Taalergernissen

Als ik zei: “Ik lust dit niet”, dan kreeg ik voor straf dubbele portie. Weet nog dat ik kokhalzend boven de gebakken kippenlevers zat. Het moest op. :face_vomiting:
Ik kan dat echt niet meer zeggen, trauma.

Nee maar dit is veelvoorkomend, zie deze link. Al twijfel ik of dit is wat je bedoelt, je hebt het over een vraag en waar ik het over heb zijn meer opmerkingen waaruit de hoorder dan wel kan opmaken wat je bedoelt als spreker (ook al heb je dat dus niet letterlijk zo gezegd).

Een taalhandeling met de locutie (de reeks klanken) “Het tocht hier” kan een illocutie bevatten. De spreker kan hier mee bedoelen te zeggen dat hoorder(s) iets aan het tochten moeten doen. De illocutie kun je dan formuleren als: Ik geef opdracht (verhelp het tochten). De perlocutie is in dat geval “de hoorder overhalen de deur/het raam dicht te doen”.

Ondanks deze uitleg kan het natuurlijk nog steeds een ergernis van je zijn. :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 likes

Zo praten met spreekwoorden of gezegdes: ‘Iets met een appel en een boom’ of ‘iets met een ezel en een steen’
grrrrrrrr

25 likes
  • Als mensen een verkeerd verwijswoord gebruiken, dus ‘die’ ipv ‘dat’. “Het huis die op de hoek staat.” (beetje een stom voorbeeld maar ik weet even niks beters)

• blijken als iemand schijnen bedoelt

• “ivm met” maar die fout is dan weer zo kut dat mijn moeder en ik dit altijd voor de grap naar elkaar sturen

5 likes

Het meisje die

Ik kan de regels net hebben uitgelegd en geoefend met mijn klas maar zodra ik de strikvraag van het meisje erin gooi gaan ze allemaal de mist in :sob:

4 likes

Misschien meer een ergernis aan mezelf. Mijn werk heeft veel te maken met facturen (80%). Daardoor moet ik dat woord heel frequent gebruiken. Voor mijn gevoel hoort het lidwoord “het” daarbij. Het factuur. Ik kwam er dus een paar maanden geleden achter dat het “de factuur” is. Het voelt voor mij heel onnatuurlijk en ik blijf het ook fout doen omdat het er gewoon niet in gaat ofzo.

2 likes

Andersom ook, ik zie zooo vaak “schijnbaar” waar overduidelijk “blijkbaar” wordt bedoeld :disappointed:

5 likes

Spoiler voor de mensen die het wel willen weten:

Samenvatting

Schijnbaar is wanneer iets niet zeker is (relatie is uit, schijnbaar is hij vreemdgegaan) , blijkbaar wanneer iets wel zeker is (blijkbaar is hij vreemdgegaan, want hij krijgt een kind bij een ander)

En dan ook mijn persoonlijke ergernis, regelmatig en geregeld. Wederom met spoiler voor de mensen die liever onwetend blijven

Samenvatting

Regelmatig is daadwerkelijk met regelmaat, dus iedere dinsdag en donderdag of om de 15 dagen: ik ga regelmatig naar de supermarkt. Geregeld is zo nu en dan, maar zonder regelmaat: ik ga geregeld boodschappen doen, de ene keer op woensdag en dan weer eens op vrijdag en vervolgens drie weken niet.

10 likes

Geregeld hoor ik eigenlijk niet vaak nu ik er over nadenk, zou dat langzaam aan het verdwijnen zijn?
Ik gebruik het zelf ook niet.

1 like

Ja, omdat mensen altijd regelmatig zeggen waar dat niet hoort :sob:

1 like

Zijn er eigenlijk handige sites of iets waar je beter kunt worden door oefeningen? Sinds de middelbare heb ik het eigenlijk nooit goed aangeleerd. Vooral dt fouten,comma plaatsing en woorden aan/uit elkaar heb ik nog wel eens issues mee. Kan ik jullie ergernis misschien verlichten als jullie het zien en ik leer er wat van.

Ik weet niet of dit helemaal is wat je bedoelt, maar je zou hier kunnen kijken: https://www.cambiumned.nl/

Niet alles is relevant (een deel van de oefeningen gaat echt over zinsontleding, dus ‘wat is het onderwerp/lijdend voorwerp/etc.?’, maar andere oefeningen gaan weer meer over (werkwoords)spelling).

1 like

I was today years old… Jemig ik voel me echt dom! Ik vind mezelf best goed in taal maar ik denk dat ik heel vaak chique heb geschreven terwijl ik dus chic bedoelde.

6 likes

De uitspraak “dat is wel een dingetje”. Ik weet niet helemaal waarom, maar het haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan.

6 likes

Het onnodig toevoegen van ‘doen’ aan een zin met een ander werkwoord. Heb er al eens eerder over gepost in het kader van ouders die zo praten tegen hun kinderen, maar hoor het nu op de werkvloer ook steeds.
‘Doe dat eens printen’
‘Ik doe dat wel uitzoeken’
:cry:

11 likes

ik HAAT dit, het klinkt zo dom :sob: uuugh

2 likes

Is dit niet iets van dialect? Een vriendin van me uit Brabant zegt dat dan ook zo

Haha nee, in Brabant klinkt dit ook dom.

9 likes

In deze regio absoluut niet en de mensen ik het hoor zeggen komen gewoon hier uit de buurt

1 like

Bib als afkorting van bibliotheek in plaats van bieb.

18 likes