Taalergernissen

Pleonasme toch?

2 likes

Mensen die ton verkeerd gebruiken :rage: het is 1000 kg of € 100.000 maar geen maat om kilometers of aantal mensen aan te geven. En helemaal walgelijk als mensen dan zeggen ‘ja maar je weet toch wat ik bedoel’

3 likes

Weer wat geleerd! Ik hoor mensen weleens zeggen dat een auto een ton heeft gereden (heb ik ook weleens gezegd) maar dat is dus fout?

1 like

Nee, dat is geen samentrekking van 2 woorden maar iets omschrijven met een eigenschap die het omschrevene sowieso al heeft (witte sneeuw, houten boomstam)

Ja het is alleen voor geld en gewicht een begrip! Extra verwarrend dus dat het ook een verschillend aantal is afhankelijk van de context (100.000 of 1000 dus)

4 likes

En dan is er ook nog eens een verschil tussen de metric ton (1000 kg) en de imperial ton (2240 pound - 1016 kg). Rare Amerikanen en Britten

1 like

Ja geldt dat dan niet voor vakjargon? Het woord jargon geeft al aan dat het gaat om iets (taal) uit een bepaald vak.

1 like

Nee, want niet al het jargon is vakgerelateerd, zoals de link van @ezw hierboven uitlegt

2 likes

Hee ik zie dit nu opnieuw maar ben ik de enige of lijkt zij hier op Aaf Brandt Corstius met onkarakteristiek veel lippenstift op?

3 likes

Haha, ze heeft er wel wat van weg ja :joy:

Wat zie je?

3 likes

Ik moest ook even zoeken, ‘geen ster die zo hart fonkelde’ ipv hard

Oef, ik dacht dat het ging om twee keer hoogtepunt in één zin

4 likes

Aha

3 likes

Nou, gooi ik er zelf ook even één in. Sommige onderwerpen zijn misschien wel onduidelijk qua enkelvoud/meervoud (zoals een aantal sporters, de groep jongeren, etc.) maar AmsterdammerS zou toch niet zo moeilijk moeten zijn.

2 likes

“Mijn kind gaat vandaag naar de voetbal” waarom het woord ‘de’ ervoor

1 like

Omdat het geen sport is maar een ‘lifestyle’ :joy:

Zijn meestal ook de gezinnen die met elkaar in de kantine hangen volgens mij.

2 likes

Ik weet dat hij hier eerder genoemd is, maar ik open net mijn mail en er zitten gewoon 3 mails in met ‘hij wilt’. :tired_face: Waarom lijkt iedereen tegenwoordig te denken dat dit correct is? Heb het idee dat ik het ook steeds vaker hoor.

6 likes

Ben je tegen taalverandering?

Ik begrijp van deze pagina dat het werkwoord willen eerst niet eens werd gebruikt in de tegenwoordige tijd, dus dan kunnen we beter alle vervoegingen van willen in de tt maar weer opdoeken en teruggaan naar hoe het was :wink:

Mischien wel ja :smile: ‘Die’ meisje en ‘me’ man worden ook ongetwijfeld normaal Nederlands, maar ik kan er voorlopig nog niet aan wennen.

5 likes