Taalergernissen

De Nederlandse schrijwijze benadert de uitspraak voor Nederlanders beter.
Lukashenko spreek je op z’n Nederlands wel heel anders uit.

4 likes

Schrok me dood toen ik ontdekte dat het in het Nederlands Dostojevski is haha

Maar ik vind het eigenlijk wel logisch

2 likes

en @Huismus @Geranium ja het is ook logisch maar het ziet er gewoon lelijk uit hahaha. vroeger als kind had ik een boek en daar stond ‘ketchup (spreek uit als ketsjup)’ en dat gevoel geeft het me

4 likes

Verekend ipv verrekend?

Toet voor toetje. Zie dat nu de hele tijd bij iemand op insta en ben echt bereid haar erom te ontvolgen.

1 like

Haha ik weet denk ik wie en vind haar heel leuk om te volgen maar dat woord :face_vomiting:

1 like

Chantal haar kleren
Mijn kleuter zijn bed

Echt lelijk.

En de allerlelijkste al meerdere keren genoemd:
We hoopte dat het mee zou vallen.
We voelde ons niet goed.

Daar mogen best consequenties aan verbonden worden vind ik. Ik lees de post in elk geval niet verder als ik die fout zie.

16 likes

Haha wat voor consequenties zie je voor je?

Daarnaast ben ik benieuwd hoe jij die zinnen zou formuleren? Ik zou dit ook zo kunnen typen (vooral die 1e 2 voorbeelden) en heb dan ook geen idee wat de fout is (dus ben oprecht benieuwd).

2 likes

Ik zou zeggen:

De kleren van Chantal
Het bed van mijn kleuter

8 likes

Chantals kleren
Mijn kleuters bed

15 likes

Of:

“Doe jij weleens fietsen door de regen?”

Ipv

“Fiets jij weleens door de regen?”

11 likes

Correct

2 likes

Omdat ik de regels niet kan onthouden. Heb het op school echt wel geleerd en echt meerdere keren opnieuw geprobeerd het mezelf aan te leren maar het blijft gewoon niet hangen. Vind het ook echt kut van/voor mezelf :sweat_smile:

5 likes

Ja elke keer als dit wordt benoemd in dit topic ben ik weer blij, want dit is echt zo irritant omg. Lees het vooral hier op het forum vaak. Net als continue i.p.v. continu :rage:

8 likes

ik ga stuk nu lijkt het echt alsof je iemand wilt bannen om taalfouten (wel terecht)

Ik vind toetje sowieso al een stom woord. Het doet een beetje af aan de moeite die in een dessert kan worden gestoken. Ik vind een toetje eigenlijk meer een bakje vla of een bolletje ijs.

4 likes

“Zoet” als omschrijving van (kinder)gedrag of kleding :woozy_face:

9 likes

Weet niet of het hier moet of in het topic ‘waar erger je je aan’, maar een vriend van me gebruikt ‘verongelukken’ verkeerd. Dat is echt zó naar, hij zei bijvoorbeeld dat z’n broer was verongelukt op de piste. Bleek z’n broer enkel een been gebroken te hebben en een ‘gewoon’ ongeluk gehad te hebben, maar hij was niet overleden ofzo.

15 likes

mensen die ‘voor schut’ gebruiken als een soort bijwoord. dus bijvoorbeeld: ‘dat is echt voor schut’.

22 likes

Sorry maar ik moet zo lachen om hoe dramatisch dit gebruik van het woord is

2 likes