Soms past ‘rondom’ of ‘over’ ook gewoon
Hier vind je allemaal alternatieven voor ouderwetse taal. Met betrekking tot vind ik eerlijk gezegd ook heel omslachtig @Bubbless, maar dat vind ik van zoveel van dit soort woorden. Het is echt niet nodig om zo moeilijk te praten als we er ook simpele woorden voor hebben. Maar moeilijke dingen uitleggen in makkelijke taal is wel 1 van de moeilijkste dingen die er is. Heel ingewikkelde taal gebruiken vind ik juist een beetje een zwaktebod altijd.
Ik heb afgelopen week al meerdere mensen ‘kwa’ zien typen in plaats van qua. Ik had dit echt nog nooit gezien .
Maar hoe kom je hierbij? ‘ Kwa’. Bovendien,het ziet er toch ook niet uit?! kwaaaaak.
Stamt dat niet uit de tijd dat de spelling ineens helemaal vreemd was? Dat cadeau kado was en bureau buro. Zou wel in dat rijtje passen.
Edit: Nee, gewoon fout
Wat handig zeg! Bedankt voor het delen.
Ik gebruik het echt zo vaak, in mijn omgeving ook.
Is het dan fout, is het ouderwets of vind je het zelf gewoon lelijk?
Hee, ik vraag me altijd af of vakjargon geen tautologie is.
Ja logisch. Maar het begon echt als een impopulaire mening te voelen.
Ik bedoel trouwens contaminatie. Voelde al niet correct
Pleonasme toch?
Mensen die ton verkeerd gebruiken het is 1000 kg of € 100.000 maar geen maat om kilometers of aantal mensen aan te geven. En helemaal walgelijk als mensen dan zeggen ‘ja maar je weet toch wat ik bedoel’
Weer wat geleerd! Ik hoor mensen weleens zeggen dat een auto een ton heeft gereden (heb ik ook weleens gezegd) maar dat is dus fout?
Nee, dat is geen samentrekking van 2 woorden maar iets omschrijven met een eigenschap die het omschrevene sowieso al heeft (witte sneeuw, houten boomstam)
Ja het is alleen voor geld en gewicht een begrip! Extra verwarrend dus dat het ook een verschillend aantal is afhankelijk van de context (100.000 of 1000 dus)
En dan is er ook nog eens een verschil tussen de metric ton (1000 kg) en de imperial ton (2240 pound - 1016 kg). Rare Amerikanen en Britten
Ja geldt dat dan niet voor vakjargon? Het woord jargon geeft al aan dat het gaat om iets (taal) uit een bepaald vak.
Hee ik zie dit nu opnieuw maar ben ik de enige of lijkt zij hier op Aaf Brandt Corstius met onkarakteristiek veel lippenstift op?