig naamwoord. IS HET NIET
Nee? Je hoort het toch ook bij CSI achtige series: “a female in her twenties” blabla
Maar fout dus, goed om te weten
Je hebt gelijk, ‘female’ is in het Engels zowel een bijvoeglijk naamwoord (adjective) als zelfstandig naamwoord (noun).
Even naar beneden scrollen voor de definitie als zelfstandig naamwoord.
Ja ik ben het eens met deze schrijver. Het is zoo lelijk en denigrerend.
‘female’ refereert naar het geslacht dat vrouwelijke geslachtsdelen heeft in de biologie. Door ‘females’ te gebruiken voor mensen reduceer je vrouw zijn tot het hebben van eierstokken of een baarmoeder.
En het is dan volgens deze woordenboeken wel een noun maar als ik dit in een medisch tijdschrift probeer krijg ik het regelrecht terug.
Ik kan me voorstellen dat je het om die reden lelijk vindt en ik deel die mening ook, maar het is niet grammaticaal fout en dat is denk ik wat @Scorpiovibes zich afvroeg.
Als ik een stuk zou redigeren waarin de auteur het zo gebruikte zou ik adviseren om een ander woord te kiezen, maar in hele zakelijke omschrijvingen (zoals inderdaad politierapporten) wordt het woord wel degelijk op die manier gebruikt en dat is dan geen taalfout.
Edit: overigens geldt hetzelfde voor de mannelijke variant ‘male’, die wordt ook regelmatig als zelfstandig naamwoord gebruikt in tegenstelling tot wat de auteur van het artikel dat je linkte beweert.
Het is ook eigenlijk mijn ergernis/mening
Capslock?? Dat snap ik dat is ook wel een hele toetsindruk meer dan als je de shift zou gebruiken om een hoofdletter te maken
Maar vind je dat ook over ‘male’?
Ja maar heb het idee dat ‘males’ ipv mannen minder vaak gebruikt wordt dan ‘females’
Dennis Steenbakkers […]Zijn Brabantse kattenkrabpalenimperium heet niet voor niets Petrebels, en op gezette tijden wrijft hij je zijn levensmotto onder de neus: Be a rebel, not a pussy.
[…]
Steenbakkers draagt een paars T-shirt met een blanco pussy-vakje, en een aangevinkt rebel-vakje. Het gehele personeelsbestand van kattenkrabpalenfirma vertoont zich in deze paarse outfit, dus ook de sales-rebel, de marketing-rebel, de service-rebel, de warehouse-rebel, de financial-rebel en de creative-rebel hoeven nooit na te denken wat ze ’s morgens moeten aantrekken, net als medeoprichter, tevens purchase-rebel, Detlef Windeln.
[…]
Van Steenbakkers (47) kun je zeggen dat de nering in dierenbenodigdheden zich al op vroege leeftijd in zijn leven opdrong. Zijn moeder was poetsvrouw bij Wirika (afkorting van: Wies, Ria en Karel), een dierenspeciaalzaak in Schijndel […]
Volgens mij is dat een anglicisme en moet het indd initiatiefnemer zijn.
De voetbal ipv voetbal. Als in ‘we gaan vanavond naar de voetbal’. Of ‘zij zit op de voetbal’ ‘De’ heeft daar niks te zoeken.
Pappen en nathouden
Echt zo ontiegelijk vies, heb net ook even opgezocht waar het vandaan komt en het komt vermoedelijk van wondverzorging (óf drank, óf seks, óf behangen)
Jaaa
Tot het gaatje vind ik ook vies klinken. Denk ook; je bedoelt toch eigenlijk door het gaatje? Ofzo
Had vandaag mijn coach aan de telefoon en ik hoorde haar tot 3x toe ‘enigste’ zeggen en moest me inhouden haar niet te verbeteren door te zeggen dat het ‘enige’ is.
Ik luisterde gister een podcast waarin iemand tot twee keer toe “zij wilt” zei ik had dat tot nu toe alleen nog maar in geschreven vorm gezien. Om te janken zo lelijk.
Mensen die bleu schrijven in plaats van blue en nee, het gaat dan meestal niet over cordon bleu.
Wanneer schrijf je blue?
Bleu is een ander woord voor naïef