Taalergernissen

Het gaat geloof ik ook niet over het spel maar de (voetbal) vereniging.

1 like

Ja wanneer het niet over dat ronde ding gaat om duidelijker te zijn.

2 likes

O in deze categorie: ‘de kerst’. :cry:

4 likes

Het gebruik van het klemtoonteken in plaats van een komma. Ik kan niet begrijpen dat mensen niet eens de moeite nemen om uit te vinden hoe je hun eigen naam correct schrijft. Niet zozeer iets wat ik op het forum zie maar bijvoorbeeld zo’n instagrambio:

Jacoba van `t Hek
:ring: Youp juni 19
:baby: Yara Sophie aug 21

(en dan bij die jaartallen het klemtoonteken er even bijdenken want als ik dat hier gebruik valt het weg en verandert het lettertype :face_with_raised_eyebrow:)

3 likes

Maar maar maar bij klemtonen/nadruk moet ie andersom: ´. Accent aigu.

(Vind ik dan weer irritant, als mensen het dan dus zo doen: hèlp.)

2 likes

Ik vind het dan wel frappant dat dit een ergernis is voor je, maar je niet weet dat die ‘komma’ een apostrof heet.

13 likes

ja dat is best gek dat je dat bijvoorbeeld bij gék ook moet doen. met zo’n korte e klank of hoe heet het. dat is een goed bewaard geheim.

1 like

Ja klopt, echt iets wat veel mensen waarschijnlijk alleen weten omdat ze het een keer hebben opgezocht. Kan me in ieder geval niet herinneren dat ik het op school heb geleerd.

Ja daar heb je gelijk in, een accent grave of uitspraakteken bedoel ik dan.

En @tessel: Touché!

2 likes

Als accent aigu en accent grave door elkaar wordt gehaald. Het is México, geen Mèxico. De accent grave komt niet eens voor in het Spaans bij mijn weten.

Mensen die ‘okey’ typen. Kappen

5 likes

En altijd in mn hoofd: ’ blij blij blij! ’

5 likes

Ik hoorde vandaag voor het eerst iemand ‘…5 maand…’ zeggen. Had ergens gehoopt dat dit alleen een fenomeen was in geschreven tekst.

3 likes

O wat grappig, ik dacht dat iets Vlaams was maar blijkbaar ook hier gebruikelijk in sommige streken

3 likes

In Groningen en Friesland ook!

2 likes

Ik heb sinds kort een nieuwe baan en daar hadden ze het over de ergenis: me auto, me kind. Ik zei iets van oh ja dat klinkt net zo vreemd als hij wilt. Maar best een aantal collega’s dachten dat dit correct was :woman_shrugging:
Hetzelfde als hij loopt. Ik zei dat hij ist of hij kant ook niet correct is en daar waren ze het wel helemaal mee eens en moesten ze zelfs om lachen. Zo lelijk en ik hoor het steeds vaker. Zie het nu ook terug in zakelijke mails zelfs.

2 likes

Ja snap dit niet? Net zoals ‘is’ als in ‘kom is hier’. Eh nee? Of hen/hun, is gewoon basisschool leerstof

2 likes

Ik blijf het iedere keer zeggen, maar na gebruiken wanneer het naar is. Waarom??? En hoe???

6 likes

Ik ben een import Drent en ik kan niet wennen aan dat mensen dingen “nodig zijn” ipv hebben

5 likes

Laatst via via las ik op LinkedIn weer zo’n lekker inspirerende post over hoe iemand voor zichzelf begon na tijden in loondienst gewerkt te hebben blabla. En dan ineens staat er ‘het zal dan ook niemand verassen dat ik….’

God nee ik hoop het inderdaad niet :face_with_spiral_eyes:

6 likes