Ja vind ik ook. Waarom ervan uitgaan dat een directeur altijd een man is en denk je pas aan een vrouw als iemand directrice zegt. Ik vind dat geen onredelijke ergernis
Ook niet fout geloof ik, maar ik erger me kapot aan ‘Anna haar’ in plaats van ‘Anna’s’. Alle influencers doen dit. “Ik ga jullie nu Milo z’n kamer laten zien, die is naast Nova haar kamer, o nu struikel ik bijna over Feline haar fietsje.”
“welke” in plaats van “die”, zie ik hier vaak op het forum. Soms is het mooi maar meestal onnodig formeel.
Edit: voorbeeldje. Op mijn werk lees ik: “van de volmacht van Jan blijkt uit een onderhandse akte welke aan deze akte is gehecht.”
Ik vind het lelijk. Waarom niet gewoon “die aan deze akte is gehecht.”
Ik vind het dus eigenlijk al te formeel voor een notariële akte, laat staan voor een forum.
Edit2: nog even gegoogeld en yes, ik ben niet de enige:
de woonkamer welke / die voorzien is | Genootschap Onze Taal | Onze Taal.
“Welke is hier niet fout, maar maakt een stijve, stroeve en nep-deftige indruk”
Ja ik vind het ook lelijk inderdaad. Ik zie het ook heel vaak verkeerd gebruikt worden, “welke” kan wel “die” vervangen maar niet “dat”.
Dus aan alle makelaars van Nederland: ‘Het dak welke voorzien is van zonnepanelen’ is dus foutief nep-deftig!
Ja, en dit nep-deftige zie je juist bij niet-deftige beroepen (zoals makelaars dus ) of in niet-deftige contexten. Ik heb bij een rechtbank gewerkt en daar was het al een ‘verboden woord’ dat niet gebruikt mocht worden in uitspraken. Maar toen ik een commerciele kantoorbaan had werd het om de haverklap gebruikt door m’n collega’s.
Als ik mensen op het forum ‘welke’ zie gebruiken in een verder vrij informele zin denk ik altijd: praat je in het echt ook zo?
Ik kan echt geen voorbeeld bedenken waarin je ‘welke’ zou moeten gebruiken in plaats van ‘die’.
dit vind ik ook van het woord echter, ook nep-deftig. nieuw geld
“We hoefde ons van de gids niet aan te melden.”
“We meende ons te herinneren dat…”
“We maakte weer eens iets mee, hoor…”
Ik zie dit de laatste tijd zo vaak en ik snap er echt tot op de dag van vandaag niets van. Je zegt toch ook niet “we dede” of “we sliepe” of weet ik het wat?
Het is wel heel erg als er een taalfout is die “ik wordt” (of nog erger: “ik werdt”) overtreft
‘zo een’
Sjezus, zelfs een landelijk dagblad doet mee aan deze idiote hypercorrectie
Zulk is voor het plebs
Ik kom opeens mensen tegen die dingen als ‘de meest mooie’ en ‘de meest leuke’ schrijven. Zo lelijk. Wat is er opeens mis met mooiste en leukste
Ik heb dit bericht geschreven middels mijn duimen, daar ik mijn wijsvingers aan de achterkant van mijn telefoon heb geplaatst.
Zulk soort onnodig ingewikkeld taalgebruik. Denken mensen dat ze dan slimmer lijken ofzo?
huh waarom
Geen idee eigenlijk
Al vind ik toxistisch, giftig ook kut, gewoon ongezond.
Ik herken Johnny Depp daar nauwelijks! Is het een slechte tekenaar of is mijn jeugdliefde gewoon oud geworden? (Net als wij allemaal uiteindelijk worden😅)
Why not both? Ik vind Amber Heard ook niet lijken
Ik vind Johnny nog best goed gelukt, iig meer lijken dan Amber
Die ken ik niet:joy: onder een steen gelegen afgelopen 15 jaar…