Taalergernissen

Hahaha ja ik had er bijna geschreven dat het op m’n lijstje met ‘echter’ staat :sweat_smile: haat aan ‘echter’ en vooral iedereen die interessanter wil klinken

could of

14 likes

Nucular

1 like

Die waar hij hoort te staan. Haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan. “Toen zei die”. NEEEEEEE.

6 likes

Ik zie in de trein de tekst “in heel de provincie Limburg” op zo’n scherm staan. Ik weet niet of het fout is maar ik vind het echt lelijk. Waarom niet “de hele provincie Limburg”?

Omdat ‘heel’ officieel de correcte vorm is. Het mag tegenwoordig allebei maar hele is eigenlijk spreektaal.

3 likes

Ik krijg juist kriebels van “de hele”, zeg dan “de gehele” :sweat_smile:

3 likes

Onzin, beide is goed.

2 likes

Ik zeg toch dat het beide mag? Dit zegt de Van Dale:

1 like

Maar dit gaat helemaal niet over het voorbeeld? Hele provincie is iets anders dan hele mooie. Provincie is een zelfstandig naamwoord en mooie een bijvoeglijk naamwoord.

1 like

Je hebt gelijk. Ik keek even snel snel tijdens mijn werk. Volgende keer beter lezen.

2 likes

Misschien al eens genoemd in dit topic maar hier komt mijn irritatie:
Hij wilT graag douchen vandaag. Ik word me daar toch agressief van zeg! Ben zelf ook echt niet goed met taal (zullen wel veel spelfouten in deze zinnen staan) maar ik vind wilt wel zo’n dom onnozel woord. Hij WIL douchen. Niet hij wilt douchen.

16 likes

‘DIT keer’ ?! Dit hoor je tegenwoordig vaker dan ‘deze keer’.

1 like

Wat is daar mis mee?

Ik ben het vaak eens met de taalergernissen hier maar dit keer toch niet

2 likes

Oh interessant, ik heb het idee dat dit inmiddels mag omdat het veel gebruikt wordt. Het is toch de keer en niet het keer?

1 like

Mensen die vragen: ‘Lust je wat te drinken?’

Ja hoor, ik lust drinken, maar heb geen dorst nu. Deze vraag betekent gewoon niet wat de vraagsteller bedoelt.

Nog zoiets: lekkers. ‘En na school krijgen de kinderen limonade met lekkers.’ Met lekkers?! Wat voor lekkers. Lekkers an sich is niks. En al helemaal geen zelfstandig naamwoord. Ik wil graag IETS lekkers. Dankjewel.

12 likes

Ik vind " Doe maar iets fris" irritant. Ik zag het net in een serie en diegene kreeg chocomelk. Bij fris denk ik toch meer aan iets met prik ofzo .

12 likes

En het zegt ook zo weinig. Ik weet nog steeds niet wat ik diegene moet inschenken: cola, ice tea of limonade? Het kan nog alle kanten op.

4 likes

Ik vind iets lekkers nog steeds stom want er wordt eigenlijk altijd zoetigheid mee bedoeld maar hartig is ook lekker :unamused:

4 likes

Sowieso lussen met je neus ertussen

4 likes