Taalergernissen

Mijn vriend en een paar collega’s van me (Surinaamse afkomst) doen dit ook. Toevallig had ik het hier laatst over met mijn collega’s en zij zeiden dat veel mensen van Surinaamse afkomst dat woord veel gebruiken.
Ik vind het altijd wel leuk klinken. “Ik heb de brief op je bureau gezet.” :smiley:

6 likes

Georven

Lees hier dat het wel een beetje bekakt is (?)

2 likes

Word echt moe van meervouden zonder n erachter. KwestbareN, oudereN. Ja, en gevaccineerdeN is ook zo een. 🥲

17 likes

Onnodig moeilijk taalgebruik, vooral in columns. Zo pretentieus. Alsof je wilt dat mensen denken ahh ze is vast zo slim dat ze wel gelijk moet hebben.

7 likes

Zonde geld in plaats van zonde van het geld.

6 likes

Ik gebruik je even als voorbeeld sorry, maar zijn mensen vergeten dat het woord ‘er’ bestaat?
Hier had dus moeten staan: gevaccineerden is er ook zo een.
Ik zie ook veel mensen zeggen ‘ik ga morgen heen’, in plaats van ‘ik ga er morgen heen’. Ik moet dan altijd een beetje gniffelen, want ‘ik ga heen’ betekent ‘ik ga dood’.

11 likes

Haha, ja je hebt gelijk. Ik zou mijn zin ook wel gewoon zo zeggen, denk ik. Misschien is dat wel spreektaal in het noorden of een frisisme? Ik weet het niet :joy: Ik ben het overigens op mijn werk wel gewend om ‘er’ vaak weg te halen bij wijze van ‘overbodig woord’, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

1 like

“Denk” ipv “denk ik”

4 likes

Ik zie sowieso veel op dit forum dat er heel vaak lidwoorden weggelaten worden. Ok ‘er’ is geen lidwoord maar moest er hierdoor aan denken.

Ik heb ook nog communecatie in de aanbieding. Of de naam van een vak wordt zelfs fout geschreven op de voorkant van een document. :cry: En dan heb ik die persoon al eens gewezen op die fout. Slechte communecatie schijnbaar.

1 like

‘Mijn kind is 3 maand.’
Het is maanden.
M A A N D E N

6 likes

Bedoel je blijkbaar?

7 likes

Wanneer mensen sarcastisch gebruiken waar ze ironisch bedoelen.
Dat zijn echt twee verschillende dingen met verschillende bedoelingen.

7 likes

Alle vervoegingen van “er vanuit gaan” e.d., omdat ik daar zelf altijd door in de war raak. :woozy_face:

1 like

Haha dit is echt een regio ding volgens mij! Ik kom uit een omgeving waar maand wordt gezegd en woon inmiddels heel ergens anders waar ik er regelmatig op gecorrigeerd wordt. Of deze week een collega in een stuk: “Maand? Maanden… Of kom je ook uit het oosten”. Als ik snel typ of praat glipt 't er nog weleens door.

2 likes

“Ik/we/etc ga zo lekker/slecht op” ik vind dit zo’n irritante manier geworden om aan te geven wat iets met je doet. Alsof iedereen constant maar onder invloed is

14 likes

Ik vind het zo gek aan de Nederlandse taal dat het nooit consequent is. Bij ‘jaar’ kan je ineens wel zeggen: over drie jaar ipv over drie jaren. Of bij ‘uur’.

6 likes

:sob:

12 likes

wel benieuwd wat mijn koffie vervolgens met dat geld gaat doen. drugs kopen zeker.

11 likes

mouth cap

:sob:

9 likes