Taalergernissen

Ik krijg altijd de kriebels als mensen bijvoorbeeld zeggen ‘mensen hebben hoge verwachtingen ervan’. Ik weet niet wat de taalkundige regels zijn maar ‘mensen hebben ER hoge verwachtingen VAN’ klinkt toch veel beter?

5 likes

Dit is volgens mij ook fout, en het lijkt ook nog te suggereren dat de bus ergens in de komende vijf minuten kan vertrekken in plaats van over vijf minuten. Ik denk trouwens ook dat “over” gewoon niet op het scherm past in het lettertype dat ze gebruiken :smile:

2 likes

Ik las laatst ergens avondt :smiling_face_with_tear:

1 like

Iemand schrijft steeds avondtuur :disappointed_relieved:

4 likes

Ik heb dus heel lang gedacht dat het advontuur was!

1 like

Door adventure misschien?

1 like

Advocado
Rontonde

7 likes

Ja dat denk ik!

1 like

expresso

4 likes

Al vaker voorbij gekomen hier, maar zie het de laatste tijd weer meer: “als zijnde”. En “blabla, welke”, ipv “blabla, die/dat”.
En zag ook ergens “ik ben paranoia”. Gewoon nee. :cry:

12 likes

rapportage als er reportage wordt bedoeld en andersom

4 likes

En factuur en vacature :smiley:

1 like

Die vrouw haar bezit? :stuck_out_tongue:
(Dit vind ik echt heel lelijk)

1 like

Haha ik snap je hoor! Wilde mijn ergernis eraan toevoegen, dat hoor ik ook heel vaak en vind ik stom.

d’r is denk ik gewoon een samentrekking van haar, net als ‘m voor hem, of z’n voor zijn.
Ah hier: Volle en gereduceerde vormen van persoonlijke en bezittelijke voornaamwoorden (algemeen) - Taaladvies.net

1 like

:100:!!!

2 likes

‘knuf’ elektrische stoel.

4 likes

Ja die moet versterkt worden, erg belangrijk.

Eens!
Doet me denken aan “iets fris”. Blijkbaar is dat zoveel meer dan frisdrank, dus zeg gewoon wat je bedoelt. En als het wel alleen frisdrank was geweest: zoveel soorten zijn mogelijk, kies zelf!

3 likes

Vind 't zo irritant dat iedereen “ad rem” verkeerd gebruikt

Hoe dan?

1 like