Taalergernissen

Dan zijn ze toch juist van toepassing, naast figuurlijk? (Allegedly)

In het verlengde hiervan heb ik al een paar keer gehoord ‘ongewenste intimidatie’. Kijk intimidatie op verzoek is natuurlijk geen onmogelijkheid maar grutjes, luister nou even naar jezelf.

1 like

“De voetbal”wanneer het om het spel gaat en niet het ding.

12 likes

Heb het net opgezocht en het Groene Boekje keurt het goed MAAR ik vind ‘joggingsbroek’ zo lelijk. :sob:

4 likes

Oh neeee. Waarom nou… zit al jaren in mn kop om die eens te noemen.

1 like

Oneee en dan zeker op zn Nederlands uitgesproken?

1 like

Echt?? Waarom is dat opeens correct Nederlands, joggingSbroek is echt afschuwelijk

2 likes

Geen ergernis maar mijn telefoon maakte net van gesetteld ‘gezeteld’ en dat vind ik eigenlijk veel leuker!

‘Ik ben al helemaal gezeteld in m’n nieuwe buurt’
‘M’n vrienden zijn allemaal al gezeteld’
‘Dat komt later wel, als ik gezeteld ben’

16 likes

Het gebruik van langs in plaats van naast. Ik weet dat het dialect is, maar het klinkt in mijn oren gewoon fout.

En na in plaats van naar. Dat heeft niet het excuus van dialect, dat is gewoon fout.

7 likes

Ik dacht dus altijd dat dit moest. Kwam hier echt laat pas achter. Is dit altijd al een regel geweest?

1 like

Ik vind dit altijd zo ingewikkeld. Maar als een zin aanvangt met een voegwoord ben ik sneller geneigd om een komma te plaatsen.

Alle mensen die roeien moeten hun cavia afstaan aan de politie.

Als ik geen frambozen eet, verander ik in de Hulk.

2 likes

Echter, het gedrocht van de Nederlandse taal :cry:

6 likes

Echter, ik ben het daar niet mee eens. :+1:
Echter, ben ik het daar niet mee eens. :expressionless:

3 likes

Allebei :thumbsdown:

De stem in mijn hoofd is daar dus geen kei in.

Maar deze blijft leuk.

19 likes

Het gaat geloof ik ook niet over het spel maar de (voetbal) vereniging.

1 like

Ja wanneer het niet over dat ronde ding gaat om duidelijker te zijn.

2 likes

O in deze categorie: ‘de kerst’. :cry:

4 likes

Het gebruik van het klemtoonteken in plaats van een komma. Ik kan niet begrijpen dat mensen niet eens de moeite nemen om uit te vinden hoe je hun eigen naam correct schrijft. Niet zozeer iets wat ik op het forum zie maar bijvoorbeeld zo’n instagrambio:

Jacoba van `t Hek
:ring: Youp juni 19
:baby: Yara Sophie aug 21

(en dan bij die jaartallen het klemtoonteken er even bijdenken want als ik dat hier gebruik valt het weg en verandert het lettertype :face_with_raised_eyebrow:)

3 likes

Maar maar maar bij klemtonen/nadruk moet ie andersom: ´. Accent aigu.

(Vind ik dan weer irritant, als mensen het dan dus zo doen: hèlp.)

2 likes

Ik vind het dan wel frappant dat dit een ergernis is voor je, maar je niet weet dat die ‘komma’ een apostrof heet.

13 likes