Eenalaatste. Zag het laatst. Moest 5x lezen voor ik begreep wat ze bedoelde
Ik zie net op facebook “ze kamer” voorbij komen. Alsof het al niet erg genoeg was dat mensen dat met “mijn” doen
Der in plaats van er. “Ze waren der wel.” Meestal zijn dit soort dingen toch het resultaat van luiheid? Waarom vrijwillig een extra letter typen?
Dat hong daar aan de muur
Haha dat zeggen mijn kleuters. Of zij ‘gongen’ die kant op.
Haha Brabant toevallig?
Nee, regio Utrecht! Maar nou moet ik wel zeggen dat jonge kinderen altijd andere vervoegingen maken. Ik heb volwassenen dit niet horen zeggen hier, gelukkig
Ja bij jonge kinderen is het vaak een normaal proces wat op bepaalde leeftijd afneemt en wegtrekt. Gelukkig! Haha. Helaas hoor ik het hier in Brabant iets te veel om me heen van volwassenen. Om te huilen.
En ‘der’ in plaats van ‘haar’. Ugh.
Mijn eigen (loze) taalergernis van de laatste tijd: het lijkt wel of mensen steeds vaker ‘gezien’ gebruiken als ze ‘aangezien’ bedoelen, zoals hier: ‘Gezien het alweer september is, vond ik het tijd om terug te kijken op de afgelopen acht maanden’.
Is dat fout?
Mensen die ‘wel is’ schrijven ipv ‘weleens’. Bijvoorbeeld ‘ik ga wel is naar de bioscoop’.
Ja: “gezien de tijd van het jaar” of “aangezien het de tijd van het jaar is”, “gezien de huidige situatie” of “aangezien de situatie zo is”
Strikt genomen wel (zie ook de voorbeelden van @EllaFitzgerald). Een handig trucje dat voor mij heeft geholpen, is het volgende: ‘gezien’ kun je vervangen door ‘vanwege’ en ‘aangezien’ door ‘omdat’.
Hier in Drenthe zìjn ze altijd dingen nodig ipv dat ze ze nodig hébben🤔
Ik denk dat je dan eerder zegt: ik ben dit nog nodig. Dus ik ben nog kaas en appels nodig.
Nee ik bén nog appels nodig. Nog erger😣
Ik heb zo’n hekel aan het gebruik van ‘me’ en dat het ook zo normaal is om overal maar ‘me’ gebruiken ipv ‘mij’
Dat zoveel mensen dit verkeerd hadden? ‘Ik ben allergisch aan’, serieus?
(Dit is trouwens superleuk, je krijgt elke dag een mailtje met drie woorden/zinsdelen en je moet dan het woord dat fout is aanklikken. https://www.taaldrop.be/.)
Oo dat zou misschien deze uitslag wel enigszins verklaren; het is namelijk een Belgische site.
Ik heb me meteen aangemeld, dankje voor de tip! Krijg ook dagelijks een Duits testje in mijn mail, ondanks dat mijn Duits inmiddels toch wel vloeiend is, blijft toch leuk om te doen