Hakken is toch een heel normaal woord om te refereren naar schoenen met hakken? Ik gebruik het zelf altijd en vind pumps onnodig Engels.
Hakkuhsgoenuh
Oh oke dan is het meer een persoonlijk dingetje van mij! Nu je het zegt ken ik hier ook wel andere voorbeelden van maar deze vind ik denk ik gewoon lelijk.
Het zijn ook ‘taalergernissen’ he, niet per se incorrect taalgebruik. Correct taalgebruik kan je ook heel lelijk vinden.
Jaa ik vind “ik gaf hun” heel lelijk maar het is wel hoe het moet ik gaf hun of ik gaf aan hen. Maar ik wil gewoon ik gaf hen zeggen
Mensen die “peut” in plaats van “therapeut” zeggen. Echt, kappen, het is ZO LELIJK
En als we dan toch in de GGZ-lingo zitten: “Hoe zit je erbij?”.
Een naaste werkt sinds kort in de GGZ en die lingo
Wat had je vandaag? ‘Een ZAG’ ooh tuurlijk, een zorgafstemmingsgesprek
Haha ja, als je denkt dat studentencorpsmeisjes veel afkortingen (afko’s) hebben, dan heb je de GGZ nog niet meegemaakt!
Een medaille een plak noemen. ‘Hij verkoopt zijn zilveren plak.’ Gadverdamme
Aanhakend op dat sommigen, zie ik hier de laatste tijd ook heel vaak een omgekeerde hypercorrectie met beiden waar het beide moet zijn.
je zet er alleen een n achter als het over mensen gaat
Ik erger me ontzettend aan mensen die willekeurige woorden midden in een zin met een hoofdletter typen Net ook weer op LinkedIn: ‘Met veel Energie ga ik verder. Ik wil iedereen Hartelijk Bedanken voor de blabla…’ Als je zo schrijft op een wannabe professioneel platform neem ik je al niet meer serieus hoor.
Mijn collega had dit gedaan op de merkwebsite. Hij dacht dat het mooi stond. 🫠
Dit doen veel studenten van mij. Vaak zijn het dan moeilijke woorden, waardoor ik weet dat ze die meestal van internetpagina’s gekopieerd en geplakt hebben maar de eerste letter niet hebben veranderd.
En ik zie soms oudere mensen U met een grote letter schrijven, waar het niet hoort.
tuin tafel
taal ergernis
klas lokaal
voetbal schoen
dak bedekking
Erger me groen en geel aan alle onnodige spaties
Mijn woordenaanvulding “verbetert” me door spaties toe te voegen in samenstellingen
Ik heb ontdekt dat je kunt tikken op het woord zoals het onderin verschijnt, daarmee zeg je kennelijk ‘ja nee ik meen het’.
Ik heb een onredelijke taal ergernis, namelijk dat ik het haat als mensen met een specifiek vrouwelijke versie van een woord aan mij refereren. Promovenda, instructrice. Snap het zelf nog niet maar vind het zo overbodig.
Ik vind dit ook heel irritant, het is heel erg tweede golf-feminisme. Maar ergens denk ik ook dat mijn irritatie komt doordat het klinkt als een soort tweederangs versie en vind ik de term die ook voor mannen gebruikt wordt neutraler… argh. Ik erger me dus ook aan mijn eigen geïnternaliseerde seksisme.
Ja ik erger me hier ook aan! Het viel me altijd al op bij Laura Brijde maar ik zie en hoor het nu steeds vaker.
Ik vraag me af of het een vorm van hypercorrectie is of is het dialect?